عمومی

بنکسی برگشته، این بار در اوکراین جنگ‌زده 

بنکسی نقاشی است که با نقاشی های اعتراضی خود در جهان به شهرت رسیده است، این بار هنر خود را در اعتراض به جنگ بر روی دیوارهای اوکراین به نمایش گذاشت.

یومیر پلاس: اسطوره نقاشی خیابانی جهان که با هنر اعتراضی خود چند روزی تیتر رسانه ها می شود، اخیراً در اوکراین کار کرده است. اولین عکس از کار بنکسی در اوکراین دو هفته پیش منتشر شد، چند روز بعد حساب اینستاگرام وی تایید کرد که بنکسی چند کار جدید در اوکراین خلق کرده است.

این هنرمند ناشناس اهل بریستول تأیید کرده است که هفت گرافیتی که اخیراً در خرابه های مختلف اوکراین ظاهر شده اند، کار او هستند.

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

گمانه زنی ها درباره حضور احتمالی او در این کشور هفته گذشته پس از پیدا شدن سه اثر گرافیتی با الگوهای مشابه کارهای بنکسی در اوکراین افزایش یافت. یکی از نقاشی های دیواری مردی را به تصویر می کشد که شبیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. در این عکس مردی در جریان مسابقه جودو با پسر جوانی به زمین زده شده است. پوتین در این ورزش کمربند مشکی به دست دارد. اثر دیگری دو کودک را نشان می دهد که از تله مخزن فلزی به عنوان الاکلنگ استفاده می کنند. سومین نقاشی دیواری که در ویرانه‌های ساختمان بمب‌گذاری شده نقاشی شده است، ژیمناستیک را در حال تعادل روی دست راست خود نشان می‌دهد.

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

علاوه بر این سه تابلو، بنکسی تایید کرده است که چهار اثر دیگر که این روزها در شهرهای مختلف اوکراین برپا شده اند متعلق به اوست. زنی با لباس رسمی بیگودی و ماسک گاز آماده خاموش کردن آتش با کپسول آتش نشانی است. مردی ریشو زیر دوش و تصویری کنایه آمیز از کلاهک هسته ای که در پشت یک کامیون زرهی نقاشی شده است.

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

این آثار جدید اولین گرافیتی بنکسی در بیش از یک سال گذشته است. البته این اولین آثار بنکسی درباره جنگ اوکراین نیست. پیش از این یکی از مهم ترین آثار ضد جنگ بنکسی به نام «سربازان CND» به حراج گذاشته شده است، بنابراین مبلغ بیش از صد هزار دلاری که برای آن پرداخت شده صرف مراقبت های پزشکی کودکان جنگ زده اوکراینی می شود. این نقاشی اولین بار در سال 2003 در مقابل ساختمان پارلمان لندن در اعتراض به جنگ عراق به تصویر کشیده شد.

رزومه نقاشی های ضد جنگ بنکسی طبیعتاً بسیار غنی است.او در سال 2005 به کرانه باختری رود اردن سفر کرد تا در سرزمین های اشغالی متعلق به فلسطینیان نقاشی کند. در سال 2017، بنکسی در حین افتتاح یک هتل رو به دیوار حائل در بیت لحم یکی از هنرمندانی بود که با نقاشی روی دیوار به اشغال اسرائیل اعتراض کرد.

بنکسی بازگشته است، این بار در اوکراین

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا