اجتماعی

اضافه طبقه و حذف عوارض تغییر کاربری برای مرمت بناهای فرسوده و تاریخی تهران

شهردار منطقه ۱۲ در مورد تمهیدات جدید نوسازی در بافت فرسوده و تاریخی در این منطقه توضیحاتی ارائه و جزئیات دو طرح ویژه نوسازی را تشریح کرد.

وحیدرضا محمدی انارکی در گفت‌وگو با یومیر،‌ در مورد نوسازی بافت فرسوده در فضاهای میراثی منطقه ۱۲ با بیان اینکه بیش از نیمی از این منطقه در محدوده بافت فرسوده قرار دارد، گفت: بافت فرسوده این منطقه ریزدانه، نفوذناپذیری و ناپایدار است؛ اما دقیقا بافت فرسوده و ناپایدار در میانه بافت تاریخی و میراثی قرار دارد که برای نوسازی آن باید دستورالعمل های خاصی تهیه کرد و با توجه به شرایط فعلی که قوانین میراثی برای نوسازی و مقاوم سازی ملک تکلیف تعیین می‌کند شاهد هستیم که حتی مشوق‌های شهرسازی نیز نمی‌تواند مالکان را ترغیب به نوسازی و بهسازی املاک فرسوده و ناپایدار کند.

وی با بیان اینکه در کنار بافت مسکونی، وجود بازار قدیمی تهران با  محدوده ۱۱۲ هکتاری قرار دارد که این محدوده نیز به دلیل تاریخی و فرسوده بودنش در زمره محدوده‌های ناایمن شهر تهران تبدیل شده است، افزود: به عبارت دیگر از مساحت ۱۶۰۰ هکتاری منطقه ۱۲، ۵۶۰ تا ۵۷۰ هکتار از این محدوده در محدوده بافت فرسوده  و ناپایدار قرار دارد.

توافق منطقه ۱۲ با معاونت شهرسازی شهرداری تهران برای ساخت و ساز در محدوده‌های میراثی

 محمدی انارکی در مورد سرانجام ساخت و ساز ساختمانها در محدوده های میراثی گفت: طبق توافقی که با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انجام شده، مقرر شد تا املاکی که در محدوده میراثی منطقه قرار گرفته و دارای محدودیت ارتفاعی تا ۱۰ و نیم متر دارند مانند محله‌های تاریخی سنگلچ، امامزاده یحیی و …که مجوز ساخت بیشتر از ۳ طبقه را نیز به دلیل قوانین میراثی ندارند؛ بتوانند ۴۰ تا ۵۰ سانت پایین بروند تا بتوانند ۴ طبقه بسازند.

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که به دلیل قوانین میراثی در حال حاضر هیچ رغبتی برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده در این محدوده‌ها وجود ندارد. اما این توافق باعث می شود تا مالکان به جای اینکه کف ملک را همسطح زمین بسازند ۶۰ سانت به زیر بروند تا مجوز ۴ طبقه را بگیرند. در این صورت قوانین میراثی مبنی بر رعایت ارتفاع نیز از سوی این مالکان رعایت می شود. 

حذف عوارض تغییر کاربری برای مرمت بناهای تاریخی تهران

محمدی انارکی با بیان اینکه شورای شهر تهران نیز برای کمک به بهبود وضعیت موجود مصوبه‌ای تحت عنوان ” ۲۰۴۰ ” داشته که این مصوبه مربوط به املاکی است که به ثبت میراث فرهنگی رسیده و عملا اجازه ساخت و ساز و تخریب را ندارند، افزود: اگر مالک تصمیم به تغییر کاربری این ملک از مسکونی به فرهنگی و یا تجاری را داشته باشد، طبق قوانین قبلی باید عوارض این تغییر کاربری را پرداخت می‌کرد؛ اما این مصوبه این امکان را به مالکان خانه‌های تاریخ می دهد که بدون پرداخت عوارض اقدام به مرمت بنای تاریخی خود و از همه مهمتر تغییر کاربری کنند.

وی اظهار کرد: همچنین بر اساس این مصوبه در حمایت از مرمت و احیای بناهای تاریخی، در صورت نیاز به احداث الحاقات جدید مشروط بر این است که آسیبی به هویت تاریخی، کالبدی، بصری و سازه‌ای ملک میراثی وارد نشود، ضمن اینکه رعایت نکات ایمنی؛ صرفا بعد از تأیید وزارت میراث فرهنگی،  الحاقات جدید صرفا جهت تامین فضای پشتیبانی مرتبط غیر تجاری همچون ساخت سرویس بهداشتی، آشپزخانه،  تأسیسات، پارکینگ و… مجاز و عوارض الحاقات جدید به صورت فضای پشتیبان، مشمول مصوبه ۴۰۲۰ می‌شود.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا