اجتماعی

یک سال زمان را در بخش مسکن از دست دادیم

رئیس کانون انبوه سازان استان تهران گفت: در یک سال و سه ماه گذشته در طرح نهضت سراسری مسکن با نوعی اتلاف زمانی مواجه بودیم. پیشنهاد توسعه دهندگان برای تامین مالی این پروژه نیز نادیده گرفته شد و نتوانستیم با مسئولان بنشینیم و صحبت کنیم.

ایرج رهبر در گفت وگو با یومیر، اظهار کرد: در هر وزارتخانه ای البته وقتی وزیری سر کار می آید باید برنامه اجرایی مطابق قوانین مصوب و وظایفی که دولت بر عهده او گذاشته شده ارائه کند. انتظار می رود از نظرات کارشناسان نیز استفاده کند. اما متاسفانه در یک سال گذشته نه برنامه ریزی زیادی برای اجرای طرح افزایش تولید و عرضه مسکن در این وزارتخانه صورت گرفته و نه از نظرات کارشناسی استفاده شده است.

آنها به صنعت ساخت و ساز در چین و ترکیه اعتقاد داشتند

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای تدوین برنامه زمان زیادی برد. پس از تصویب قانون تولید و عرضه جهشی مسکن در مرداد 1400 با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، مدت زیادی طول کشید تا وزارت راه و شهرسازی تیم مدیریتی خود را بشناسد. مدتی گذشت گفتند سالی یک میلیون خانه نمی توانیم بسازیم و چهار سال دیگر چهار میلیون واحد می سازیم. بعد از حدود یک سال اعلام کردند که به مردم زمین می دهند تا خودشان خانه های یک طبقه بسازند. در حالی که زمین کافی برای این ایده جدید وجود ندارد.

رئیس کانون انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد شدیدی به استفاده از نیروهای خارجی در حوزه مسکن داشت و گفت باید از فعالان صنعت ساختمان در چین و ترکیه کمک بگیریم. در حالی که قوه مجریه در داخل کشور وجود دارد و فقط دولت باید از آنها حمایت کند و شرایط را تسهیل کند.

رهبری کمبود منابع مالی را پاشنه آشیل اصلی نهضت ملی مسکن دانستند و گفتند: مشخص بود که نمی توان روی نوبت متقاضیان حساب کرد. سیستم بانکی منابع زیادی را به این پروژه اختصاص نداد. در این شرایط انبوه سازان اعلام کردند که حاضرند سرمایه و توان فنی خود را صرف اجرای طرح نهضت ملی مسکن کنند اما به پیشنهادات توجهی نشد. نمی دانیم توصیه های اشتباهی به مسئولان وزارتخانه شده یا موضوع دیگری بوده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی یادآور شد: طی دو سال گذشته که طرح ملی مسکن آغاز شد و سپس با نهضت ملی مسکن ادغام شد، به دلیل تاخیر در اجرا، قیمت ساختمان افزایش یافت. مواد افزایش یافت. میلگرد از کیلویی 4 هزار تومان به 20 هزار تومان رسید و سیمان که هر کیسه 17 هزار تومان بود به بالای 50 هزار تومان رسید و اخیرا قیمت 70 هزار تومان را لمس کرد.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: باید با وزارت حراست تعامل صورت گیرد تا قیمت مصالح ساختمانی با ثبات نسبی منطقی همراه باشد. موضوع کارت مصالح ساختمانی برای سازندگان یا خرید مستقیم از کارخانه ها مطرح شد که هیچ کدام شکل اجرایی به خود نگرفت. در عوض، مواد وارد بازار سهام شد. ماهیت بازار سهام سودآوری است و در این فرآیند قیمت مصالح ساختمانی افزایش می یابد.

به گفته این مدیر، کارخانه هایی که مصالح ساختمانی تولید می کنند، انرژی ارزان دریافت می کنند و به همین دلیل باید مصالح را با قیمت مناسب در اختیار بخش ساختمانی قرار دهند. این انرژی که استفاده می کنند برای همه مردم است و باید به تامین مسکن نیازمندان کمک کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم هرکسی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده می گیرد، موانع تولید مسکن را برطرف کند، تاکید کرد: نمی شد یک بار با مسئولان دور میز بنشینیم و درباره مشکلات صحبت کنیم. . . بیش از یک سال از دست دادیم. امیدواریم با وزیر جدید راه و شهرسازی همه چیز به خوبی پیش برود.

بنابراین گزارش، دیروز 10 آذر 1401، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به همراه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به دلیل تشدید بیماری وزیر از سمت خود استعفا کردند. موافقت با و شهریار افندی زاده به عنوان سرپرست وزیر منصوب شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا