اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه ایفا می کند، در اکثر کشورهای توسعه یافته منبع اصلی تامین منابع مالی عمومی و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای سیاست های مالی و هدایت اقتصادی است. اهداف. راه می رود.

به گزارش یومیر، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: به اعتقاد اقتصاددانان برای دستیابی به اهداف کلان و تداوم فعالیت دولت، وجود نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد، نظام مالیاتی مؤثر ضروری است. نظام مالیاتی بهینه و کارآمد که خروجی آن اجرای سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و تامین مالی و حتی سوق دادن اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی است. توسعه نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت توزیع درآمد بین طبقات و بخش های مختلف اقتصادی جامعه. اما آنچه از آمارهای عمومی مالیات در ایران برمی‌آید این است که عمده درآمد مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که یا در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند یا از دولت و بخش خصوصی حقوق می‌گیرند. آنچه در این میان فراموش شده، مالیات پرداختی تاجران در بازارهای غیرمولد، مشاغل آزاد و مشاغل پولساز است. کسانی که ثروت هنگفتی جمع کرده اند و بدون دغدغه از مالیات فرار کرده اند. در این گزارش به سراغ پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده رفته ایم که برخلاف همه همکلاسی های خود که در بخش دولتی از حقوقشان کسر می شود، قوانین مالیاتی دولت در ادارات و … را رعایت نمی کنند. بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور از 155 هزار و 572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، 65 درصد آنها فرار مالیاتی هستند. این وضعیت در حالی است که پرداخت کنندگان دولتی و خصوصی در هشت ماهه امسال 23 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند.

2 سال پیش پزشکان کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریورماه 93 مدیرعامل سازمان امور مالیاتی کشور از پزشکانی که هنوز دستگاه کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند درخواست کرد تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.علی رستم پور در گفت و گو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان شرط ثبت نام کارتخوان از 21 مرداد به 15 شهریور 98 تغییر یافت.» بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی تا نیمه شهریور ماه موکول شد و از ابتدای مهرماه 98 مورد استفاده و محاسبه قرار می گیرد. مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات افزود: آنچه زمان ثبت نام دستگاه کارتخوان در دفتر را تغییر داد، تنها آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان نبود، بلکه ابهامات فنی و زیرساختی برای اتصال به سامانه مالیاتی باعث این تغییر زمان شد. نظارت. توسط سازمان مالیاتی رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی و حسابرسی ندارند، افزود: پیش از این برخی مطب ها از کارتخوان استفاده می کردند اما شرایط اتصال اطلاعات حساب بانکی آنها به عنوان پایانه فروشگاهی به سامانه مالیاتی مشخص نبود. مدیرکل تنظیم و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی می گوید: «از اول مهرماه کلیه درمانگاه ها و مطب ها باید دارای دو نشان مالیاتی و بارکد در فیش پرداختی باشند. .

اکنون حدود 27 ماه از موعد مقرر سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما بررسی های میدانی خبرنگار «فرهیختگان» نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب ها این قانون را دور زده و با در دسترس قرار ندادن دستگاه کارتخوان می پرسند. مشتریان برای پرداخت هزینه بازدید و سایر خدمات با کارت، پرداخت با کارت یا پول نقد یا پرداخت با برنامه های تلفن همراه.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

در پی اطلاعیه های مختلف سازمان مالیاتی که علاوه بر جامعه پزشکی خواستار ثبت نام سایر اقشار از جمله وکلا و مشاوران خانواده در سامانه مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی شده بود، در قانون بودجه سال 1388 بند 1388 ه. ک) در تبصره 6 این قانون مکلف به پرداخت مالیات شد.

متعاقباً سازمان امور مالیاتی در دستورالعمل مورخ 30 اردیبهشت 1388 مبنی بر اتخاذ رویه واحد برای اجرای مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1388 مقرر کرد که کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی و دولتی وابسته. مؤسسات سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای مسلح، مؤسسات خیریه و مؤسسات دولتی موظف به اجرای مفاد بند «ک» تبصره (6) آن قانون هستند.

اما ظاهراً این وظیفه قانونگذاری تأثیر زیادی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و درمانگاه ها نداشته است و در قانون بودجه سال 1399 قانونگذار بار دیگر این صنف را موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است. این تکلیف قانونی در «بند (ز)» قانون بودجه سال 1399 آمده است. بر اساس این بند قانونی: «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی که پروانه آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی کشور و سازمان دامپزشکی کشور صادر می‌شود و کلیه مشاغل مربوطه. افراد شاغل در «موسسات حقوقی اعم از وکلا و مشاوره حقوقی و مشاوره خانواده» موظفند در چارچوب اساسنامه تبصره (21) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 از پایانه فروشگاه استفاده کنند. و اصلاحات و الحاقات بعدی.»

وضع این قوانین مالیاتی در حالی است که حسابرسی دیوان محاسبات از تفریق بند (ز) قانون بودجه سال 1399 نشان می دهد که تا پایان سال 1399 از مجموع 155572 نفر در حوزه پزشکی، خدمات دندانپزشکی. ، دامپزشکی، وکلا و مشاور خانواده شاغل در بخش خصوصی، تنها 54 هزار و 490 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام و کد رهگیری دریافت کرده اند و 101 هزار و 82 نفر حتی به سامانه مراجعه نکرده اند. دیوان در گزارش کسر بودجه مذکور، پرداخت مالیات را در نظر نگرفته است، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست و شاید در این صنوف افرادی باشند که به آنها کد رهگیری داده شده اما به دلایلی فرار مالیاتی دارند. به عبارت دیگر، بر اساس آمار دیوان محاسبات، 65 درصد از شرکت های پولساز فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی در برخی استان ها 80 درصد است

بر اساس گزارش دیوان از 101082 نفری که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند 24 هزار و 247 نفر در تهران هستند که طبق گزارش های مختلف جزو پردرآمدترین های کشور بوده است. پدر با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر در ردیف دوم تا هشتم قرار دارند. اما از نظر سهم و درصد طبق گزارش دیوان محاسبات جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده فعال در بخش خصوصی، در پایان سال 1399 به طور متوسط ​​در کل کشور 65 درصد از این تعداد بوده است. مشمولان در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده اند اما بیشترین فرار مالیاتی مربوط به استان سمنان با 80 درصد بوده است. بعد از این استان؛ کارکنان سه اتحادیه مذکور در استان کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار دارند. ایلام با 76.8 درصد، بوشهر با 73.9 درصد، قزوین با 73، زنجان با 72.7 درصد، یزد با 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری با 72 درصد، هرمزگان با 71.5 درصد و کرمان با 70.4 درصد در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند. . بالاترین فرار مالیاتی از این سه طبقه. فرار مالیاتی در شهر تهران با 67.2 درصد هر چند کمتر از استان های مذکور، بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که در شهر تهران درآمد مشاغل مذکور چندین برابر همتایان خود در سایر استان ها از جمله استان های محروم است.

39000 پزشک فرار مالیاتی

بر اساس آمار استناد به دیوان محاسبات کشور به نقل از سازمان مالیاتی، در پایان سال 1399 از 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی، 46505 نفر در نظام مالیاتی ثبت نام کرده اند و بیش از 39 هزار نفر از آنها ثبت نام نکرده اند. این گزارش تنها به ارائه آمار جداگانه ای از جامعه پزشکی می پردازد و جزئیات فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 موظف به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ذکر نشده است. .. محاسبات فوق به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این طبقات بوده است.

یکی از وکلای دادگستری که می گوید وکلایی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند احتمالاً به غیر از وکالت مشغول فعالیت هستند. زیرا طبق قوانین طی یک سال گذشته وکلا موظف به دریافت کد رهگیری از اداره مالیات دانمارک بوده اند و ادامه کار و وکالت بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. وی البته تاکید می کند که مبالغ پرداختی امروز براساس خوداظهاری وکلا بوده و کیفیت و میزان مالیات پرداختی وکلا نیز قابل بحث است، اما در هر صورت هر فردی که بخواهد در این صنف فعالیت کند موظف است. برای دریافت کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی.

حقوق بگیران امسال 23 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی کافی است بدانید که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در هشت ماهه نخست سال جاری (به استثنای گمرک) ) گمرک) 192.350 میلیارد تومان مشمول مالیات شده است. بر اساس این گزارش، حدود 75 هزار میلیارد تومان معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات، حدود 70 هزار میلیارد تومان است که معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور مربوط به مالیات است. در اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور که معادل رقمی معادل 39 هزار میلیارد تومان است، مربوط به مالیات بر درآمد است. این مبنای درآمد مالیاتی عمومی شامل حقوق کارمندان دولتی، حقوق کارکنان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و مستغلات و درآمدهای متفرقه است. بر اساس گزارش سازمان مالیاتی، مجموع مالیات پرداختی کارکنان دولت و کارکنان بخش خصوصی در 8 ماهه امسال 23 هزار و 243 میلیارد تومان معادل 12.1 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور و بیشتر بوده است. بیش از 2.6 معادل مالیات بر ثروت برای سفته بازان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر دلالان. بنابراین کمترین میزان درآمد مالیاتی کشور مربوط به پایه مالیاتی، مالیات بر ثروت است که کمتر از 8.8 میلیارد تومان و معادل 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی است.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا