عمومی

آسپرین یا استامینوفن؟ – یومیر

بیشتر افراد به طور معمول از آسپرین و تایلنول برای تسکین درد خود استفاده می کنند. اگرچه از این داروها برای تسکین درد استفاده می شود ، اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد.

به گزارش یومیر ، عصر ایران به نقل از اینسایدر ، اینسایدر گفت: “آسپرین ، که با مارک های دیگر مانند Bayer و Bufrin نیز به فروش می رسد ، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که آنزیم های خاصی را در بدن فعال می کند که در اثر آسیب بافتی فعال شده و باعث درد می شوند.” تورم و التهاب را مسدود می کند. تیلنول ، همچنین به عنوان استامینوفن عمومی شناخته می شود ، مسکن مخصوصاً برای تسکین درد استفاده می شود.

از آسپرین و تایلنول اغلب برای تسکین درد و تب استفاده می شود. با این حال ، آسپرین دارای خواص ضد التهابی است که استامینوفن ندارد.

آسپرین چیست؟

آسپرین یک داروی بدون نسخه و پرمصرف است. موارد مصرف این دارو شامل موارد زیر است:

– تسکین سردرد

– دندان درد را تسکین می دهد

– گرفتگی های قاعدگی را برطرف می کند

– تب را کاهش دهید

در دوزهای پایین ، می تواند از حملات قلبی و سکته های ایسکمیک جلوگیری کند

دوز معمول یک یا دو قرص آسپرین 325 میلی گرم در هر چهار تا شش ساعت است.

از آسپرین باید در کودکان یا بزرگسالان برای احتیاط تب یا درد با احتیاط استفاده شود. اگرچه مصرف آسپرین در کودکان بالای سه سال تأیید شده است ، اما کودکانی که از آبله مرغان بهبود می یابند یا علائمی شبیه آنفلوانزا دارند ، به دلیل کم خطر بودن سندرم ری ، هرگز نباید از آسپرین استفاده کنند. ، یک اختلال نادر که به دلیل استفاده از این دارو می تواند باعث آسیب شدید کبدی و مغزی شود.

افرادی که به آسپرین یا سالیسیلات ، مواد شیمیایی موجود در گیاهان حاوی آسپرین و سایر مسکن ها حساسیت دارند نیز نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین ، افرادی که فشار خون کنترل نشده ، بیماری شدید کبدی یا کلیوی ، برخی بیماری های معده مانند سابقه زخم معده یا اختلالات خونریزی دارند ، باید از مصرف آسپرین خودداری کنند. آسپرین می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند و افراد را در معرض خونریزی بیشتر قرار دهد.

آسپرین 47 تداخل دارویی عمده دارد ، از جمله ایبوپروفن ، داروی ضد التهابی غیر استروئیدی دیگر.

تایلنول چیست؟

مانند آسپرین ، تایلنول یک داروی بدون نسخه است که برای سردرد ، گرفتگی قاعدگی و دندان درد توصیه می شود. برخلاف آسپرین ، استامینوفن به طور کلی برای کودکان سالم در هر سنی که به دارو حساسیت ندارند ، البته در دوزهای پایین ، بی خطر است.

دوز معمول Tylenol برای بزرگسالان دو قرص 325 میلی گرم هر چهار تا شش ساعت است.

وقتی آسپرین زیاد می تواند شما را مریض کند ، مصرف بیش از حد تیلنول خطرناک تر است. مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند و علائمی مانند بی اشتهایی ، حالت تهوع یا استفراغ ، درد شکم و کما ایجاد کند. اگر شما یا هر یک از عزیزانتان مشکوک به مصرف بیش از حد تایلنول هستید ، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

تیلنول هشت تداخل جدی دارویی دارد. همچنین می تواند برای افرادی که به طور منظم الکل زیادی مصرف می کنند خطرناک باشد – که خطر مسمومیت کبدی را افزایش می دهد.

آسپرین در مقابل تایلنول

اگرچه ممکن است استفاده از این داروها با هم تداخل داشته باشد ، اما یکی از آنها گاهی اوقات برای یک بیماری خاص مفیدتر است. در زیر جدول استفاده از آسپرین و استامینوفن آمده است.

نتایجی که اظهار شده

آسپرین و تایلنول هر دو در برابر درد و تب موثر هستند. تایلنول این مزیت را دارد که گزینه ایمن تری برای کودکان است اما در دوزهای بزرگ نیز می تواند مضرتر باشد. آسپرین این مزیت را دارد که به طور بالقوه به جلوگیری از سکته و حمله قلبی کمک می کند.

به طور کلی می توان از این داروها با خیال راحت استفاده کرد و می توان آنها را بدون نسخه پزشک خریداری کرد.

اگرچه آسپیرین و تیلنول به طور گسترده در دسترس هستند ، اما مانند هر داروی دیگری می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همیشه برچسب روی محصول را بخوانید و برای انتخاب و استفاده از بهترین مسکن با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا