اجتماعی

تاخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی / درخواست ردیف بودجه مشخص برای این حوزه

تأخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در کشور و معوقات در این زمینه از سال 1998 ، لزوم رسیدگی جدی و نظارت بر این موضوع توسط وزارت بهداشت و درخواست دولت برای تعیین بودجه مشخص برای پزشکی بخش دستگاه از جمله موضوعاتی بود که در کنفرانس مطبوعاتی امروز مورد بحث قرار گرفت. تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با آن برخورد کردند.

به گزارش یومیر ، مجید روحی – رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، گفت: 22 سال از تأسیس انجمن می گذرد و 300 عضو داریم. در زمینه های مختلف تجهیزات و ملزومات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی ، ما حدود 1000 شرکت تولیدی داریم که حدود 700 شرکت دارای سابقه بسیار طولانی هستند.

وی افزود: “در مورد تولید تجهیزات پزشکی ، با توجه به نیازهای بهداشتی کشور از نظر کمی و کیفی ، بار سنگین بحران کرونا اکنون بر عهده شرکت های خصوصی و تولیدی است. اگرچه ما نمی خواهیم شعار بدهیم ، Do The تولیدکنندگان شبانه روز تلاش کردند تا کاستی ها و مشکلات را برای خدمت به مردم جبران کنند.

روحی تاکید کرد: هنگام بحث مطالبات و معوقات تولیدکنندگان ، معوقات همیشه در بحث تجارت بوده است. مطمئناً هر خریداری برنامه و خط بودجه خاص خود را دارد. در بخش دولتی ، که بیشتر خریداران ما دولت و نهاد نظارتی هستند ، و مهم نیست دولت چقدر خوب است ، این بخش نیز خوب است. اما طبق برنامه ریزی نشده ، مشکل الزامات از سال 1997 با طرح تحول سلامت پابرجا بوده است. ما تولید می کنیم ، می فروشیم و تحویل می دهیم ، اما هیچ هزینه ای وجود ندارد. البته مجموع مطالبات حدود 3000 میلیارد تومان برآورد شده است که در تولید این رقم یک سوم است و بالغ بر هزار میلیارد تومان است ، در حالی که شرکت ها به سرمایه در گردش نیاز دارند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم پول خود را به موقع از دولت بگیریم ، سایر شرکت ها ممکن است نیازی به دریافت وام از بانک ها نداشته باشند ؛ به دلیل تورم ، ارزش پول نیز به شدت کاهش می یابد ، به این معنی که ما به تنهایی نمی توانیم نقدینگی را تأمین کنیم. اما ارزش پول ما کاهش می یابد و مشکلات دیگری در نتیجه آن بوجود می آید.

روحی گفت: در بحث تامین نقدینگی ، از دولت می خواهیم ردیف بودجه مشخصی را برای بخش تجهیزات پزشکی در نظر بگیرد. با وجود برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ، این پول به دست تهیه کننده نرسید. بنابراین ، اگر قرار است بودجه ها برداشت شود ، باید در ردیف خود به درستی استفاده شود.

وی افزود: خوشبختانه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کالاهایی را که بازار به آنها نیاز دارد ، با بهترین استانداردهای بین المللی تولید می کنند که کیفیت آنها تضمین شده است و 70 درصد نیازهای کشور تحت پوشش تولید داخلی است و گاهی تولید مازاد داریم. ، مشکل تأمین متأسفانه طولانی است. در سه سال گذشته ، علی رغم بحث ارزهای ترجیحی ، بخش تولید در بحث ارز رقم بسیار کمی را دریافت کرده است.

بعد از جلسه، جلیل سعیدلو_ نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکیوی گفت: “کشور ما یکی از کشورهای موفق در ارائه تجهیزات پزشکی لازم در بحث کرونا بود.” اما ما در بحث حمایت از تولید عملی احساس نمی کنیم. دولت باید موضوع دستگاه های پزشکی را که مستقیماً با سلامت مردم ارتباط دارد ، در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: مفهوم حذف ارز 4200 تومانی این است که تولیدکننده باید حدود 6 برابر سرمایه داشته باشد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد اما وقتی نتواند مطالبات خود را از دولت دریافت کند ، باعث بحران مالی و عدم وجود نقدینگی ، که منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت می شود. بیشتر تصمیمات توسط وزارت بهداشت گرفته می شود.

در ادامه مطلب جواد نوایی_مسئول بخش کالاهای مصرفی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، وی گفت: “از نظر مطالبات ، همه همکاران ما از سال 1998 معوقه داشته اند که پرداخت نشده است.” متأسفانه ما بخش زیادی از سرمایه و نیروی کار خود را به دلیل عدم پرداخت مطالبات از دست دادیم. وقتی دولت در این زمینه همه کاره است ، دست تولید کننده کاملاً بسته است. متأسفانه ، تولیدکننده به دلیل الزامات ضرر می کند ، اوراق قرضه باید از بخش خصوصی حذف شود و الزامات کالاهایی که بخش خصوصی به خانه های پزشکی توزیع می کند باید ظرف سه ماه پرداخت شود.

در ادامه مطلب مجید عرب _ بازرس انجمنوی گفت: “وقتی کالاهای فروخته شده باید پس از 2 سال به تولید کننده پرداخت شود ، نمی توان انتظار داشت که تولید کننده زنده بماند.” اوراق بهادار به نفع تولید کننده نیست. قدرت تأمین کننده کاهش می یابد و در نتیجه تولید آنها متوقف می شود. اگر اراده ای در وزارت بهداشت وجود داشته باشد ، همه این مشکلات قابل حل است. آیا زمانی که مطالبات این حوزه پرداخت نشود ، بودجه وزارت بهداشت هر دو یا سه سال یکبار داده می شود؟ عدم پرداخت مطالبات به دلیل نظارت ضعیف نیست ، اما هیچ نظارتی در مورد اینکه چرا کالا به تامین کننده پرداخت نشده است وجود ندارد.

وی گفت: امروز تهیه کننده به این نتیجه رسیده است که اصلا چرا باید با چالش های فعلی تولید کند؟ اما اگر کسی در وزارت بهداشت با این مشکل برخورد کند ، حل این مشکل بسیار ساده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا