عمومی

تجلی فرهنگ «همسایه‌داری» در رمضان/ سفره افطار عطر «برساق» می‌گیرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: رمضان آرام آرام قدم های پر برکت خود را به چشمان منتظر نزدیک کرد تا یک ماه دیگر در دل مشتاقانش میهمان باشد و این مردم لرستانی هستند که منتظر رسیدن مسافران رمضانی به آسمان هستند. با دستان خوشبو و سینه های خوشبو. بوی وجود خدا را در آغوش بگیر.

دستان پاکی و نیکی بر دوش روزه داران

رمضان ماه شست و شوی دل از غبار گناهان است و ماهی که انگشت به خیر می کند این است که تعداد گناهان در این 30 روز خدا کم شده و این روزه دار است که به دامان پاکی می رسد. پوشش نماز و نماز، آنچه او را از خدای خود دور می کند.

می توان گفت در این ماه پاک و نیکو است که دست بر شانه روزه بگذارند که جز به آسمان چشم باز نکند.

تجلی از

مردم لرستان هر ساله مشتاقانه به استقبال این ماه عزیز رفته اند تا عطش خود را سیراب کنند.

عشق به مردم این استان به حدی است که حتی کودکانی که هنوز به اوج تکلیف نرسیده اند، روزهای گرم تابستان را پای بزرگترها تحمل می کنند و لب تشنه و شکم گرسنه را به افطار می آورند تا فرزند مسلمان خود را برپا کنند. مهمانان خدای متعال هستند دلهایشان را کوچک کن.

در واقع این ماه تمرینی است برای کودکان تا یاد بگیرند که در کنار دریای سجاده مادرشان نماز بخوانند و دریای دین را از این ساحل زیبای معنوی ببینند.

رواج سنت «کسماسا» در لرستان

ماه رمضان در گوشه و کنار لرستان پر است آدابورسومی البته امروزه فقط در برخی از روستاهای استان برگزار می شود و این تنها یادگاری شیرین از روزهایی است که به نظر می رسد فاصله زمین تا خدا تنها چند قدم بوده است.

تجلی از

یکی از آداب و رسوم کهن لرستان که هنوز هم در برخی از نقاط استان رواج دارد، سنت “.اسم ساطبق این سنت هر خانواده مقداری از غذای افطاری خود را با خود به همسایه ها می برد و همسایه نیز مقداری از غذای افطاری خود را در ظرف غذایی که با آن غذا آورده بودند می ریزد و پس می فرستد.

اجرای این رویه ضمن تقویت ارتباط بین همسایگان و خانواده ها، آنها را از وضعیت و شرایط زندگی خانواده های جدا از هم آگاه می کند و به ویژه به شناسایی خانواده های کم درآمد کمک می کند.

در سفره های افطار و سحر اینگونه مردم محلی را نشان دهید

در لرستان بازار آبنبات های محلی در ماه مبارک رمضان بسیار داغ است، در اکثر شهرها و روستاهای لرستان شیرینی های زیادی در سفره افطار وجود دارد.

برخی از بانوان روستاهای بهراسم دیرین سفره افطار خانواده خود را با شیرینی های محلی و بومی تزئین می کنند.

تجلی از

این نبات ها بسته به فصلی که ماه مبارک رمضان در آن می گذرد و نوع تهیه آن در صورتی که ماه مبارک رمضان در بهار و تابستان باشد، متفاوت است، معمولاً با آب نبات های محلی و نان به عنوان «کنک (متناظر لکی: َکرَک و باران)», «برصاقو برای سفره افطار «ساکی پز» تزیین می شود و اگر این ماه مبارک در فصل زمستان باشد، نان شیرین «گرده» بر سفره افطار گذاشته می شود.

«کنکو “ساکی پز” ساج آن را می سازند و از این رو در تابستان و بهار پخته می شود، زیرا در این فصل زنان لر در هوای آزاد غذا و نان درست می کنند.

آش «کشکینه» جزء همیشگی سفره افطار است

به همین دلیل در زمستان «گرده» درست می کنیم زیرا در این فصل از بخاری و صندلی برای تهیه این دسر خوشمزه استفاده می شود. اما این روزها این آبنبات ها در خانه های شهری نیز با استفاده از ظروف مدرن آشپزخانه تهیه می شوند.

سفره افطار لرستانی ها خالی از غذای سبک محلی نیست، سوپ «کشکیناز جمله غذا مقوی که در فصول مختلف به خصوص زمستان استفاده می شود.

تجلی از

«کشکینزنان روستا ماه‌ها در فصل بهار و تابستان آن را با نیم‌آرد و خمیر گندم خشک کرده و به صورت دایره‌ای در می‌آورند و در آفتاب می‌گذارند تا خشک شود و برای زمستان با ادویه و پیاز و روغن. در آب جوش را حل کرده و به عنوان یک سوپ سبک سرو کنید مقوی استفاده کنید.

پیچیدن صدای مؤذن در سحر

در گذشته مردم روستاهای اطراف سلسله و دلفان برای دیدن ماه مجلس محلی تشکیل می دادند. درویت آنها یک هلال ماه داشتند.

روستاهای لرستان عموما مؤذن خاصی دارند که مؤذن هر روستا به دلیل تجربه طولانی در صبح و عصر ماه مبارک رمضان از سراسر روستا به تمام مناطق روستا مناجات گزاری کرده است.

تجلی از

مؤذن در برخی روستاهای دیگر وقت اذان را با خواندن خروس که به «خروس اول» معروف بود، تخمین می زد.

یکی دیگر از راه های بیدارکردن مردم در ساعات اولیه ماه مبارک رمضان این است که مؤذن یا روستایی به درب خانه مردم رفته و در را بکوبد تا مردم را بیدار کند. دادند.

از بارساق تا زولبیا

مردم لرستان با غذای ساده سحر را به اذان صبح می آورند و در طول روز غیرت دینی و فرهنگ عشیره ای از کسانی که به دلایلی قادر به روزه گرفتن نیستند اجازه روزه گرفتن را می گیرند.

نانوایی حلیم در لرستان از ابتدای ماه مبارک رمضان برای تهیه صبحانه و افطار برای روزه داران افتتاح می شود. اگر در ایام عید در خیابان های لرستان قدم بزنید، شبانه روز با چوب حلیمه چرخان در دیگ بزرگ آنها مواجه می شوید تا برای روزه داران افطار و سحر تهیه کنند.

در لرستان افطارها معمولا با آب گرم، بامیه و زولبیا شروع می شود، اما در برخی سفره ها همچنان دانه های درشت و خوشمزه وجود دارد.برصاقاو ظاهر می شود.

تجلی از

برصاق یکی از شیرینی های خاص تاریخ لرستان است که از آرد، شیر، شکر و برخی مواد افزودنی از گیاهان بومی و طبیعی تهیه می شود و سهم زیادی از سفره افطار مردم این دیار را به خود اختصاص داده است.

مردم لرستان معمولاً نمازهای پنج گانه خود را در مسجد و بر دوش جماعت می خوانند و کوچه های صبح این استان مملو از مردمی است که دست از خوردن و آشامیدن بریده اند و پیش از اذان در وصف خود شتاب کرده اند. . آره جماعت را به مساجد بیاورید.

بازارهای شهرهای این استان در غروب آفتاب جلوه ای دیدنی پیدا می کنند. به گونه ای که خیابان های اصلی نمایشگاه برای عرضه اقلام مصرفی افطاری است.

از خرما و شیرینی گرفته تا میوه های مختلف، دست فروشان منتظر هستند تا مردم از مساجد بیرون بیایند تا خریداران را ملاقات کنند. در واقع معیشت برخی خانواده ها در شب سی ام ماه مبارک رمضان رونق می گیرد.

ایجاد ایستگاه های سلامت معنوی در شهرهای پرتردد

حجت الاسلام مهدی قدرتی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت گفتن وی با اشاره به برنامه ها و فعالیت های ماه مبارک رمضان در لرستان به خبرنگار آنلاین گفت: در ماه مبارک رمضان تمامی نمازهای جماعت در مساجد اقامه می شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه های قرآنی در مساجد استان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی، روسای ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها برنامه های بسیار خوبی تدارک دیده اند. و.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان افزود: انتظار داریم این امر با جدیت پیگیری شود، جامعه تبلیغی نه در مساجد بلکه در محلات ما است.

تجلی از

حجت الاسلام قدرتی با اشاره به برپایی چندین ایستگاه سلامت معنوی در نقاط مختلف خرم آباد توسط اداره تبلیغات اسلامی، افزود: در این ایستگاه های سلامت معنوی از ابتدای ماه مبارک رمضان تا پایان آن، طلاب حضوری معنوی و برنامه ریزی شده خواهند داشت. “

وی با اشاره به اینکه قبل از اذان مغرب و عشاء در مکان های پرتردد اذان پر جنب و جوش خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این امر توسط جوانان خوب و خوش صدا انجام می شود و در مکان های پرتردد نیز تواشیح برگزار می کنیم. “

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه نیازمند برگزاری مراسم در مکان های پرتردد هستیم و این امر باید توسط مدیران ادارات تبلیغات اسلامی نیز اجرایی شود، گفت: باید برگزار شود.

حجت الاسلام قدرتی بیان کرد: حدود 60 رسانه، قرآن، تبلیغ و 2 برنامه برای ماه مبارک رمضان در لرستان پیش بینی شده است.

برگزاری محفل انس با قرآن نماینده ولی فقیه در لرستان

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عموم مردم شهرستان خداجو و مردم روزه دار خرم آباد می توانند در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم و سخنرانی در ماه مبارک رمضان شرکت کنند.

این مراسم با سخنرانی حاج اکبر عیدی نماینده ولی فقیه در بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان در شب های ماه مبارک رمضان در ساعت 21:30 در حسینیه حبیب. فرزند پسر تظاهرات در چهارراه بانک خرم آباد برگزار می شود.

تجلی از

همچنین نماز جماعت ظهر و عصر و سخنرانی «آموزه های قرآن کریم» با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه برگزار می شود. در خرم آباد

زمان برگزاری این مراسم نیز ظهر ماه مبارک رمضان در محل حسینیه حبیب است. فرزند پسر تظاهرات (در باره) تقاطع بانک خرم آباد خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا