فرهنگ و هنر

برای تولد فرامرز قریبیان “مرد معترض سینما”

در یکی از روزهای پاییز سال 1320 ، کودکی در خیابان ری ، کوچه آبشار به دنیا آمد و بعداً ارتش سبز اورکوت به خوبی مستقر شد و به نمادی از چهره معترض عدالت خواه تبدیل شد.

به گزارش یومیر ، امروز 26 آبان ماه سالروز تولد فرامرز قریبیان است. بازیگر بی کران سینمای ایران که اهل جنجال نیست ، از سر و صدا و داد و فریاد نیست ، اما همیشه یادآور اعتراض است و به دنبال عدالت است.

وی در سال 1320 در یکی از محله های قدیمی تهران به دنیا آمد و امروز 79 ساله است.
اگرچه نام غریبیان با سینمای مسعود کیمیایی پیوند خورده است ، اما کمتر بازیگری مانند او داریم که کارنامه کاملی داشته باشد و در مقابل دوربین بسیاری از کارگردانان معتبر سینمای ایران بازی کرده باشد.

وی در طول سالها فعالیت خود با هنرمندانی چون بهمن فرمان آرا ، اصغر فرهادی ، یدالله صمدی ، محمدعلی نجفی ، سیف الله داد ، امیر قویدل ، پوران درخشنده ، ابوالحسن داوودی ، ابراهیم حاتمی کیا ، جهانگیر جهانگیری ، مهدی صباغ همکاری کرده است. همکاری کرده است
از سالهای اولیه جوانی ، وقتی با مسعود کیمیایی دوست شد ، هر دو تصمیم خود را گرفتند. این دو نوجوان که عاشق فیلم های غربی بودند چاره ای جز سینما رفتن نداشتند. کیمیایی کارگردان را انتخاب کرده بود و او نیز بازیگری را انتخاب کرده بود.

اما عشق او به بازیگری مانع بازی در هیچ فیلمی نشد. اگرچه او در سال های قبل از انقلاب پیشنهادی برای بازی در یک فیلم فارسی داشت اما دوست نداشت در آن نوع سینما ظاهر شود و ترجیح داد در کنار “کیمیائی” به عنوان دستیار کارگردان در “بیگانه بیا” کنار کیمیا باشد ، بنابراین خوش شانس خواهد بود خاک “» Skabes.
از اوایل دهه 50 ، زمانی که او با بازی در “خاک” و بعدا در “گوزن” درخشید ، سینمای ایران می دانست که این بازیگر برنامه های اعتراضی خود را پیدا کرده است.
و جالب است که این انقلاب نه تنها کمرنگ شد بلکه به قوت خود باقی ماند و حضور خود را در صفحه نقره ای پس از انقلاب و تحول در حوزه های فرهنگی و هنری و شکل گیری سینمای جدید تثبیت کرد.
بازی در فیلم “غزل” اثر دیگر مسعود کیمیایی و “جنگ اطهر” به کارگردانی محمدعلی نجفی از دیگر فعالیتهای وی در سالهای قبل از انقلاب است. او از سال 1957 در فیلم “سایه های باد طولانی” با بهمن فرمان آرا همکاری کرد و هنوز هم این فیلم را دوست دارد.

اما در سال 1961 در اولین فیلم مهم سینمای بعد از انقلاب با بازی در فیلم “سفیر” به کارگردانی فریبزر صالح بازی کرد. این فیلم مضمونی مذهبی داشت و تنوع یک ارتش غول پیکر و تهیه کننده آن بنیان مستضعفان بود و گفته می شود در آن دوره 9 میلیون تومان برای کنار آمدن با آن هزینه شده است. این فیلم که به نوعی نمایانگر سینمای انقلاب اسلامی آن زمان است ، هیچ بازیگر زن نداشت. هنوز هم موضوع مورد علاقه او بود. اعتراض به استاد.

گرچه وقایع انقلاب و جنگ و شرایط اجتماعی این دوره به فیلم ایرانی فرصتی برای ستاره شدن نداد ، اما فرامرز قریبیان در دهه های 1960 و 1970 در سراسر چین به خاطر چین معروف بود که همیشه در او حک شده است پیشانی تا امروز ادامه دارد.

نمایش فیلم دو و نیم

سازندگان فیلم به قدرت بازیگری او اعتقاد داشتند و تماشاگران او را دوست داشتند. برای برخی ، این یادآور خاطرات “گوزن” است ، در حالی که دیگران او را در فیلم هایی مانند “کانی مانگا” و “قطار” دوست داشتند. او در فیلم “دو و نیم” ساخته یدالله صمدی بازی کرد و مخاطب دیگری را که عموما فیلم های خانوادگی را دوست داشتند با خود آورد ، اگرچه این فیلم جایگاه ویژه ای در کارنامه او پیدا نکرد.
همکاری با اصغر فرهادی نقطه روشن دیگری در کار هنری وی است. فرهادی برای ساخت اولین فیلم های خود به سراغ این بازیگر رفت که نتیجه آن همکاری این دو هنرمند در فیلم های “رقص در غبار” و “شهر زیبا” بود. هرچند شخصیت غریبیان در این دو فیلم از نقش های اعتراضی او دور بود ، اما حضور او همچنان به یاد ماندنی و تأثیرگذار بود و جوایزی را برای او به ارمغان آورد.

نمایش فیلم رقص در غبار

البته این بازیگر علاوه بر فعالیت های بازیگری در کارگردانی ، تجربیات افتخاری نیز دارد.
در سال 1986 غریبیان اولین فیلم خود را با عنوان “جنجال در تاسوکی” بر اساس فیلمنامه ای از مینا خمینی ساخت و نزدیک به یک دهه بعد ، “قانون” را در سال 1974 کارگردانی کرد.
«چشمان او» تجربه قابل قبول دیگری در کارگردانی است. وی این قطعه را بر اساس داستان “داش آکل” صادق هدایت کارگردانی کرده و در آن نیز نقش آفرینی کرده است.
او که به سینما علاقه مند است ، می دانست که هر چه بزرگتر می شود ، فرصت بازیگری کم می شود ، بنابراین به سمت آموزش روی آورد ، اما شخصیت مستقل او طبیعتاً ترجیح می داد بیشتر به سرمایه شخصی خود اعتماد کند تا تسلیم خواسته های سرمایه گذاران فیلم نشود. .
سال 1992 برای بازیگری که تماشا کردیم یک سال پرماجرا بود ، ساخت فیلم “گناهکاران” با پسرش سام و البته صحبت بی سابقه در تاریخ جشنواره فیلم فجر.
وی که در آن سال در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر حضور داشت ، پس از پایان جشنواره رازی را فاش کرد و اعلام کرد که جایزه نقش اول مرد متعلق به نوید محمدزاده است ، اما داوران او را مجبور به تغییر جایزه کردند زیرا از این کار ترس داشت. مجلس برای برهم زدن جشنواره. اما بازیگر نقش های معترض تاب نیاورد و هنوز در اجاق جشنواره داغ بود که سخنان او آتش دیگری به سمت برداشت محصول آن دوره از جشنواره انداخت.
او که سه بار سیمرغ بلورین را به همراه چندین جایزه بین المللی از جشنواره فجر به خانه خود برده است ، پس از این افشاگری سالها از سینما دور بوده است ، که خود گفته است نمی تواند رابطه غیر حرفه ای آن را تحمل کند.
آخرین حضور وی در زمینه بازیگری به فیلم جدید “Exit” ساخته ابراهیم حاتمیکیا برمی گردد.
حضور او در جلسه پرسش و پاسخ فیلم ، که سال گذشته در روزهای عصبی و پر التهاب در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد ، نشان داد که او هنوز هم می خواهد صحبت کند زیرا نزدیکانش بسیار در مطبوعات و جلسه هستند. خبری نیست.

مشاهده فیلم خروجی

و سپس این بود که در فوریه سال گذشته ، وی مقابل رسانه ها نشست و اعلام کرد که از فیلم سینمایی “خروج” خداحافظی می کند. وی که کمتر در برابر شکایات گشوده است ، در جلسه شکایت کرد و گفت بازی بدبختانه مسئولان سینما باعث دلزدگی او شده و ترجیح می دهد سینما را ترک کند.

غریبیان گفت که او نقش خود را در “خروج” بسیار دوست داشت و همین علاقه باعث شد او سختی ها را تحمل کند ، برای مدت طولانی رانندگی با تراکتور در یک شهر سینما را تمرین کند و با یک نقش محبوب سینما را ترک کند.

چند ماه بعد خبر بازی او در فیلم “اکبرشاه” ساخته علی رویینتان منتشر شد ، اما وی توضیح داد که قرارداد بازیگری وی در این فیلم به دو سال و نیم قبل و قبل از فیلم “خروج” برمی گردد فیلم تأخیری مشکلات مالی است . ظاهراً سازندگان فیلم قصد ندارند فیلم را شروع کنند تا زمانی که تاج از بین برود.
اما در آگوست امسال با نوشتن مقاله ای در مورد تولد مسعود کیمیایی ، مسئله استعفا و پشیمانی احتمالی وی از خداحافظی از سینما دوباره مطرح شد. ماجرا از این قرار بود که او در یکی از نشریات مقاله ای در مورد تولد کیمیا نوشت و وقتی احساس کرد حرف هایش به درستی منتقل نمی شود ، تأکید کرد خداحافظی از سینما زیباترین کاری است که او کرده است.
گفته می شود از وی س askedال شده است که آیا کیمیایی دوباره به او پیشنهاد نقشی می دهد ، ممکن است به سینما برگردد و وی گفته بود که اگر این نقش اعتراضی باشد ، در این شرایط بعید است مسعود فیلم بسازد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا