اقتصادی

سود بین بانکی به ۲۰ درصد نزدیک شد

جدول تغییرات نرخ های بین بانکی نشان می دهد که نرخ سود در این بازار از 19.1 درصد در اوایل شهریورماه به 19.86 درصد در پایان این ماه رسیده است.

به گزارش یومیر، نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ سود در بازار پول، به نرخ سود یا نرخ سود در سایر بازارها اطلاق می شود. این نرخ در واقع قیمت ذخایر بانک ها و زمانی که کسری هفتگی دارند، وام سایر بانک ها در بازار بین بانکی یا بانک مرکزی است که در حال حاضر در محدوده 19.86 درصد است.

نرخ بین بانکی که تا پایان شهریورماه امسال در محدوده 18 درصدی در نوسان بود، از ابتدای مهرماه روند صعودی خود را آغاز کرد و وارد محدوده 19 درصد شد که تا پایان هفتمین ماه امسال به 19.86 درصد رسیده است. سال

دلیل افزایش مازاد بین بانکی توسط اقتصاددانان افزایش تقاضا برای برداشت از ذخایر بانک مرکزی است و معتقدند افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی از دو جهت به کنترل تورم کمک می کند. اول اینکه افزایش مازاد بین بانکی باعث افزایش هزینه ایجاد پول برای بانک ها و در نتیجه کاهش عرضه پول در اقتصاد می شود که دلیل اصلی افزایش تورم است.

از سوی دیگر افزایش نرخ بین بانکی باعث افزایش نرخ سود سپرده ها و اوراق قرضه دولتی می شود و مردم را به سپرده گذاری در بانک ها و خرید اوراق دولتی تشویق می کند و در طلا، ارز، خودرو و … سرمایه گذاری نمی کنند و این باعث کاهش تقاضا برای این اوراق می شود. دارایی ها و قیمت آنها و در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی، تورم را کنترل می کند.

با این تفاسیر به شرط تداوم افزایش چشمگیر نرخ سود در بازار بین بانکی، می توان به مهار تورم که به سیاست بانک مرکزی بستگی دارد امیدوار بود، زیرا به گفته کارشناسان سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی می شود. نرخ سود در بازار بین بانکی تاثیری در کاهش یا مهار تورم نخواهد داشت.

در حال حاضر این بانک مدتی است که سیاست انبساطی و پولشویی را در بازار آزاد و بازار بین بانکی دنبال می کند. مرکزی قرارداد بازخرید این هفته بود و از این رو این بانک برای انجام عملیات بازار آزاد در قالب قرارداد بازخرید 30 هزار و 200 میلیارد تومانی به این بازار تزریق شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا