عمومی

۱۰ دلیل احساس دائمی سرما در انگشتان

وقتی اوقات خود را در یک روز سرد در خارج از محیط گرم خانه می گذرانید ، طبیعی است که در انگشتان خود احساس سرما کنید. اندام ها ، مانند انگشتان و انگشتان پا ، کمی سردتر است زیرا بدن ابتدا خون و گرما بیشتری را به اندام های کلیدی مانند مغز ، قلب و ریه ها هدایت می کند.

عصر ایران با اشاره به پیشگیری ، گفت: “اما اگر همیشه در انگشتان خود حتی در دمای گرم احساس سرما می کنید ، می تواند نشانه ای از مشکل در بدن شما باشد.” در اینجا دلایل متداول ابتلا به لرز سرماخوردگی در انگشتان آمده است.

حلقوی حلقوی

گردش خون ضعیف می تواند ناشی از ناتوانی قلب در پمپاژ صحیح خون باشد ، مانند نارسایی قلبی ، انسداد بدنی در جریان خون ، مانند انسداد ناشی از پلاسمای کلسترول در رگ های خونی یا دلایل دیگر. وقتی قلب نتواند خون کافی را در بدن خود به طور دلخواه گردش کند ، احتمالاً در انگشتان و انگشتان پا سردی ، بی حسی یا سوزن شدن را تجربه می کند زیرا آنها دورترین اندام از قلب هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیکوتین می تواند باعث باریک شدن رگ های خونی شود و همچنین باعث ایجاد پلاک در شریان ها شده و باعث کاهش بیشتر جریان خون به اندام ها می شود. سرما خوردن در انگشتان می تواند نشانه این بیماری باشد.

کم خونی

کم خونی هنگامی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز یا هموگلوبین نداشته باشد – پروتئین موجود در سلول ها که اکسیژن را از ریه ها به بافتهای بدن منتقل می کند.

کم خونی منجر به کاهش میزان اکسیژن بدن می شود که می تواند باعث احساس سرما در دست ها شود. از علل احتمالی کم خونی می توان به مصرف ناکافی آهن از رژیم ، ریزش خون در اثر قاعدگی سنگین ، زخم معده یا خونریزی دستگاه گوارش ، برخی سرطان ها و بیماری های دستگاه گوارش مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون اشاره کرد.

علاوه بر دست های سرد ، کم خونی می تواند باعث خستگی ، سردرد ، سرگیجه ، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست شود. در اکثر موارد کم خونی ناشی از کمبود آهن است و علائم آن با یک مکمل آهن قابل درمان است. پزشک ممکن است کمبود را از طریق آزمایش خون تشخیص داده و مقدار مناسب مکمل را تجویز کند.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 که در غذاهایی مانند گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود ، برای تولید گلبول های قرمز مهم است. کمبود این ویتامین می تواند منجر به کاهش تولید گلبول های قرمز و کم خونی های بعدی شود.

کمبود ویتامین B12 در بین افرادی که رژیم غذایی گیاهی یا وگان را دنبال می کنند ، شایع است و بسیاری از افراد بالای 50 سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین را از مواد غذایی از دست دهند. همین اتفاق در مورد مبتلایان به دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا سلیاک نیز رخ می دهد.

آزمایش خون می تواند به تشخیص کمبود ویتامین B12 کمک کند. اگر این کمبود تشخیص داده شود ، مصرف مکمل ها معمولاً به بهبود شرایط کمک می کند و علائم در طی چند هفته تا یک ماه از بین می روند.

بیماری رینود

بیماری رینود یکی از دلایل عمده بروز سرماخوردگی در انگشتان است. این اختلال در اثر تنگ شدن رگ های خونی در انگشتان دست و گاهی انگشتان پا ، گوش و بینی در پاسخ به استرس سرد یا عاطفی ایجاد می شود.

در طول یک قسمت از بیماری ، انگشتان دست ابتدا به رنگ سفید و سپس به رنگ آبی روشن می شوند زیرا جریان خون کمی به ناحیه وجود دارد یا خیر ، و هنگامی که رگ های خونی رقیق شده و جریان خون باز می شود ، پوست سرخ می شود. در حین حمله بیماری ، فرد اغلب احساس سرماخوردگی ، بی حسی ، سوزن شدن یا درد در انگشتان دست را تجربه می کند.

بیشتر موارد بیماری رینود علت مشخصی ندارد. خبر خوب این است که این بیماری آزار دهنده تر از مضر است. تغییرات سبک زندگی ، مانند پوشیدن لباس گرم ، پوشیدن دستکش در محیط سرد ، حتی هنگام بیرون آوردن غذا از یخچال ، معمولاً بسته به شدت واکنش های شخص ، برای مقابله با این اختلال کافی است و از فشارهای عاطفی جلوگیری می کند.

بیماری های خود ایمنی

گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای می تواند باعث بیماری رینود شود. لوپوس ، اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهای بدن حمله می کند ، اسکلرودرما ، وضعیتی که باعث سفت شدن و زخم شدن پوست و بافت همبند ، آرتریت روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی می شود می تواند منجر به بیماری رینود شود. این بیماری به عنوان بیماری ثانویه Raynaud شناخته شده است.

خستگی شدید ، درد یا تورم در مفاصل ، مشکلات پوستی یا تورم غدد معمولاً سایر علائم یک بیماری خود ایمنی اساسی است. هنگامی که بیماری زمینه ای تشخیص داده شده و کنترل شود ، علائم بیماری Raynaud معمولاً بهبود می یابد.

مشکلات تیروئید

در هنگام عدم تعادل فعالیت تیروئید ، انگشتان سرد نیستند. غده تیروئید در اصل ترموستات بدن است. هنگامی که دچار کم کاری تیروئید هستید ، بیشتر عملکردهای بدن کندتر است و ممکن است علائمی مانند خستگی ، یبوست ، افزایش وزن و احساس سرما از جمله در انگشتان دست را تجربه کنید.

کم کاری تیروئید که به دلیل عدم ترشح هورمونهای تیروئید رخ می دهد ، بیشتر در زنان و افراد بالای 50 سال دیده می شود و از طریق معاینه فیزیکی یا آزمایش خون قابل تشخیص است. اگر کم کاری تیروئید دارید ، پزشک ممکن است هورمون درمانی را برای مدیریت علائم شما توصیه کند.

فشار خون پایین

فشار خون پایین یا فشار خون پایین به دلایل مختلفی از جمله کم آبی ، ریزش خون ، مصرف برخی داروهای خاص و اختلالات غدد درون ریز ممکن است ایجاد شود. هنگامی که فشار خون شما پایین است ، رگ های خونی جریان خون را از اندام ها به اندام های حیاتی هدایت می کنند ، که می تواند باعث احساس سرماخوردگی در انگشتان دست شود. اگر علائم فشار خون پایین مانند سرگیجه ، تاری دید ، خستگی ، حالت تهوع ، ضعف و گیجی را تجربه کرده اید ، به پزشک خود بگویید.

استرس و اضطراب

احتمالاً می دانید که استرس می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و دستها نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی استرس یا اضطراب مزمن را تجربه می کنید ، بدن شما به حالت جنگ یا پرواز می رود. سطح آدرنالین بالا می رود و یکی از نتایج این بیماری انقباض رگ های خونی در اندام ها است و منجر به احساس سرما در انگشتان و انگشتان پا می شود. با مدیتیشن ، یوگا ، خواب خوب یا سرگرمی جدید می توانید علائم استرس و اضطراب را کاهش دهید.

عوارض جانبی دارو

مصرف داروهای خاص می تواند باعث سرد شدن انگشتان دست شود. برخی از داروها می توانند باعث تنگ شدن رگ های خونی شوند و وقتی این اتفاق بیفتد ، بیماری رینود می تواند یک اثر جانبی باشد.

این موارد شامل مسدود کننده های بتا (تنظیم شده برای تنظیم فشار خون) ، برخی داروهای سرطان ، داروهای میگرنی و داروهای ضد تشنج غیر خریداری شده است. با پزشک یا داروساز در مورد داروهای مصرف شده برای سرد شدن انگشتان خود صحبت کنید. اگر شرایط شما آزار دهنده باشد ، ممکن است داروی جایگزین تجویز کند یا دوز را تغییر دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا