اجتماعی

تجربه واگذاری زمین را قبلا هم داشتیم که موفق نبود

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: در دهه 60 و 70 نیز همین برنامه را برای واگذاری زمین به خانوارها داشتیم و هنوز بسیاری از زمین ها به مرحله ساخت نرسیده است. بنابراین مشکل اصلی کمبود زمین نیست، بلکه ناکارآمدی مدل ها و فرآیندهای تامین مالی است که منجر به تولید مسکن می شود.

سید محمد مرتضوی در گفت وگو با یومیر، اظهار کرد: در کلانشهرها، مراکز استان ها و شهرهای بزرگ که تقاضای مسکن بالاست، برای ساخت و ساز باید فرآیندهایی از جمله صدور مجوز، عقد قرارداد با سازندگان، آماده سازی زمین و… انجام شود. ، که یک سال طول می کشد تا تکمیل شود. گذشته نشان می دهد که در این زمینه ها برنامه ریزی ضعیفی داریم. اگر با تامین زمین مشکل حل شد، یک میلیون و 600 هزار واحد از سوی نهضت ملی مسکن تامین زمین انجام شده است، اما عمدتا به ساخت و ساز منجر نشده است.

این طرح در برخی استان ها در حال اجراست

وی افزود: در حال حاضر واگذاری زمین در برخی مناطق کشور توسط شورای مسکن استان در حال انجام است. به این ترتیب زمین در قالب دو خانوار یا چهارخانوار در اختیار تعدادی خانوار قرار می گیرد. دولت با هدف تسهیل در ساخت و ساز، طرح واگذاری زمین را ارائه کرده است، اما مشکل کنونی حوزه تولید مسکن، کمبود زمین نیست، بلکه ناکارآمدی سیاست ها و برنامه های افزایش ساخت و ساز است.

رئیس کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: تجربه آخرین اقدام را در دهه 60 و 70 داشتیم که دولت بر اساس قانون زمین شهری تملک هایی در حاشیه شهرها انجام داد و زمین را به تعاونی های مسکن واگذار کرد. یا خانواده ها موفقیت چندانی در آن بخش حاصل نشد و بسیاری از کشورها هنوز ناآرام هستند و به ساخت مسکن منتهی نشده اند.

مرتضوی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت قصد دارد بخشی از ناکارآمدی مدل تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن را از طریق واگذاری زمین جبران کند، گفت: فکر می کنم عدم پذیرش توسعه گران به دلیل قیمت های غیرعادی تعیین شده در هر سال. پروژه نهضت ملی مسکن دولت را به این اجلاس سوق داده است که آنها را برای انجام کاری آسان تر تحت فشار قرار داده است. به گونه ای که زمین ها را به گروه های دو تا چهار نفره اختصاص می دهند و به نوعی مشکل را حل می کنند.

متقاضیان نهضت ملی مسکن قادر به پرداخت اقساط و تحویل نیستند

رئیس کانون انبوه سازان مشکل اصلی را مربوط به تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: تسهیلات بانکی سازوکار می خواهد و مشکلات خاص خود را دارد. با توجه به حجم قابل توجه اقساط این واحدها، شاکیان توان پرداخت آن را ندارند. کمتر کسی می تواند 300 تا 350 میلیون تومان بیاورد و متقاضیان در هر مرحله سقوط می کنند.

مرتضوی تصریح کرد: انبوه سازان پیشنهاد داده اند در ازای پاکسازی زمین تا 30 درصد از منابع طرح نهضت ملی مسکن در اختیار مردم قرار گیرد. این طرح نیاز به زیرساخت ها، خدمات و سرانه اعم از فضای سبز، ورزشی، آموزشی، درمانی، تفریحی و … دارد وگرنه مانند مسکن آنلاین مسکن مردم متضرر می شود. سازندگان حاضرند بخشی از منابع این پروژه ها را تامین کنند.

از این رو گزارش، یکشنبه 27 شهریور 1401 مقررات اعلامی برای توزیع زمین و مسکن به خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به تصویب هیئت وزیران رسید. بر اساس ضوابط مذکور، وزارت راه و شهرسازی (از طرف دولت) موظف است پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر، یک قطعه زمین به مساحت حداکثر 200 مربع را برای خانواده‌ها تامین کند. کیلومتر متر بر اساس ضوابط سهمیه تفکیک بر اساس طرح های مدیر روستایی یا طرح های جامع شهری مصوب یا واحدهای مسکونی برای ساکنان روستاها یا شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و عادلانه به والدین در شهر و روستای محل سکونت. فقط یکبار و بر اساس هزینه خاکورزی در زمان تحویل به صورت فروش اقساطی با ۲ سال فاصله تنفس و اقساط ۸ ساله بدون تخفیف.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا