عمومی

۲۶ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا امضاء شد

وزیر خارجه:

وزیر امور خارجه گفت: در دیدار‌ها و مذاکرات رئیس جمهور و وزرای همراه در ونزوئلا ۲۶ سند به امضاء رسید که تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی، تجاری، فناوری و علمی بود.

۲۶ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا امضاء شدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏, آقای حسین امیرعبداللهیان در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه یکی از توجهات دولت سیزدهم به موضوع سیاست خارجه متوازن و اولویت دیپلماسی اقتصادی اختصاص یافته است، افزود: ونزوئلا در بازه فعالیت تجاری ایران در منطقه آمریکای لاتین و حوزه‌ کارائیب است.

وی ادامه داد: ما از یک جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری و بازاری با این وسعت صحبت می‌کنیم متقابلاً​ امریکای لاتین و کشور‌های دوست ما در این منطقه نیز از طریق ایران به بازار‌های غرب آسیا ارتباط قوی پیدا می‌کنند.
آقای امیرعبداللهیان با اشاره به همکاری متوازن ایران و ونزوئلا در سایه قرارداد جامع همکاری‌های ۲۰ ساله دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و دیگر حوزه‌ها افزود: ونزوئلا از بنیانگذاران اوپک است و ذخایر نفت و گاز مهمی را در منطقه‌ی امریکای لاتین در اختیار دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ادامه سفر آقای رئیس جمهور به نیکاراگوئه تا ساعات دیگر تعدادی از اسناد همکاری در حوزه‌های علم و فناوری امضاء می‌شود، گفت: توافقی بین دو کشور وجود دارد مبنی بر اینکه بتوانیم همکاری‌های گسترده تری را رقم بزنیم و از ظرفیت‌های موجود در نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران در راستای همکاری‌های مشترکمان بهره برداری کنیم.

آقای امیرعبداللهیان افزود: در ادامه سفر نیز در کشور کوبا ضمن دیدار‌هایی که انجام می‌شود از طرح مهم واکسن مشترکی که سال هاست بین انستیتو پاستور و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است بازدید‌هایی را آقای رئیس جمهور و هیئت همراه خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه امریکای لاتین همچنان بازار بکر و ظرفیت بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: جدا از مباحثی که در چارچوب سیاست چند جانبه گرایی با این حوزه پیگیری می‌کنیم امیدواریم دستاورد‌های سفر آقای رئیس جمهور به نفع مردم این سه کشور و جمهوری اسلامی ایران باشد.

دکمه بازگشت به بالا