عمومی

بانک‌ها عامل اصلی تورم و رشد نقدینگی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

رسول بخشی دستجردی در برنامه کلی امشب یومیر با بیان اینکه علت مشکلات کشور رشد نقدینگی است ، گفت: یکی دیگر از عوامل رشد نقدینگی نرخ بهره ای است که بانک ها برای سپرده پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه “نقدینگی باید از خارج از بانک مرکزی کنترل شود نه از پشت میز بانک” ، افزود: اصلاح ساختار بودجه کار خوبی است اما مشکل نقدینگی باید حل شود. ما باید کاری کنیم که تقاضای مردم کاهش یابد برای وامها. “و ما باید طی یک سری اقدامات بتوانیم نرخ سود سپرده های بانکی را کاهش دهیم.

دستجردی بخشی با بیان اینکه به طور قطع می توانیم ظرف چهار سال تورم را کنترل کنیم ، گفت: “ما قطعاً باید افزایش داخلی TF داشته باشیم ، ما باید به موازات تولید همه بازارها را ببندیم.”

وی گفت: میزان نقدینگی به 3.6 تریلیون تومان رسیده است و این رقم در 3 سال آینده دو برابر خواهد شد.

این کارشناس تاکید کرد: طی 1080 روز آینده متوسط ​​رشد نقدینگی روزانه 3000 میلیارد تومان خواهد بود و این یک مشکل بسیار بزرگ است.

رویا طباطبایی یزدی ، دیگر مهمان برنامه ، گفت: عامل اصلی تورم رشد نقدینگی و به دنبال آن انتظارات تورمی ، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ ارز است.

رسول بخشی دستجردی با بیان اینکه سالهاست که تورم تک رقمی است ، گفت: با کنترل رشد پول و نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی و ثبات نرخ ارز می توان تورم را تک رقمی کرد.

دکمه بازگشت به بالا