فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاسی شانزدهمین جشنواره «سینما هکوریت» گفت: بخش بین المللی جشنواره «سینما هکریت» باید به صورت اثربخش و مستند برگزار شود. در منطقه .

به گزارش یومیر، به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اولین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند «سینما-قکریت» پنجشنبه ۱۹ شهریورماه برگزار شد. با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان در مرکز توسعه.

در این نشست رئیس سازمان گفت: جشنواره «سینما-غکریت» به عنوان مهمترین رویداد فیلم مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران در همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع آثار، می توان تصویر امروز ایران را از طریق مستند به جهانیان عرضه کرد. تصویری رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های بومی، تصویری که مخاطبان کمتر آن را دیده اند و با آن ناآشنا هستند. فیلم مستند ایران در سال‌های اخیر در میان مردم بوده و از مهم‌ترین رویدادها و نقاط عطف اسنادی ماندگار از خود به جای گذاشته است.

خزایی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار حائز اهمیت است. با عادی شدن شرایط امکان برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی وجود دارد و امیدوارم بخش بین المللی نیز با کارایی و جدیت بیشتری برگزار شود. تمرکز بر فیلم مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در تمامی زیرمجموعه های خود از جمله مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره «سینما حقیقت» صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را منعکس کند. باید به سینمای کشورهایی که با ما ریشه های فرهنگی، مذهبی و مشترک دارند، توجه شود.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با فیلم های مستند و سینماگران از برنامه ها و اولویت های سازمان سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو وجه دارد و در «سینما-قکریت» از این غنا و همدلی استفاده شده است.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان استانی یکی از اولویت های سازمان سینمایی است که قطعا در شانزدهمین جشنواره «سینما-غکریت» تمرکز تیم برگزارکننده خواهد بود. کاری که باید در سازمان و زیر گروه های آن انجام دهیم، آگاهی بخشی و توجه به اخلاق و امید است. در این زمینه فیلم های مستند می توانند تاثیرگذارتر از فیلم های داستانی باشند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که بنا به دلایلی به جشنواره «سینما-غکریت» نرسیدند اما در نمایشگاه دیگری قابل مشاهده و ارزیابی هستند.

در بخش دوم جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و نکات خود را در مورد این دوره، ویژگی ها و اولویت ها ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان اصناف در شورا نیز به صورت ویژه به همراهی اصناف سینمای مستند در جشنواره «سینما-قکریت» اشاره و سوالاتی را در این زمینه بیان کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت آگاهی از ظرفیت اکران آنلاین پرداخت و گفت: از این ظرفیت می توان برای نمایش آثار در کشورهای دیگر استفاده کرد. توجه به حوزه فکری در بحث های جشنواره و کارگاه ها ضروری است، بحث کیفی و فنی مهم است، اما باید به تولید فکر توجه ویژه شود. در فیلم‌های مستند می‌توانیم پیشنهاد جدیدی به دنیا داشته باشیم که در فیلم‌های داستانی فرصتی نادر است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در فیلم مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در فیلم مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به استان ها، نیروهای جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ و اقوام مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «سینما-غکریت» گفت: کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های فیلم مستند می تواند زمینه ساز انتقال دانش و تجربه باشد. از سوی دیگر باید به این موضوع بپردازیم که گونه هایی که کمتر در آن منطقه کار شده اند، برجسته تر شوند. بهتر است به ارائه تصویر ایران در چند اثر توجه شود. وابستگی رسانه ای و پخش تلویزیونی برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «سینما-غکریت» زودتر از ایام جشنواره آغاز شود.

قدیر آشنا علاوه بر تاکید بر موضوع توجه به هنرمندان استانی و استانی در هیات داوران و هیات انتخاب گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره ما را در رسیدن سریعتر به اهداف کمک می کند.

محسن یزدی از تولید آثار با معنا و تامل برانگیز صحبت کرد و گفت: فیلم مستند از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و فکر مشکل داریم. تولید ما باید با هدف تعریف معنا باشد و بر اساس اعتقادات و بینش ما باشد تا جشنواره های خوشایند. این یک نگرانی و تقاضای جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش صنف سینمای مستند گفت: باید اعضای اصناف را جدی بگیریم و زمینه فعالیت و مشارکت عادلانه را برای همه فراهم کنیم. در دوره گذشته تعامل صنف تهیه کنندگان و جشنواره «سینما-غکریت» اتفاقات خوبی را به همراه داشته است، امید است این تفاهم و رفاقت در جشنواره امسال نیز محقق شود.

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کمیته های انتخاب و داوری موضوعات مهمی هستند که بسیار مورد توجه قرار می گیرند. چه خوب است که به هنرمندان درجه یک و حرفه ای فرصت همراهی با جشنواره داده شود، همدلی هنرمندان و متخصصان با جشنواره امری مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای کمیته گزینش خطر خطا را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیر عامل مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن در پایان این نشست ضمن قدردانی از اعضای شورا و توجه رئیس سازمان به «سینما» -غکریت– جشنواره گفت: بعد از تجربه موفق پانزدهمین جشنواره یکی از برنامه های ما این است که به اکران و پخش مستند به صورت جدی و حرفه ای فکر کنیم و جشنواره و نمایش آثار در آن برگزار شود. تنها هدف نهایی ما نیست. از همکاری اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی به بحث های تخصصی بپردازیم و از تخصص شما استفاده کنیم.

در پایان این جلسه محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی از اعضای شورای سیاسی این جشنواره تصمیمات خود را از شورای سیاسی این جشنواره دریافت کردند. رئیس سازمان .

ششمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 28 تا 28 آذرماه 1401 در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا