اجتماعی

پروژه نهضت ملی مسکن قم متری ۶ میلیون تمام شد

نماینده بولیفوندن گفت: واحدهای نهضت ملی مسکن بر اساس قیمت تمام شده در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و هر چه زمان اجرای پروژه سریعتر باشد، هزینه کمتری نیز دارد. به عنوان مثال در شهر قم با توجه به تسریع در کار، پروژه با متری کمتر از 6 میلیون تومان به اتمام رسید.

حمیدرضا سهرابی در گفت وگو با یومیر، اظهار کرد: از سال گذشته که وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع را 4 میلیون و 700 هزار تومان برای واحدها در نهضت ملی مسکن اعلام کرد، این رقم تغییری نکرده است، اما همواره تغییر کرده است. تاکید شده است که این واحدها بر اساس هزینه تمام شده به متقاضیان واگذار خواهد شد.

وی افزود: دولت و بولیگفوندن با راهکارهایی در تلاش هستند تا هزینه ها را کاهش دهند. ما بخشی از مصالح ساختمانی را به عنوان امنیت ارائه می دهیم، اما قیمت ها بسته به پروژه، مشخصات، تعداد طبقات و قسمت های مشترک متفاوت است. طبیعتاً هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، فضاهای مشترک، آسانسور، پله و پارکینگ بیشتر می شود که هزینه ها را افزایش می دهد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه نمی توانیم قیمت نهایی واحدها را تعیین کنیم، گفت: طرح های نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد اجرا می شود در مکان های مختلف ویژگی ها و شرایط متفاوتی دارد. مثلاً در قم پنج طبقه روی پایه می سازیم، در اصفهان و شاهین شهر ۱۲ طبقه و در ایلام ۱۲ طبقه در حال ساخت است. هیچ کس نمی تواند برآورد دقیقی از هزینه داشته باشد.

سهرابی تاکید کرد: تلاش می کنیم مشاعات را به کمترین حد ممکن و البته به گونه ای کاهش دهیم که شرایط رفاهی خراب نشود. از طرفی سرعت اجرای طرح مهم است. به عنوان مثال پروژه 180 واحدی قم با متری کمتر از 6 میلیون تومان به دلیل تسریع در کار به اتمام رسید. اما شاید پروژه هایی که از امسال شروع می شوند کمتر از متری 7 میلیون تومان هزینه داشته باشند. در صورت اضافه شدن امکانات، تجهیزات و لوازم، این رقم به 8.5 تا 9 میلیون تومان می رسد.

وی درباره زمان بهره برداری از طرح نهضت ملی مسکن که بر عهده بنیاد است، گفت: در سال گذشته به فاز افتتاح 350 واحد رسیده ایم که قرار است حدود 1000 واحد برای افتتاح در آذرماه آماده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا