استان ها

آداب و رسوم ترک ها در شب یلدا

آداب و رسوم ترکیه در شب یلدا

در سال های گذشته جشن شب یلدا در ایران با دور هم جمع شدن و شب مانی در کنار اعضای خانواده و اقوام برگزار می شد، اما چند سالی است که کرونا مهمان این جشن است، اما ترک ها در این شب خاص آداب و رسوم خود را دارند.

به گزارش بارنا؛ ترک ها این شب خاطره انگیز را برای خود زنده نگه دارند گمرک دارای خاصیت بیشتر جمعیت آذربایجان است شب یلدا «چله قارپیزی» (هندوانه) می خورند و معتقدند خوردن هندوانه باعث لرزش و سوزش می شود. سرما در تنش آنها تاثیری نداشت و اصلا سرد نبود زمستان نه احساس

در اکثر شهرها و روستاها آذربایجان شرقی رسم بر این است که نامزدها در این عصر در ایام نامزدی برای نامزدهای خود «خوانچه» می فرستند و اقوام به هر چه بهتر شدن این خنچه کمک می کنند. محتویات خنچه ها شامل شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آینه و پارچه های تزئین شده با پولک و تور است. هنگام غروب زنان خانواده هدایایی را به عنوان مراسم و جشن به خانه داماد می آورند.

سپس بشقاب های آماده شده را روی سر افراد تعیین شده گذاشته و به خانه عروس می فرستند و پس از تحویل بشقاب ها، مادر عروس هدایایی مانند پول، شیرینی و جوراب به آنها می دهد. عصر روز بعد، مادر دختر تمام ظروف اتاق مهمان را می پزد و زنان خانواده را برای تقسیم میوه و شیرینی دعوت می کند. علاوه بر فرستادن تعداد زیادی گوساله به نوواروس، گوسفند قبل از غروب آفتاب، عروس سهم دختر و دامادش را که شامل هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی، پیراهن کفش و چادر می شود به خانه آنها می فرستد.

اکثر مردم امروز عصر برنج، مرغ و سوپ می خورند شیر نر بعد از شام نیز تنقلات موجود در خانه از جمله قوارقا (گندم سوخاری با شاهدانه)، آجیل، لبو، هویج، حلوای گردو، انواع میوه ها، خربزه، هندوانه و میوه های خشک مانند انگور، بادام و سنجد را می خورند.

شب یلدا

مرد ریش سفید خانواده هنگام بریدن هندوانه با چاقو می گوید قادا بلمیزی بو گجه کسیدوخ (امروز مشکلات خودمان را بریده ایم) در تبریز پوست میوه ها و زباله ها را به آب روان انداخته و این رفتار خوب است و دلپذیر. یمن آنها می دانند. بعد از خوردن تنقلات و میوه در سالمندان زودتر خانواده حکایت ها و داستان هایی از حماسه های ملی این کشور مانند «معل» و «کرم» می خوانند، «بیاتی» می خوانند و ضرب المثل می گویند و تا پاسی از شب صحبت می کنند.

در نواحی شمالی و آذربایجان مرسوم است که در این شب خنچه های تزیین شده را به خانه تازه داماد یا نامزد می فرستند. آذربایجانی ها در سینی های خود هندوانه ها را تزئین می کنند و دور آن را شال قرمز می گذارند. در حالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می کنند و به خانه عروس می برند.

مناطق شمالی ایران در این میان آذربایجان شرقی و غربی از مهم ترین نقاط کشور هستند و شب یلدا در این استان ها آیین خاصی دارد. آذربایجانی ها در شب یلدا مشغول خوردن هندوانه هستند و اغلب اولین چاقو را ریش سفید انجام می دهد. مونتاژ هندوانه را بزنید. در طول این کار عبارت قدا بلامیزی بو گئجه کسدوخ را می گویند (امروز مشکلات خودمان را بریده ایم).

در آذربایجان نیز مانند خراسان، خانواده داماد سینی های شب چله پر از هدایای مختلف را برای خانواده عروس می فرستند.

انتهای پیام





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای دادن به و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا