اجتماعی

ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

طبق آخرین قیمت هر مترمربع برای واحدها در نهضت ملی مسکن که 4 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود، در صورتی که برخی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد، قیمت یک واحد 60 متری در این پروژه 282 میلیون تومان خواهد بود. البته برخی از سازندگان مدعی هستند که قیمت هر متر با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به حدود 8 میلیون تومان رسیده است که در این صورت یک آپارتمان 60 متری 480 میلیون تومان تمام می شود که بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می دهد. وام بانکی.

به گزارش یومیر، میانگین قیمت یک آپارتمان 50 متری در بازار مسکن تهران بر اساس اطلاعیه مرکز آمار در تیرماه امسال به 2 میلیارد و 240 میلیون تومان رسیده است، در حالی که قیمت واحدها در نهضت ملی مسکن با نرخ اعلامی دولت 4.7 میلیون تومان در هر متر 282 میلیون و با قیمت متری 8 میلیون تومان توسط سازندگان ارزیابی شده است. 480 میلیون تومان است که حدود یک پنجم نرخ های بازار مسکن پایتخت است.

برای رسیدن به مرحله پایه 430000 واحد

پروژه نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال با تامین زمین برای حدود 1.5 میلیون واحد و برای رسیدن به مرحله پایه 430000 واحد در سراسر کشور اتفاق می افتد. البته پروژه چهار میلیون واحدی چالش هایی دارد. وزیر راه و شهرسازی عدم همکاری موسسات مالی در زمینه تسهیلات پرداختی را بخشی از این چالش ها می داند. از سوی دیگر سازندگان می گویند تورم مصالح ساختمانی و عدم پرداخت برخی متقاضیان باعث ایجاد مشکل در پروژه ها شده است.

انبوه سازان، تمایل دولت برای اجرای پروژه چهار میلیون واحدی در حوزه مسکن آنها تحسین می کنند اما هنوز به تفاهم مشترک با وزارت راه و شهرسازی نرسیده اند. تفاوت عمده بین بخش خصوصی و دولت اختلاف قیمت است.

ارزش واحدهای متحرک مسکونی چقدر است؟

پروژه 150 واحدی نهضت ملی مسکن در سیرجان

گلایه وزیر از عدم همکاری بانک ها با این پروژه

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی و سازندگان از سیستم بانکی گلایه دارند. طبق قانون بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از تسهیلات سالانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما در سال‌های اخیر حدود ۵ درصد از این تعهد محقق شده است. به نظر می رسد که در هنوز در حال چرخش است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش از عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن خبر داده بود.

در بخش تامین زمین اما به نظر می رسد مشکل چندانی وجود ندارد. به گفته قاسمی، تاکنون یک میلیون و 500 هزار واحد زمین واگذار شده است. آمار تا 24 تیرماه نشان می دهد که طبق وعده محمود محمودزاده معاون وزیر راه، 430 هزار واحد به مرحله فونداسیون، 201 هزار واحد به مرحله پشت بام، 140 هزار واحد به مرحله مهاربندی و 63 هزار واحد به مرحله نجاری رسیده اند. و شهرسازی 100000 واحد تا پایان شهریور تحویل متقاضیان می شود.

زمین مازاد دولتی موجود برای طرح ملی مسکن

یکی از مشکلات مربوط به مقاومت مقامات دولتی در واگذاری زمین های مازاد خود به نهضت ملی مسکن است. برای حل این مسئله تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد تمام شده است. رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه به دستگاه های دولتی مهلت داده است تا اراضی مازاد خود را معرفی کنند در غیر این صورت زمین ها در وزارت راه و شهرسازی به ثبت می رسد. گفته می شود تاکنون 9 درصد از زمین های مازاد دولت به طرح رد تولید و تامین مسکن اختصاص یافته است.

با توجه به وضعیت اجرای پروژه، به گفته توسعه دهندگان، به دلیل عدم توافق بین بخش خصوصی و بخش دولتی، کار تکمیل نشده است. سید محمد مرتضوی، رئیس مرکز انبوه سازی چند روز پیش در گفت و گو با یومیر، با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در نیمه دوم سال گذشته که تعدیل کرده اند، تورم را در نظر نگرفته است. دولت سقف قیمت مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن را 4 میلیون و 750 هزار تومان اعلام کرده است. در حالی که برخی تولیدکنندگان از قیمت های بالای 6 میلیون تومان و حتی 8 میلیون تومان صحبت می کنند.

ارزش واحدهای متحرک مسکونی چقدر است؟

طرح نهضت ملی مسکن اندیشه شهریار

برخی از تولیدکنندگان با تورم دست و پنجه نرم می کنند

ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران و سازنده سایت 504 نهضت ملی مسکن شهریار در گفت وگو با یومیر، اظهار کرد: در ابتدای سال جاری قیمت هر متر مکعب بتن تعیین شد. بین 600 تا 700 هزار تومان بود اما الان 1.1 میلیون تومان شده است. رسیده است. از سوی دیگر با تاخیر متقاضیان در پرداخت و عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی مواجه هستیم.

وی با ابراز نگرانی از تورم تدریجی مصالح ساختمانی، گفت: اگر دولت تعدیل ها را نپذیرد ممکن است به جایی برسیم که برخلاف میل باطنی مجبور به توقف کار شویم. تجهیزات ما مانند سیستم قالب، برق، ژنراتور و … گران هستند و نبود این تجهیزات باعث هدر رفتن سرمایه می شود.

به نظر می رسد بیشتر قراردادهایی که تاکنون در قالب طرح نهضت ملی مسکن منعقد شده است با بخش دولتی بوده است. بنیاد مصطفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از جمله تشکل های فعال در طرح نهضت ملی مسکن هستند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی از انبوه سازان خوشنام و فعال برای مشارکت در این طرح دعوت به عمل آورده اند.

زمین از دولت، از مردم خانه بسازید

بخشی دیگر از پروژه نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به مالکان است. در شهرهایی که امکان واگذاری زمین وجود دارد، دولت در قالب گروه های دو و سه نفره زمین را در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می دهد تا با ارائه نقشه ها و ماکت های ایرانی اسلامی اقدام به ساخت و ساز کنند. در برخی مناطق نیز امکان واگذاری زمین به یک نفر وجود دارد. واگذاری زمین خودمالکی در شهر جدید ایوانکی برای ساکنین تهران است و احتمالا در آینده با تامین زمین شهرهای قرچک و پیشوا نیز وارد این فرآیند شوند. به گفته محمود محمودزاده در حال حاضر 333 هزار واحد نهضت ملی مسکن خودمالک است.

یکی دیگر از مدل های طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات رفاهی به مالکان است. به این ترتیب دولت تمام مزایای این طرح را به توسعه دهندگانی که زمین دارند یا پروژه هایشان نیمه تمام است واگذار می کند و این افراد می توانند سالانه تا سقف 450 میلیون تومان از تسهیلات این طرح استفاده کنند. واحد.

ارزش واحدهای متحرک مسکونی چقدر است؟

شهر جدید ایوانکی

کارها با قدرت و ضعف به جلو می روند

در هر صورت طرح نهضت ملی مسکن با وجود فراز و نشیب در مناطق مختلف کشور با شدت و ضعف در حال پیشرفت است. این طرح در صورت اجرا می تواند منجر به مسکن بسیاری از مستاجران شود. مستاجرانی که در برخی شهرها تا 70 درصد از درآمد خود را برای پرداخت اجاره بها کنار می گذارند. طبق آمار، حدود 9 میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

با توجه به نوسانات شدید قیمت مسکن که از اواخر سال 2016 شروع شد و همچنان ادامه دارد، خرید خانه به هدفی دست نیافتنی برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، متوسط ​​قیمت مسکن در تهران به متری 44.8 میلیون تومان رسیده است. یعنی یک واحد 50 متری در پایتخت به طور متوسط ​​2 میلیارد و 240 میلیون تومان قیمت دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان می گوید: زمین در شهرها 40 درصد و در شهرهای بزرگ 60 درصد قیمت مسکن را تشکیل می دهد.

این در حالی است که با اقدامات انجام شده برای حذف هزینه زمین در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت واحدها بسیار کمتر از قیمت بازار خواهد بود. توزیع زمین در طرح اقدام ملی مسکن شامل اجاره 99 ساله، فروش اقساطی 10 ساله و مشارکت در ساخت است. فرم «ج» متقاضیان البته باید سبز باشد و از سال 1383 به بعد نباید مالک زمین یا واحد مسکونی باشند.

با این اوصاف، حتی اگر متری 4.7 میلیون تومان را در نظر نگیریم و واحدهای نهضت مسکن با متری 8 تا 10 میلیون تومان ساخته شوند، یک واحد 60 متری با قیمت 60 متر ساخته می شود. 480 تا 600 میلیون تومان یعنی کمتر از یک چهارم. قیمت آپارتمان 50 متری در تهران می باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا