عمومی

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که بیشتر افراد آن را تجربه می کنند، اما با اقدامات بسیار ساده می توانید این احساس را از خود دور کنید.

به گزارش یومیر، اخبار آنلاین او نوشت: “حتی قبل از اینکه احساس تنهایی و مشکلات سلامت روان در طول همه گیری کووید-19 به شدت افزایش یابد، تحقیقات نشان داد که درصد بالایی از مردم احساس تنهایی می کنند. تنهایی طولانی مدت شما را از نظر عاطفی تخلیه می کند؛ تا جایی که زندگی را تاریک و بی معنی می بینید. این وضعیت در نهایت باعث بروز مشکلات فیزیکی مانند بدن درد، اختلال در خواب و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

البته این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه نگیرید. شما می توانید از دیگران و جامعه دور باشید اما احساس تنهایی نکنید و برعکس می توانید با دیگران باشید اما احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی رخ می دهد که از تنهایی غمگین و خسته شده باشید، اما تنهایی اجتماعی به سادگی حالتی است که در آن با افراد دیگر جامعه تعامل منظمی ندارید.

وقتی احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی فرار کنید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. تنهایی را دوباره تعریف می کند

زمانی احساس تنهایی می شود که نیاز شما به تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای تعاملی متفاوتی دارند و اگر این نیازها برآورده نشود، احساس تنهایی می کنند. به عنوان مثال:

* اگر عادت دارید بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزان خود بگذرانید، شب هایی که در کنار آنها نیستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر به خلوت اجتماعی عادت کرده اید، هفته ای یک شب با دوستانتان باشید نیاز شما به تعامل را برطرف می کند.

* اگر با همسر یا اعضای خانواده خود رابطه خوبی ندارید، حتی زمانی که با هم هستید، باز هم احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای احساس خوشبختی به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما به گفته محققان، کمی خلوت و انزوا نیز مهم است; زیرا فرصت کشف خود، تفکر خلاق و خودآگاهی را به دست می آورید که در نهایت باعث کاهش اضطراب و افسردگی شما می شود.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

وقتی احساس تنهایی می کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی تان دشوار است، اما اگر هر روز زمانی را برای شکرگزاری برای همه چیزهایی که در حال حاضر دارید اختصاص دهید، احساس بهتری خواهید داشت. یک تکه کاغذ بردارید و هر چیزی را که از داشتن آن خوشحال هستید بنویسید. به گفته محققان، قدردانی روزانه از چیزهای مثبت در زندگی می تواند احساس تنهایی را به ویژه در افراد مسن کاهش دهد.

3. برای شکستن سکوت در خانه

اگرچه موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش نمی دهد، اما تا حدودی آرامش بخش است. صدا در پرکردن فضای زندگی و افکار شما نقش دارد و از احساس شدید تنهایی جلوگیری می کند.

* طبق مطالعات انجام شده موسیقی باعث بهبود وضعیت روانی فرد می شود و کتاب های صوتی به طور موقت او را از افکار مزاحم دور می کند.

* گوش دادن به یک برنامه پرمخاطب رادیویی یا تماشای سریال مورد علاقه نه تنها سکوت خانه را می شکند، بلکه باعث می شود احساس راحتی کنید.

4. با دوستان تماس بگیرید

حتی اگر به طور منظم با خانواده یا دوستان خود معاشرت نمی کنید، همچنان می توانید با آنها در تماس باشید. مطالعات نشان داده است که تعاملات مجازی، مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، به اندازه رفت و آمد و تعامل نزدیک با دیگران، احساس تنهایی را کاهش می دهد. حتی یک تماس تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستانتان کمک زیادی به رهایی از تنهایی می کند.

5. افزایش کیفیت تعامل

مطالعات نشان داده است که صرفا بودن با یک گروه متشکل از افراد، احساس تنهایی را از بین نمی برد و حتی حضور در محیط های بسیار شلوغ نیز احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت تعاملات شما مهمتر از کمیت آنهاست. برای مثال، ممکن است در میان گروه بزرگی از افراد احساس تنهایی کنید، اما زمانی که با بهترین دوست خود وقت می گذرانید، احساس آرامش می کنید. بنابراین باید به کیفیت تعاملات خود بیش از کمیت آنها توجه کنید.

6. گذراندن وقت در خارج از خانه

تغییر محیط شما را از درد تنهایی دور می کند. بیرون رفتن از خانه باعث می شود با افراد دیگری آشنا شوید و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. همچنین گذراندن وقت در طبیعت باعث ایجاد احساس آرامش و بهبود خلق و خوی شما می شود.

7. ابراز احساسات

هنگامی که احساسات واقعی خود را به رسمیت نمی شناسید و نمی پذیرید، آنها شدیدتر و غیرقابل کنترل می شوند. پس این احساسات را بیان کنید تا قدرت کمتری پیدا کنند. به عنوان مثال، وقتی به بهترین دوست خود می گویید که احساس تنهایی می کنید، بهتر می توانید از حمایت عاطفی او بهره مند شوید و احساس تنهایی را از خود دور کنید.

8. به جنبه خلاقانه خود توجه کنید

انجام کارهای خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن سلامت روان را بهبود می بخشد. اگر با انجام هر یک از این کارها احساس راحتی می کنید، پس یکی از این هنرهای خلاقانه را دنبال کنید تا از تنهایی خود بکاهید. این نوع فعالیت ها به شما احساس رضایت می دهد و البته چالش تکمیل یک اثر هنری، احساس تنهایی و غم ناشی از آن را از بین می برد.

9. وقت گذرانی با حیوانات

حیوانات ممکن است نتوانند صحبت کنند، اما همراهان بزرگی هستند. حضور موجود دیگری در خانه به شما آرامش می دهد و اضطراب و کسالت را از بین می برد. مطالعات نشان داده است افرادی که حیوانات خانگی دارند از نظر روحی و جسمی احساس خوبی دارند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه‌های اجتماعی روشی دلپذیر برای حفظ ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما این شبکه‌ها اغلب باعث می‌شوند افراد احساس تنهایی کنند. وقتی در خانه تنها هستید و افراد دیگری را در شبکه های اجتماعی می بینید که با همسر یا سایر اعضای خانواده وقت می گذرانند، می توانید احساس تنهایی کنید. مردم معمولا تصویر کاملی از زندگی خود ارسال نمی کنند و تنها لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این باعث افزایش احساس تنهایی شما می شود. بنابراین گشت و گذار در این شبکه ها را محدود کنید.

11. توجه به فعالیت های مورد علاقه

گاهی اوقات احساس تنهایی آنقدر ذهن شما را درگیر می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. مراقب باشید سرگرمی ها و فعالیت هایی که شما را سرگرم می کند و از آنها لذت می برید را فراموش نکنید. این سرگرمی‌ها ممکن است شامل ورزش یا تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان یا بیرون رفتن یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید.

12. خودتان را راحت کنید

هنگامی که به شدت احساس تنهایی می کنید، بلافاصله به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و قرار نیست برای همیشه غمگین باشید. در عین حال به خود بگویید که دیگران می توانند احساس تنهایی کنند و تنها شما نیستید که در این موقعیت قرار دارید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. به مشاور مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم باعث یأس و درماندگی در فرد می شود. اگر نمی توانید این احساس مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا