عمومی

آفت پرخطر در استان بوشهر/ «تارتن» ۹۰ درصد نخیلات را تهدید می‌کند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر – Provinsgruppen – محمد غلام حسینی: استان بوشهر یکی از قطب های نخل و خرما کشور محسوب می شود و با بیش از 5.5 میلیون نخل ، حدود 13 درصد خرما کشور تولید می کند.

کشاورزان در تولید خرما با مشکلات و چالش های زیادی روبرو هستند و علی رغم تلاش زیادی که برای تولید خرما در طول یک سال انجام دادند ، سود بسیار کمی کسب می کنند.

مشکلات فروش یکی از چالش های اصلی در زمینه نخل و خرما است. به گونه ای که برخی از واسطه ها ، بدون زحمت ، سود چند برابر بیشتری برای نخلداران که یک سال را صرف تولید خرما کرده اند ، کسب می کنند.

چالش های متعددی برای کشاورزان نخل وجود دارد و مشکلاتی مانند کمبود آب ، کمبود سموم دفع آفات و کود ، افزایش هزینه های کار در مزارع مختلف نخل و سایر موارد را نمی توان نادیده گرفت.

یکی از مشکلاتی که گریبان آن را می گیرد پالمر بوده است ، که باعث افزایش تشکیل و آسیب کنه های تارتان می شود پالمر در استان بوشهر است که تهدیدی عمده برای درختان نخل استان بوشهر قلمداد می شود.

شرایط آب و هوایی مناسب برای فعالیت تارتان

مدیر حفاظت گیاهان استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: با توجه به فصل گرما ، کاهش رطوبت نسبی و وجود ریزگردها و گرمای فصلی و وزش باد خشک باعث افزایش شرایط لازم برای فعالیت در تولید و خسارت پالمر موجود در این استان

احمد سبحانی گفت: در استان بوشهر حدود 34000 هکتار مزارع خرما از انواع مختلف وجود دارد. کنه های تارتان در بیش از 90٪ این باغات فعال هستند و در صورت عدم مبارزه به موقع ، صدمات بسیار کمی و کیفی به محصول وارد می کنند.

آفات پرخطر در استان بوشهر /

وی افزود: شهرستانهای دشتستان ، تنگستان ، دشتی ، جم ، بوشهر و گناوه با ارقام غالب از جمله كبكاب ، زاهدی ، شهابی ، شكار ، از بزرگترین شهرهای تولید خرما در استان هستند. خاص، برحی و .نتار است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کنه های تارتان یا کرم گرد روی اکثر واریته ها کار می کنند.

تأثیر تارتان بر کمیت و کیفیت خرما

وی ادامه داد: این آفت با خشک شدن آب میوه برگ و میوه باعث خشک شدن پوست میوه می شود و در صورت ادامه آسیب ، از اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاسته می شود.

سبحانی اظهار داشت: در صورت ادامه فعالیت ، میوه و خوشه گرد و خاک می شود و سیم ها در فاصله بین میوه ها ، جایی که آفت رشد و تخم گذاری می کند ، بافته می شود.

وی اظهار داشت: شروع فعالیت کنه داتارتان به دما ، رطوبت نسبی و بادهای موسمی گرم بستگی دارد و با نظارت بر دما ، رطوبت ، بررسی خوشه ها و استفاده از تجربیات محلی می توان زمان دقیق فعالیت این آفت را تعیین کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای کنترل این آفت شروع فعالیت بسیار مهم است و قبل از سمپاشی توصیه نمی شود.

آفات پرخطر در استان بوشهر /

وی افزود: برای کنترل شیمیایی ، به محض مهاجرت کنه های بالغ از تاج پوشش به خوشه ها ، می توان از قارچ کش های خاصی مانند دمیدن استفاده کرد. پیروکسی مرده (اورتوس) ، بروموپروپیلات (نورونها) ، سلام تیازوکس (نیسورون) ، اسپیرودیکلوفن (انویدوریا قارچ کش عمومی مانند پنکه پروپاترین (دانیتل) ، آبامکتین (ورتیمی) یا دیازینون با مشورت متخصصان استفاده می شود.

نیاز به مشاهده فراوانی سموم دفع آفات

سبحانی اظهار داشت: با توجه به تنوع کنه تارتان ، نکته بسیار مهم در کنترل صحیح کنه ها ، مشاهده چرخش سموم دفع آفات مورد استفاده برای جلوگیری از وقوع پدیده مقاومت است.

وی گفت: کنه ها محیط گرم و خشک را دوست دارند و اگر به هر طریقی محیط مرطوب و آبیاری کنترل شود از بروز و شدت آسیب کنه جلوگیری می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر تأکید کرد: در این راستا مدیریت آبیاری و کنترل علف های هرز تأثیر بسزایی در کاهش آسیب کنه ها دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه کنه ها نسل زیادی در سال دارند ، این باعث می شود که کنه ها در برابر سموم مقاوم باشند ، بنابراین باید از استفاده تنها یک نوع سم برای کنه ها خودداری کنیم و رعایت فراوانی سموم ضروری است. “

مدیر حفظ نباتات بوشهر تأکید کرد: کشاورزان باید مراقب باشند قبل از شروع فعالیت آفت سمپاشی را شروع نکنند زیرا علاوه بر گران بودن منجر به آلودگی محیط زیست می شود و اثر لازم را نخواهد داشت.

آفات پرخطر در استان بوشهر /

سموم مورد نیاز را بدهید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: برای مقابله با آفات پالمر تلاشهای گسترده ای صورت گرفته و پشتیبانی لازم در این زمینه انجام شده است.

محمدتقی منوچهری افزود: کنه ها آفات رایجی نیستند ، بنابراین کنترل آن بر عهده باغدار است اما سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تأکید بر تنوع آنها به فروشندگان مجاز سموم ، هر ساله سموم م effectiveثر را توصیه می کند تا مقدار کافی سموم را تأمین کند. از هر سمی که روی کنه ها مثر باشد ، سبد سموم برای مبارزه با آفت و جلوگیری از پدیده مقاومت غنی تر است.

وی ادامه داد: متخصصان شبکه های مراقبت و پیشگیری همیشه در کنار باغداران حضور دارند و به باغداران مشاوره تخصصی می دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: باغداران عزیز توصیه می شود با مشورت کارشناسان کشاورزی نوع سموم ، میزان مصرف بهینه ، زمان مناسب مصرف و سمپاش مناسب را انتخاب کنند.

دکمه بازگشت به بالا