عمومی

تاثیر مثبت «استرس‌ خوب» بر عملکرد مغز

استرس کم تا متوسط ​​می تواند به عنوان واکسنی در برابر مشکلات سلامت روان و استرس آینده عمل کند و عملکرد شناختی ما را بهبود بخشد، اما اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند به استرس بد تبدیل شود.

به گزارش یومیر، فرادیک او نوشت: “تورم، کووید-19، جنگ های بین المللی، عدم اطمینان جهانی. اینها تنها برخی از مسائلی است که باعث ایجاد استرس برای مردم در سراسر جهان می شود. در واقع، نزدیک به 70 درصد از بزرگسالان آمریکایی از زمان شروع همه گیری، استرس شدید را تجربه کرده اند. مزمن. استرس منجر به مشکلات جدی جسمی، روحی و روانی خواهد شد.یافته‌های علمی متعدد جزئیات اثرات منفی استرس را آشکار کرده‌اند.اما آیا می‌دانستید انواعی از استرس برای ما مفید هستند؟

Eustress می تواند شروع یک کار جدید، وقوع یک رویداد هیجان انگیز، نقل مکان به یک خانه جدید و تجربیات مشابه باشد. این نوع استرس ها خوب هستند. استرس خوب می تواند بدن را از آسیب اکسیداتیو که بر پیری و بیماری تأثیر می گذارد محافظت کند. علاوه بر این، می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حتی احتمال ابتلا به بیماری های روانی را کاهش دهد.

محققان دانشگاه جورجیا داده های پروژه Human Connectome را تجزیه و تحلیل کردند. آنها داده های 1206 جوان را جمع آوری کردند که به پرسشنامه ای در مورد سطح استرس و تأثیر آن بر زندگی آنها پاسخ دادند. آنها توانایی های عصبی شناختی این افراد از جمله حافظه، توجه و توانایی جابجایی بین وظایف را بررسی کردند و توانستند بین سطوح استرس و عملکرد مغز ارتباط برقرار کنند. استرس کم تا متوسط ​​می تواند فرد را از نظر شناختی تقویت کند، انعطاف پذیری او را بهبود بخشد و حتی به عنوان مانعی در برابر مشکلات روانی عمل کند.

دکتر دکتر می گوید: «بیشتر تحقیقات در مورد استرس و ناملایمات بر روی تأثیرات منفی آن بر افراد متمرکز است. آصف اوشری، دانشیار توسعه انسانی و علوم خانواده در دانشگاه جورجیا. اگرچه استرس به طور کلی مضر است، اما تحت شرایط خاص و به روشی اندازه‌گیری شده می‌تواند مزایای محافظتی برای عملکرد شناختی و سلامت روان داشته باشد که به ما کمک می‌کند با استرس‌های آینده کنار بیاییم. سطوح پایین استرس با افزایش سطح عملکرد شناختی (حافظه کاری) مرتبط است. “در حالی که سطوح بالای استرس به دلیل ارتباط آنها با عملکرد شناختی مختل مضر است.”

این مطالعه بر اساس گروه بزرگی از شرکت کنندگان انجام نشده است، اما بینش ارزشمندی در مورد مزایای نوع مناسب استرس ارائه می دهد. نتایج این مطالعه بر یک تمایز مهم تأکید می کند: انواع مختلف استرس نتایج بسیار متفاوتی بر عملکرد روانی و سلامت روان افراد دارند.

استرس خوب در مقابل استرس بد

همه ما استرس را در زندگی تجربه می کنیم. در واقع، اجتناب از استرس، حتی اگر مثبت باشد، غیرممکن است. استرس خوب می تواند چیزی شبیه عصبی بودن قبل از امتحان یا آماده شدن برای ارائه یک شرکت بزرگ باشد. این نوع استرس هوشیاری را افزایش می دهد، عملکرد را بهبود می بخشد و حتی حافظه را تقویت می کند، اما می تواند به سرعت مضر شود. چگونه؟ به عنوان مثال، نقل مکان به یک خانه جدید یک رویداد هیجان انگیز مثبت است، اما اگر این اتفاق هر سال رخ دهد یا اگر “قدرت” در این حرکت وجود داشته باشد، تبدیل به یک موقعیت استرس زا منفی خواهد شد.

اگر همیشه مضطرب هستید، پس این اضطراب قطعاً بر شما تأثیر فیزیکی خواهد گذاشت. ممکن است مشکلات معده یا تپش قلب یا تعریق داشته باشید یا ممکن است دچار حمله پانیک شوید.

تحقیقات گسترده ای در مورد اثرات مضر استرس از جمله افسردگی، اضطراب، خستگی، فشار خون بالا و مشکل در تمرکز انجام شده است. اما تجربه استرس خوب می تواند ما را از برخی از این اثرات منفی محافظت کند.

استرس خوب مانند یک واکسن عمل می کند

کارشناسان می گویند که استرس متوسط ​​و قابل کنترل می تواند به عنوان نوعی محافظت در برابر عوامل استرس زای آینده عمل کند، مانند واکسنی که بدن را به انعطاف پذیری لازم برای استرس بیشتر در آینده مجهز می کند. دکتر می گوید: «انواع خاصی از استرس در سطوح پایین تا متوسط ​​می تواند به افراد کمک کند تا برای استرس های آینده آماده شوند. اوشی. علاوه بر این، به ما انگیزه یادگیری و آگاهی از آینده می دهد.»

بیرون آمدن از رویدادهای استرس زا با غرور، اعتماد به نفس ما را در مواجهه با عوامل استرس زا افزایش می دهد. این بخشی از تأثیر مثبت استرس خوب بر عملکرد مغز است. این نوع استرس به ما کمک می‌کند تا روایت یا داستانی را در بخش هیپوکامپ یا حافظه خود بسازیم که به ما بازخورد مثبت می‌دهد و ادراک ما و دید ما از خود و دیگران را تغییر می‌دهد.

موفقیت در هر نوع چالش انگیزه‌ای است که هر فرد برای غلبه بر استرس سخت‌تر آینده به آن نیاز دارد و راه ایده‌آلی برای نگاه کردن به نوع درست استرس است.

جامعه به ما می گوید که استرس بد است و دائماً بر جنبه های منفی آن تمرکز می کند، اما همانطور که این مطالعه ثابت کرده است، انواع خاصی از استرس ما را در برابر موقعیت های استرس زا آینده تقویت می کند و از ایجاد چالش های ذهنی جلوگیری می کند. کمی استرس خوب فواید زیادی برای همه ما دارد.

منبع: verywellmind

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا