استان ها

تاثیر مثبت آبخیزداری در مهار سیلاب‌های فارس

یومیر/پرس سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از مدیریت مهار 300 میلیون مترمکعب سیلاب گسترده با اجرای طرح های آبخیزداری در استان خبر داد.

منصور رضایی روز شنبه 24 مردادماه با بیان اینکه پس از بارندگی های اخیر در مناطق مختلف فارس بین 70 تا 100 درصد حجم برخی از سازه های آبخیزداری زهکشی شد، گفت: در این راستا 400 پروژه کوچک و بزرگ حوزه آبخیزداری و آبخیزداری انجام شد. در 24 شهر استان زهکشی شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به میانگین خوب بارندگی های شدید در استان گفت: مجموع بارندگی های موجود در بارندگی های چند روز گذشته در پشت سازه های آبخیزداری استان، از جمله سیستم های پخش سیلاب، سدها و سدها، خاک، ملات و سایر حوضه های آبریزی که زهکشی می شوند 100 میلیون متر مکعب است.

رضایی ادامه داد: بیشترین میزان برداشت آب از پروژه های آبخیزداری مربوط به شهرستان های فسا و نورآباد ممسنی و مربوط به پروژه های رحیم آباد و واصل آباد، شیدانک، تل مستکی، جونکان و تنگ اژده ها گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان آب ذخیره شده در این سازه ها بیش از 15 میلیون مترمکعب گزارش شده است، بنابراین برخی از سازه ها برای فاز دوم زهکشی شده اند.

رضایی تصریح کرد: با اجرای این طرح ها سیل مهیب ناشی از حدود 300 میلی متر باران و سیلاب شدید و تهدیدات ناشی از این سیل که جان مردم، اعتبارات، امکانات و ساختمان ها را هدف قرار داده مهار شده و این تهدید یک فرصت خواهد بود. برای تغذیه میز آب زیرزمینی شد

وی گفت: پروژه شهید سلیمانی دروازه قرآن (آب زنگی) شیراز به دلیل کمبود بارندگی در آن منطقه آبیاری نشده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه های منابع طبیعی، افزایش پوشش گیاهی، کاهش حجم و شدت سیلاب ها، ذخیره سازی منابع آب دائمی اعم از آب های سطحی و زیرزمینی. در زمان کم آبی و خشکسالی یکی از مزایای اصلی طرح های آبخیزداری برای مناطق آسیب پذیر استان می باشد.

رضایی با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل مشکل کمبود منابع آبی، موضوع استفاده و مدیریت بهینه این سازه ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است، ابراز امیدواری کرد: با تلاش بیشتر و جذب اعتبارات به موقع شاهد اجرای آبخیزداری باشیم. سازه ها و پروژه ها در کشورهای دیگر بخشی از استان باشید.

این مسئول خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب و احیای عرصه های منابع طبیعی و رشد پوشش گیاهی، کاهش میزان و شدت سیلاب ها، ذخیره سازی منابع آب دائمی اعم از آب های سطحی و زیرزمینی در زمان کم آبی و خشکسالی از جمله مزایای اصلی است. پروژه های آبخیزداری این مناطق از مناطق در معرض دید استان هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا