عمومی

چشم انداز بازار مسکن

حسن محتشم در برنامه کلی امشب یومیر گفت: بسیاری از انبوه سازان در بانک هایی غیر از بانک مسکن حساب دارند ، بنابراین این 10٪ سپرده های حساب مشکل ساز است.

وی اظهار داشت: هجوم ناگهانی سرمایه های سرگردان بازار اخلال در مسکن را مختل می کند و همین نوع سرمایه است که باعث افزایش مجدد بازار مسکن در سال 1999 شد و بار دیگر بازار مسکن شاهد رشد 90 درصدی قیمت ها و تورم است.

محتشم با بیان اینکه ساخت و ساز کاهش یافته است ، افزود: همچنین تقاضا به دلیل کاهش درآمد سرانه و کمبود پس انداز و قدرت خرید به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه “افزایش قیمت خانه متناسب با تورم به معنای افزایش نیافتن قیمت خانه است” ، گفت: قیمت خانه کاهش نخواهد یافت زیرا قیمت تمام ورودی ها و مصالح خانه افزایش یافته است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: اقتصاد مشمول این دستور نیست: در هر کشور حدود 5 تا 10 درصد خانه ها باید خالی باشد و این طبیعی است ، اما در قانون جای خالی دولت و قانون باید برای تولید کنندگان و سازندگان انبوه باشد فرصت کافی برای ارائه دستگاه های داخلی خود را درک کنید.

وی در مورد تأثیر ساخت و تأمین واحد مسکن ملی گفت: اگر این واحدها به سرعت ساخته شوند و به موقع تحویل شوند تأثیر مثبتی خواهد داشت.

حسین عبداللهی ، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به کاهش ساخت مسکن در کشور گفت: از سال 1993 ساخت وساز 93 درصد کاهش یافته است.

عبداللهی گفت: “به خودی خود افزایش وام چیز خوبی است.” “اما همچنین چگونگی دریافت وام به سازنده بسیار مهم است و به نظر می رسد که این وام فقط به سازه های صنعتی و تولید انبوه می رسد ، اما فقط 2٪ از تولید مسکن توسط انبوه سازان انجام می شود و این نشان می دهد که ما به 2٪ وام می دهیم ، که در عمل خیلی موثر نیست.

وی با بیان اینکه حداقل هزینه ساخت در هر سال به 5 میلیون تومان رسیده است. متر: “مشکل ما این است که ما به همه بازارهای تولیدی وام ارائه می دهیم ، اما تأکید بر مسکن که موتور اقتصاد است ، از نظر وام ها ، ارزش وام ها کاهش یافته است.” در عوض ، هزینه ها افزایش یافته است ، و ساخت و ساز راکد شده است.

عبداللهی گفت: نرخ سود وام های ساختمانی بالا است و باید کاهش یابد و مدت بازپرداخت باید از 12 سال به 20 سال باشد.

وی با تمجید از طرح مالیات بر سود سرمایه اظهار داشت: اجرای دقیق این طرح باعث ایجاد ثبات اقتصادی در بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن به صورت متعادل و آرام می شود.

این کارشناس مسکن گفت: سامانه ملی املاک و مسکن نیز سامانه خوبی است و به ما کمک می کند تا اطلاعات بازار مسکن را اصلاح کنیم و برنامه جامعی برای بازار مسکن داشته باشیم.

قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات نیز از مالیات خانه های خالی حمایت کرد و گفت: “این طرح برای جامعه مفید است و ثروت را تنظیم می کند.”

قلی خسروی افزود: اگر ارگان ها و بانک ها از ساخت و ساز خارج شوند و کار تولید مسکن به بخش خصوصی واگذار شود ، رونق اقتصادی به بازار مسکن بازمی گردد.

وی با ابراز خرسندی از افزایش وامها ، اظهار داشت: مبلغ این وام کافی نیست و کارمزد نیز زیاد است و مدت بازپرداخت باید بیشتر باشد.

علمداری معاون بانک مسکن نیز گفت: در تهران و کلانشهرها وام مسکن تا 450 میلیون تومان افزایش یافته است.

علمداری گفت: وام ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت ، 400 میلیون نفر و در شهرهای دیگر 300 میلیون تومان پرداخت می شود.

وی نرخ سود این وام را 18 درصد اعلام کرد و افزود: گردش انبوه سازندگان باید در حساب آنها نزد بانک مسکن باشد و 10 درصد از مبلغ آن باید در حساب آنها باشد و این به معنای سپرده گذاری آنها نیست. در بانک مسکن مسدود خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا