عمومی

شاه‌کلید آرامش به بازارها – یومیر

این دولت است که مردم را در این زمینه انتظار داشته است. دولت سازمان یافته ای به نام سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و سازمان جنایی که ماموریت آن کنترل قیمت ها است یا چندین سال است که شورای رقابت ایجاد کرده است که مثلاً بازار را کنترل می کند.

این انتظارات توسط دولت ها برای مردم ایجاد می شود. اما اقتصاددانان آگاه هستند که ساز و کار مداخله دولت در بازار به هیچ وجه کار نخواهد کرد ، اما مردم عادی هنوز این موضوع را قبول نکرده اند.

در اوایل سال جاری ، همه کارشناسان انتظار داشتند که دولت شاهد سیاست های انقباضی شدید برای کنترل تورم باشد ، در حالی که نرخ سود بانکی تا 15 درصد کاهش یافته است ، به معنی افزایش چشمگیر نرخ منفی نرخ بهره. نرخ سود منفی در واقع به معنای مجازات افرادی است که پول خود را در سپرده های بانکی یا اوراق بهادار نگه داشته اند. نتیجه این سیاست مبهم چیزی غیر از خروج نقدینگی از بانکها و هجوم بازارهای موازی مانند ارز و سکه نبود.

مسئله مهم دیگری که همه از آن مطلع هستند کسری بودجه بیش از 150 هزار میلیارد تومان توسط دولت در سال 1999 است. در شرایطی که فروش نفت کاهش یافته است ، دولت می توانست با انتشار اوراق قرضه و دارایی بخشی از آن را جبران کند. این در حالی است که به دلیل عدم انتقال صندلی های مدیریتی به شرکتهای فهرست شده ، آنها را به طور مستقیم فروخته نشده و از طرف دیگر با کاهش نرخ بهره امکان فروش اوراق بهادار را برای مردم از بین برده است. دولت باید بپذیرد که کلید آرام کردن بازار سرمایه و دارایی و کنترل تورم بر عهده خود او و بانک مرکزی است.

فروش اوراق با نرخ بالاتر از نرخ بانکی نه تنها می تواند منجر به فروش مقادیر زیادی از این اوراق شود و مشکل کسری دولت را بدون چاپ پول حل کند ، بلکه می تواند بخش بزرگی از نقدینگی نامتناهی در جامعه را نیز جمع کند. تا زمانی که دولت از منابع بانک مرکزی استفاده کند ، ما همچنان شاهد تورم دو رقمی خواهیم بود.

مگر اینکه چشم انداز آینده تاریک باشد ، هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بازارهایی که سودآوری هنوز از تورم آگاه نیستند و البته فاقد نقدینگی است ، وجود دارد. سرمایه ابر است. شکی نیست که امنیت سرمایه گذاری زمانی رخ می دهد که متغیرهای کلان اقتصادی (مانند نرخ ارز ، نرخ رشد ، بیکاری ، تورم و …) با ثبات و قابل پیش بینی باشد.

اما در این شرایط ، دومینو از شکست های مکرر نتیجه اقتصاد امروز کشور است. جایی که اقتصاد کشور طی هفته ها و ماه های آینده پیش خواهد رفت به تصمیم سیاست اقتصادی بستگی دارد.

* تحلیلگر مالی

223225

دکمه بازگشت به بالا