حوادث

افزایش تلفات سوءمصرف موادمخدر در کشور

پزشکی قانونی اعلام کرد: 2490 نفر در نیمه نخست امسال بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 2123 نفر مرد و 367 نفر زن بودند.

به گزارش یومیر، بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در شش ماهه نخست سال جاری، تعداد فوت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی برای کشتن معتادان، 544 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر، 112 نفر به دلیل مواد محرک یا توهم زا و 1068 نفر به دلیل مصرف موادی مانند متادون و ترامادول جان خود را از دست دادند. کم شده. 766 نفر نیز بر اثر مصرف همزمان چند دسته مواد مخدر در این مدت جان خود را از دست دادند.

افزایش 3.7 درصدی قربانیان سوء مصرف مواد در سال گذشته

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 3.7 درصد افزایش داشته است و در سال 1399، 4 هزار و 637 نفر بر اثر اعتیاد در کشور مردگان بوده که بالاترین میزان مرگ و میر در ده سال اخیر است.

دکتر. مهدی صابری، رئیس اداره روانپزشکی قانونی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص مراجعات این اداره کل گفت: برای اظهار نظر در خصوص مسئولیت کیفری به این سازمان معرفی شده اند.

وی افزود: همچنین ارجاع زندانیان به دلیل عدم تحمل حبس و همچنین ایجاد مزاحمت در حین حبس از دیگر دلایل حضور مصرف کنندگان مواد مخدر در بند پزشکی قانونی است.

دکتر. صابری همچنین خانواده های معتاد را به بخش روانپزشکی قانونی معرفی کرد و تصریح کرد: گاهی مراجعات ما از سوی خانواده ها به ویژه همسران افراد معتاد است که به مراکز معاینه سازمان سرپرستی مراجعه می کنند و یا به دلیل مشکلات زندگی با این افراد هستند. یافته و کارشناسان رشته روانپزشکی با توجه به شرایط و ضوابط موجود در مورد درخواست خود اظهار نظر کرده و نظر کارشناسی خود را به مراجع قضایی ابلاغ می کنند.

خانواده ها نسبت به تغییرات رفتار غیرعادی جوانان حساس هستند

رئیس پزشكی قانونی در بخشی دیگر از سخنان خود نقش خانواده ها و نحوه تربیت صحیح فرزندان را در پیشگیری از گرایش آنان به مواد مخدر و هر نوع جرم و جنایت بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: در بسیاری از موارد افراد دنبال می شوند. با. سهل انگاری خانواده ها آنها در دام اعتیاد می افتند و به دلیل اعتیاد به مواد مخدر می توانند مرتکب جرم یا تخلف شوند.

وی ادامه داد: علیرغم نقش مهم خانواده در تربیت جوانان، اما در برخی موارد مراجعه به پزشکی قانونی که اکثرا افراد بالای 20 سال هستند، نشان می دهد که فرد معتاد شده و سپس مرتکب جرمی خارج از محدوده می شود. چتر خانواده.” و والدین نمی توانند کنترل کاملی بر روابط و دوستان خود داشته باشند.

دکتر. صابری خاطرنشان کرد: اما حساسیت منطقی خانواده نسبت به رفتار فرزندان و حتی حساسیت نسبت به تغییر رفتار همسر و همچنین برخورد صحیح با این افراد در صورت اعتیاد به مواد مخدر می تواند تا حد زیادی از وضعیت بحرانی و ارتکاب هر جرمی بکاهد. جلوگیری از تخلف.

رئیس بخش اعصاب و روان پزشکی قانونی درباره رفتارهایی که باید خانواده را حساس کند، گفت: آگاهی از برخی علائم و تغییرات رفتاری به خانواده کمک می کند تا از عواقب جبران ناپذیری از جمله زمان سفر غیرعادی و تماس های نامنظم جلوگیری کند. نمی خواهم اعضای خانواده در مورد آن بدانند.

وی افزود: رفتار پرخاشگرانه نابهنجار یا تغییر رفتار و بدبینی غیرمنطقی بدون توجیه، اختفا یا سرقت پول و اشیای قیمتی از منزل و … نشان دهنده گرایش احتمالی جوانان به اعتیاد است که خانواده ها باید با آن برخورد مناسبی داشته باشند. مسئله.

طبق نظر پزشکی قانونی، به گفته دکتر. صابری آگاهی از گرایش جوانان به مواد مخدر و آگاهی از علائم و نشانه های اولیه و انجام مشاوره صحیح به طور مطلق از گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد و نابودی جلوگیری می کند. مردم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا