عمومی

رکورد نقدینگی در کشور

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

طهماسب مظاهری – کارشناس مسائل پول و بانکی در برنامه کلی امشب با موضوع سوابق نقدینگی کشور و پیامدهای آن ، گفت: امسال شانزدهمین سال است که با تزریق و چاپ پول ، نقدینگی بیشتری را تشویق می کنیم.
مظاهری افزود: در ابتدای سال همچنین هشدار دادیم که رشد نقدینگی در سال جاری از سه تریلیون فراتر خواهد رفت.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: هرگاه رشد نقدینگی تسریع شود ، تورم قیمت را افزایش می دهد.
طهماسب مظاهری افزود: اگر اختلاف تورم دو یا سه درصد باشد مردم آن را تحمل می كنند اما اگر این فاصله زیاد باشد كه الان شاهد آن هستیم ؛ اثر تورمی شدیدی دارد و این باعث افزایش قیمت كالاها می شود.
این کارشناس مسائل پول و بانکی گفت: دولت و بانک مرکزی باید وارد عمل شوند و کنترل نقدینگی به عهده آنها است. منبع رشد نقدینگی بانک مرکزی نقدینگی ایجاد شده است. ایجاد نقدینگی و گردش پول با چاپ اسکناس اتفاق نمی افتد. باید بدانیم که چاپ اسکناس قدرت پولی ایجاد نمی کند.
طهماسب مظاهری گفت: وظیفه بالادستی مسئولیت محافظت از عدم رشد نقدینگی به عهده بانک مرکزی است و این خارج از وظیفه گوش دادن به رئیس جمهور است.

وی افزود: بانک مرکزی می تواند در برابر کابینه مقاومت کند و متقاعد شود که برخی اقدامات پولی برای اقتصاد مضر است. رشد نقدینگی نباید بی وقفه باشد.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: 50 درصد از مشکلات رشد نقدینگی به عهده بانک مرکزی و 50 درصد باقیمانده به عهده دولت و سایرین است. دولت رکورد گوش نکردن به توصیه ها و توصیه های اقتصاددانان را در این زمینه شکسته است.

وی گفت: بانک مرکزی باید بر تسهیلات ارائه شده توسط همه بانکها نظارت کند. اخیراً شرایط نظارتی بانک مرکزی بهبود چشمگیری یافته است.

این کارشناس مسائل پول و بانکی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات با تدابیر تدبیر آمیز بانک مرکزی برطرف می شود ، گفت: بانک مرکزی باید در برابر تسهیلات اجباری و اجرایی مقاومت کند.

مدیریت نقدینگی اصطلاحی گمراه کننده است
کامران نادری – یکی دیگر از کارشناسان مسائل پول و بانکی در برنامه کلی امشب گفت: رشد نقدینگی عامل اصلی تورم در جامعه است.
کامران نادری افزود: بانک مرکزی از چند طرف تحت فشار است و در عمل نمی تواند رشد نقدینگی را کنترل کند و یکی از آنها کسری بودجه است.
وی گفت: “تعدادی از تعهدات بانکی و تصمیمات خارج از بودجه نیز به رشد نقدینگی کمک کرده اند.”

این کارشناس مسائل پول و بانکی گفت: عدم تعادل در بانک ها و عدم تعادل بین ورودی و خروج بانک ها نیز منجر به رشد نقدینگی در جامعه شده است.
نادری افزود: منطقه سوم رشد نقدینگی در سال 1999 اضافه شد؛ از طریق بازار سرمایه است که بانک مرکزی را تحت فشار قرار می دهد تا از افت قیمت جلوگیری کند.
این کارشناس مسائل پول و بانکی گفت: حوزه چهارم به بحث کمک تولید برمی گردد. به بهانه حمایت از تولید ، تسهیلات ارزان قیمت سیستم پولی و نقدینگی را تحت فشار قرار می دهند.
کامران نادری افزود: امکانات و جوراب فقط تقاضا را افزایش می دهد و به تولید کمک نمی کند.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: تورم به خودی خود انتظارات تورمی را افزایش می دهد. رشد بالای نقدینگی و افزایش تورم به خودی خود دلیل افزایش تورم است.
نادری افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه برای رشد نقدینگی زیاد است.
این کارشناس پولی و بانکی گفت: مدیریت نقدینگی یک کلمه غلط است. نقدینگی باعث افزایش تولید نمی شود.
کامران نادری افزود: سیاست پولی ما گسترده است ؛ و به تولید کمک نمی کند ، فقط تورم را افزایش می دهد.

وی گفت: همه اینها به عهده دولت ، تحریم ها ، کسری بودجه و عدم تعادل پولی در سیستم بانکی و بازار سرمایه در این وضعیت نیست ، رشد نقدینگی کارآمد است ، اما ریشه اصلی آن داخلی است.

دکمه بازگشت به بالا