ورزشی

از بدهی سرخابی‌ها و فدراسیون‌ها به شرکت توسعه تا پروژه‌های عمرانی و ورزشی در سال ۱۴۰۰/عکس

به گزارش خبرگزاری آبرانلاین; شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نظر دارد به مناسبت دهه فجر پروژه های مختلف ورزشی را افتتاح نماید. تعداد کل پروژه ها در سال 1400 حدود 621 پروژه بوده که 226 پروژه در دهه فجر افتتاح می شود. کل هزینه ها 622 میلیارد تومان بوده است. از این تعداد 211 پروژه ملی و استانی شامل 59 پروژه شهری و 152 پروژه روستایی است. از این تعداد 208 پروژه در هفته توسط دولت افتتاح و 4 پروژه با سرعت توسعه تکمیل می شد. 183 پروژه در هفته ورزش به بهره برداری رسید. 409 میلیارد تومان برای این پروژه ها هزینه شده است.

کل پروژه های قابل افتتاح توسط شرکت توسعه 15 پروژه با 213 میلیارد تومان است.

از سرخابی ها و بدهی فدرال به شرکت توسعه تا پروژه های عمرانی و ورزشی در سال 1400 / عکس

علیرضا عاصم یوسفی در نشست خبری درباره بدهی فدرال و استقلال و پرسپولیس گفت: متاسفانه در سال های اخیر بدهی انباشته شده و به 110 میلیارد تومان رسیده است. شرکت توسعه کاملاً دولتی و تحت نظارت دیوان محاسبات و سازمان نظارتی دانمارک است که باید ارقام بدهی انجمن ها، اپراتورها و پیمانکاران محاسبه شود. اتحادیه ها با ما غریبه نیستند، اما تعیین تکلیف به نفع شرکت و اتحادیه است. شرکت توسعه بابت این مطالبات مالیات پرداخت کرده است که دریافت نکرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی افزود: سرخابی ها هم برای وزارتخانه هستند و چقدر بدهی آنها پرداخت شده و امتیازی نیست.

وی با توجه به اینکه پروژه هایی در نقاطی افتتاح شده که شاید مورد استقبال قرار نگرفته است، گفت: نیازسنجی بر عهده استان هاست و در 4 ماه گذشته پیشرفت پروژه ها 65 تا 75 درصد بوده است در حالی که قبلا به کندی انجام شده است. ” با تلاش همکارانم در معاونت عمرانی و وزارتخانه چندین پروژه آغاز شد.

وی افزود: هنوز چیزی مکتوب از AFC در خصوص مشکلات و مسائل ورزشگاه دریافت نکرده ایم، به هر حال این مجموعه یک مجموعه فرسوده است و ایراداتی نیز دارد، البته سعی کرده ایم به سمت اصلاحات برویم. سالن 12 هزار نفری بازسازی شده و به مدت 25 روز رایگان آماده شده است. همچنان در حال تعمیر استخر قهرمانی هستیم. بازسازی مجموعه ورزشی آزادی دستور وزیر ورزش است و آن را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری زمین های ورزشی کشور درباره پروژه های ناتمام و شرایط آن و همچنین واگذاری زمین به برخی فدراسیون ها در مجموعه ورزشی آزادی گفت: 288 پروژه در کشور داریم. از زمانی که وارد شدیم، تعدادی از پروژه ها را اولویت بندی کرده ایم تا آنها را راه اندازی کنیم. در مورد زمین فدرال باید بگویم که به جایی رسیده ایم که این منطقه از ساختمان فدرال هیچ هماهنگی با یکدیگر ندارد. بنابراین ما همه زمین ها را پس دادیم و آنها زمینی ندارند. ما برج فدراسیون را طراحی کرده ایم تا همه بتوانند در آنجا مستقر شوند.

وی درباره ورزشگاه 40 هزار نفری بانوان تاکید کرد: این پروژه از سیزده سال پیش شروع شد اما پس از مدتی تعطیل شد و امسال حتی 7.5 میلیارد تومان ضرر کرده ایم اما امسال پرداخت نکردیم. ما حداقل پروژه را در دست خود گرفته ایم و فکر می کنم سال آینده این پروژه را به مرحله ساخت و بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور درباره مشکلات برخی از ورزشگاه ها از جمله شیراز و غیره گفت: در چند ماهی که تاسیس شده ایم پروژه ها را اولویت بندی کرده ایم. برخی از مجموعه ها در گذشته ساخته شده اند، در حالی که ممکن است ساخته نشده باشند. به هر حال این میراثی است که به دست ما رسیده و در اختیار ماست. اگر این پروژه ها اجرا نشود از بین می رود و ما باید مراقب این بیت المال باشیم. ما نمی توانیم از برخی پروژه ها صرف نظر کنیم و به چند ورزشگاه برویم که مسئولیت آن بر عهده استان مربوطه است.

از سرخابی ها و بدهی فدرال به شرکت توسعه تا پروژه های عمرانی و ورزشی در سال 1400 / عکس

وی افزود: انزلی را به زمین بردیم و آماده کردیم. انزلی بازسازی شده و در اختیار ورزشکاران قرار گرفته است اما مواردی در حوزه مدیریت روزانه است. شرکت توسعه در سال 94 304 میلیارد تومان نقدینگی در بودجه عمرانی داشت که امسال 350 میلیارد تومان در اوراق بودجه این شرکت وجود دارد در حالی که باید 3500 میلیارد می شد. ما باید وضعیت بودجه را هم بررسی کنیم، اما با همه این موارد و کسری بودجه، گشایش هایی ایجاد شد که کار بسیار بزرگی است. تمام هدف وزارتخانه این است که حال مردم خوب باشد و مردم شاد باشند. ما دروغ نمی گوییم، اما تمام تلاش خود را می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که استقلال و پرسپولیس در محل تمرین آواره هستند و حتی تیم های مازندرانی هر روز در حال تردد هستند، اظهار داشت: استقلال و پرسپولیس ساعت 11:40 فضای تمرین دارند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که چرا گل محمدی استعفا داد و زمین تمرین در تهران کم است، گفت: نمی دانم آقای گل محمدی چه گفته است اما با درویش صحبت کردم و او گفت مشکلی نیست. وقتی می گویید این دو تیم زمین اجاره کرده اند کدام تیم دنیا اینطور نیست؟ این تیم ها درآمد دارند. با توجه به تاریخی که ایران در همه جای دنیا از ما گرفته است که بگوییم هر کاری می کنند برای ما درست و غلط است، اینطور نیست. الان این دو تیم برای وزارت ورزش هستند و مشکلی وجود ندارد. هر جا مشکلی داشته باشد در خدمتشان هستیم. حتی خاک فولاد برای ما و خاک برای شرکت توسعه است و قرارداد زیبایی بسته اند. استقلال و پرسپولیس هم می توانستند همین کار را بکنند، اما می خواستند دولت کار کند.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره وضعیت میدان سوارکاری گنبد گفت: مالکیت پیست متعلق به شرکت توسعه و عملیاتی که انجام می دهد، میدان سوارکاری استان است. تمام مسئولیت بر عهده آنهاست و شرکت توسعه تنها طرف قرارداد است.

وی در خصوص وعده های سران سابق مبنی بر ساخت ساختمان مشترک فدراسیون ها در مجموعه ورزشی انقلاب و عملی نشدن به وعده های قبلی، گفت: برای ساخت ساختمان نیاز به زیرساخت ها است. زمین ورزشگاه انقلاب مال آستان قدس و اشرافش مال شرکت توسعه. در عمل ساخت و ساز نیاز به اجازه و اجازه مالک دارد. ممکن است فردی که می خواست در این مجموعه یک ساختمان فدرال بسازد، مطالعه کافی نکرده باشد. این برای ما مجموعه ای از آزادی است و البته نباید با هزینه خود برج کنفدراسیون را بسازیم و کنفدراسیون ها را مجبور کنیم دوباره ما را اجاره کنند. من با برخی از آنها صحبت کرده ام. هر اتحادیه در این برج می تواند صاحب یک ساختمان با 7.8 میلیارد باشد. این چیزی نیست که ما نتوانیم، و ساخت آن به مشارکت متحدان بستگی دارد.

عاصم یوسفی درباره اختلاف با سازمان لیگ در خصوص تبلیغات محیطی و مجوز از ورزشگاه آزادی گفت: تعمیر و بازسازی ورزشگاه آزادی ۷۰۰ میلیارد تومان برای خوش فرم بودن نیاز دارد. هزینه هر مسابقه برای تیم های استفاده کننده از ورزشگاه آزادی 239 میلیون تومان است. تبلیغات محیطی برای هر بازی 10 میلیارد تومان است در حالی که در کل لیگ ها 135 میلیارد تومان بوده است. پرسپولیس و استقلال امسال 300 میلیارد تومان برای تبلیغات محیطی پیشنهاد داده اند که به نفع همه است. ضمناً پولی که از این تبلیغات دریافت می کنیم صرف نگهداری از ورزشگاه آزادی می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه تعداد از روسای جمهور قول اتحاد فدراسیون ها مانند آنچه در باشگاه انقلاب داده شده است و شما هم قول دادید در آزادی برج بسازید، گفت: برای ساخت بنا نیاز به زیرساخت ها است. مجموعه انقلاب برای آستان قدس است و قسمت اشرافی برای ما. عزیزی که می خواست این کار را بکند، من نمی دانم شرایط چطور بود و از کسی انتقاد نمی کنم، اما این یک مجموعه آزادی کامل برای وزارت ورزش و توسعه است. اینکه ما می خواهیم برج اتحادیه ها بسازیم به این معنا نیست که آنها مستأجر ما شوند و بدهی تکرار شود، بلکه باید با تخصص جلو برویم. با چند اتحادیه صحبت کردم. برای ساختن هزار متر ساختمان، یک فدراسیون حدود 10-15 میلیارد نیاز دارد، اما در برج فدرال می توانند با فضای مشترک با 7 میلیارد تومان وارد شوند.

وی افزود: شرکت توسعه از همان ابتدا قرار بود از ورزش و ورزشکاران حمایت کند. در سال های اخیر کارهای خوبی انجام شده، اما اتفاقاتی افتاده است. از اول مهرماه که وارد مجموعه شدیم باید بگویم 6 ماه حقوق معوقه پرسنل وجود داشت و وجود 50 میلیون تومان روی حساب بود. همچنین حدود 140 میلیارد تومان بدهی جاری برای پرداخت وجود داشت. در هر صورت تقریباً 60 درصد بدهی در 27 مهرماه پرداخت شد، بدون اینکه یک ریال از جیب شرکت توسعه یابد. امروزه این شرکت در حال توسعه قطار روی ریل است و در شرایط خوبی قرار دارد. مشکلات قبلی نمی توانست به این شکل باشد.

عاصمی یوسفی درباره تاثیر تحریم ها بر پروژه ها گفت: نیازی به واردات نداریم، بنابراین در بخش ساختمانی تحریم ها تاثیری نداشته است.

وی درباره شرایط زمین های پرسپولیس و استقلال و حضور آنها در زمین استیجاری گفت: از آنجایی که زمین های استقلال و پرسپولیس زمین اجاره ای دارند، این سوال برای من پیش می آید که کدام تیم در دنیا زمینی را اجاره نکرده است؟ دو تیم دولتی هستند و وزارت ورزش به آنها خدمات می دهد و ما حمایت لازم را انجام می دهیم. عاصم یوسفی درباره بازسازی ورزشگاه آزادی تصریح کرد: هزینه این بازسازی از محل درآمد و مقداری سرمایه گذاری است و قطعا با بودجه دولت نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

وی درباره برخی شایعات درباره انحلال شرکت توسعه گفت: من به عنوان مدیرعامل یک شرکت توسعه چیزی درباره انحلال شرکت نشنیده ام.

عاصمه یوسفی درباره اتحادیه چوگان افزود: اتحادیه چوگان در همین گروه شهدا مستقر است اما قوانینی دارد که باید آنها را بپذیرند. سیزده سال مجانی بودن و کسب درآمد غیر قانونی است و حق بیت المال باید پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با یادآوری اینکه چرا استقلال و پرسپولیس باید برای تبلیغات هزینه کنند و این پول در کجا هزینه می شود، یادآور شد: ورزشگاه آزادی برای رسیدن به وضعیت مطلوب به حدود 700 میلیارد اعتبار نیاز دارد. قرار نیست تیم ها برای هر مسابقه یک میلیارد پول بدهند، قیمت هر مسابقه 239 میلیون است و آن میلیارد برای توافق بین تیم ها، سازمان لیگ، شرکت توسعه تعیین شده است. هزینه آزادی برای یک بازی لیگ 10 میلیارد و رقم 30 بازی 300 میلیارد است که گفتیم استقلال و پرسپولیس باید این هزینه ها را جذب کنند. سازمان لیگ لطمه ای ندیده و تعداد آن نسبت به قبل بیشتر شده است. 10 درصد از این مبلغ توسط شرکت توسعه جمع آوری می شود که صرف حفظ آزادی و توسعه ورزش می شود.

وی در خصوص اینکه در صحبت های خود گفته اید که وارث اقدامات گذشته هستید، گفت: در سال های اخیر کارهای خوبی انجام شده و اتفاقاتی در این راستا افتاده است. مهرماه که وارد شرکت توسعه شدیم و همه می گفتند این شرکت سرمایه دار است، حقوق پرسنل 6 ماه عقب افتاد و 50 میلیون ودیعه داشتند. بیمه پرسنل نیز به تعویق افتاد و شرکت حدود 140 میلیارد دلار در روز بدهکار بود. حدود یک ماه بعد بخشی از این بدهی ها و معوقات پرداخت شد و توانستیم خرج خود را بپردازیم. این شرکت اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد و اتفاقاتی که قبلاً می توانست رخ دهد نمی توانست چنین باشد.

یوسفی درباره اینکه هزینه 580 میلیاردی بازسازی آزادی به کجا تحویل می شود، گفت: بخشی از تبلیغات تحویل داده می شود و بخشی دیگر با سرمایه گذاران صحبت می کنیم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

وی همچنین با اشاره به شایعات انحلال این شرکت گفت: من به عنوان مدیرعامل از انحلال شرکت توسعه اطلاعی ندارم.

بیشتر بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا