فرهنگ و هنر

کرونا را چگونه پشت چادرهای مسافرتی و کمپ ها بگذارید

پیاده روی و کمپینگ به عنوان فعالیتهای کم خطر در دوره Covid-19 معرفی شده اند ، اما تحت چه شرایطی می توان کم خطر بودن چنین فعالیتهایی را تضمین کرد؟

سهند اقدایی ، طراح و میزبان تورهای کوهنوردی و طبیعت گردی و مدیر اکوکامپ کوهستان دماوند ، به یومیر می گوید: پروتکل ها و دستورالعمل های منتشر شده توسط برخی کشورها درباره چگونگی اردو زدن در دوره Covid-19 با شرایط سازگار نیست. در کشور ما. . در سایر کشورها فضای اردو زدن وجود دارد و سکوهایی برای برپایی چادرها ایجاد شده است و کنترل و نظارت نیز وجود دارد. ما چنین شرایطی در ایران نداریم ، اردوگاه ها قابل حمل یا قابل حمل هستند که همزمان با سفر تنظیم می شوند و در پایان برنامه جمع آوری می شوند. مطابق با این شرایط و با بررسی دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری ، دستورالعمل های کمپینگ در ایران توسط فدراسیون کوهنوردی ایران و وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تهیه و تصویب شده است.

در این روش مسئله فاصله و چگونگی رعایت بهداشت در کوهنوردی و محیط زیست طبیعی اردوگاه ها هنگام فوران کووید 19 مورد بحث قرار می گیرد. با این وجود ، بیشتر اردوگاه ها در ارتفاعات مرتفع ، در مناطق دورافتاده و جدا شده واقع شده اند ، که این امر امکان نظارت و کنترل در اجرای کار را محدود می کند. این دستورالعمل ، که به اپراتورهای تور ، کوهنوردان ، گردشگران و کوهنوردان نیاز دارد تا متعهد ، محدود شده و از این سیاست پیروی کنند.

این سیاست که توسط انجمن کوهنوردی اعلام و به تصویب وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی رسیده است ، بیان می کند:

به محض ورود ، یک اسپری ضد عفونی کننده باید به کوهنوردان و گردشگران داده شود و در صورت لزوم در طول مدت اقامت شارژ شود.

اقامت در چادرها باید برای یک نفر باشد ، به جز افرادی که قبلاً با هم رزرو کرده اند. هنگام رزرو ، به مسافران و مسافرانی که در یک خانه نیستند ، توصیه می شود برای اقامت خود چادرهای جداگانه رزرو کنند. مدیریت اکوکامپ نباید به هیچ وجه غریبه ها را حساب کند.

در چادر به غیر از تختخواب ، هیچ امکانات دیگری وجود ندارد و از پتو و فرش باید اجتناب شود. اگر کوهنورد علائم بیماری را نشان دهد ، شاسی باید پس از ترک شسته شود.

پس از خروج کوهنورد و گردشگر از محیط زیست کمپ ، کلیه فضای داخلی چادر اختصاصی ، زیپ و قسمتهای خارجی چادر که غالباً لمس می شوند باید با اسپری ضد عفونی شوند.

پس از ضد عفونی ، زیپ های چادر باید برای تهویه باز باشند.

در مورد روش جمع آوری و خالی کردن زباله ها ، باید مراقبت های شدید و محافظت شخصی صورت گیرد و کیف داخل سطل آشغال ها مرتباً تغییر کند.

کلیه کارمندان اکوکامپ موظف هستند هنگام کار برای محافظت شخصی ، ماسک تمیز ، دستکش و لباس کار بپوشند.

اگر کوهنورد دارای علائم بیماری باشد ، از وی خواسته می شود که به چادر ناهارخوری سفر نکند و غذا را باید در چادر خود سرو کرد.

تعدادی تجهیزات محافظ اضافی ، ماسک و دستکش در اکوکامپ موجود است و اگر فردی کوهنوردی را با علائم بیماری مشاهده کند ، باید به آنها داده شود.

برای تمرکز روی مراقبت های بهداشتی ، کوهنوردان باید از دسترسی کافی به منطقه چادر ناهار خوری برخوردار باشند تا کوهنوردان بتوانند تا حد امکان در چادرهای خود حضور داشته باشند.

در چادر ناهار خوری صندلی ها باید در فاصله 1.5 متری از یکدیگر قرار بگیرند. در صورت لزوم ، در چادر ناهار خوری بخورید.

ضد عفونی کننده دستی باید روی میزها باشد تا کوهنوردان و گردشگران بتوانند در صورت تمایل دست خود را ضد عفونی کنند.

استفاده از ظروف ، تجهیزات و وسایل اضافی برای آلودگی را محدود کنید ، از سفره استفاده نکنید تا ضد عفونی سطح میز انجام شود یا از سفره های یکبار مصرف استفاده کنید.

کوهنوردان باید در ابتدای اردو از ظروف مخصوص خود ، قاشق ، چنگال و لیوان استفاده کنند یا یک مجموعه کامل از ظروف داشته باشند و از آنها خواسته شده در هنگام اقامت در اردو ، ظروف مخصوص خود را بشویند. این اردوگاه محیط زیست باید آب و مایع شستشوی کافی را برای استفاده کوهنوردان فراهم کند و همیشه در دسترس باشد.

غذا ، سالاد و میان وعده ها را نباید به عنوان بوفه یا باز سرو کرد. مواد غذایی و میان وعده ها باید مستقیماً در ظرف کوهنوردی ارائه شده یا در بسته بندی ارائه شوند.

نان را باید در کیسه یا سلفون پیچیده و قرار دهید.

حوله های کاغذی یکبار مصرف را به اندازه کافی در کنار حوله چای قرار دهید و در حین دستورالعمل کتبی که در یک مکان مناسب و قابل مشاهده نصب شده است ، از کوهنوردان و گردشگران خواسته می شود در حین استفاده از حوله کاغذی ، فلاسک را به طور مستقیم لمس نکنند.

دمای استاندارد پخت و پز مواد غذایی را رعایت کنید.

اطمینان حاصل کنید که زنجیره انتقال حرارت تا حد ممکن گرم باشد تا زمانی که غذا در چادر ناهار خوری گرم نگه داشته شود. هنگام حمل ظروف غذا از چادر آشپزخانه به چادر ناهار خوری ، حتماً از آلودگی ثانویه جلوگیری کنید.

طبق نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح فولادی ، در ضد عفونی کردن تجهیزات فولادی در چادر آشپزخانه دقت کنید.

سرو غذا در چادرهای ویژه امکان پذیر است.

چادرهای عمومی مانند چادرهای ناهار خوری ، آشپزخانه و توالت مخصوصاً در مناطقی که مکرراً لمس می شوند روزانه چندین بار اسپری می شوند.

چمدان های کوهنوردان باید قبل از انتقال توسط قاطر یا ون در یک کیسه محافظ بسته بندی شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا