عمومی

آلودگی، مهم‌ترین عامل تهدیدکننده خاک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر،

جهانبخش میرزاوند، مدیرکل دفتر امور خاک های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در برنامه «گفتگوی 18:30» با بیان اینکه امنیت غذایی انسان در گرو خاک است، گفت: این امر روز به روز برای همه خاک ها رایج می شود. کارشناسان به این نتیجه برسند که باید بر روی زمین تاکید بیشتری شود به همین دلیل 5 دسامبر مصادف با 14 آذر هر سال به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه زمین تنوع زیستی زیادی دارد، افزود: با توجه به اینکه یک چهارم یعنی 25 درصد تنوع زیستی کره زمین در زمین است، اما دانش بشر از این تنوع زیستی تنها یک درصد است.

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهره برداری، متریال، عمق، شیب، شرایط تشکیل خاک در گذر زمان، بافت و ساختار خاک از جمله عواملی هستند که در صورت شناسایی صحیح می توان خدمات مادام العمر دریافت کرد. از خاک و این امانت ها را به نسل های آینده منتقل کنند.

میرزاوند تاکید کرد: همه زمین ها به دلیل کارکردی که دارند از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار هستند.

مدیرکل دفتر امور خاک های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آلودگی، تغییر کاربری های کشاورزی برای مصارف غیر از منابع طبیعی، جنگل ها و کشاورزی، کاهش حاصلخیزی، فشردگی خاک و شور شدن خاک از جمله عوامل تهدید کننده زمین است.

میانگین فرسایش خاک در کشور 8 برابر حد مجاز است

حمیدرضا پیروان، رئیس گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت آب و خاک، دیگر مهمان برنامه گفت: عوامل انسانی یکی از عوامل اصلی فرسایش خاک است.

وی متوسط ​​فرسایش مجاز در کشور را 2.2 تن در هکتار در سال دانست و گفت: متوسط ​​فرسایش خاک در کشور 16 تن در هکتار و به عبارتی 8 برابر حد مجاز است.

رئیس سازمان تحقیقات و مهندسی حفاظت خاک گفت: بر اساس برخی پارامترهای خدمات خاک مانند کیفیت آب، کیفیت هوا و حاصلخیزی خاک، خدمات خاک کشاورزی آمریکا برآورد می‌کند که هر تن فرسایش خاک معادل 28 دلار خسارت است. مطابق با بودجه ای است که ما هر سال در منابع زمین از دست می دهیم.

دکمه بازگشت به بالا