اجتماعی

چرا فهرست دارویی کشور را باز نمی‌کنید؟

رئیس کمیسیون اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران می گوید سیاست دارویی وزارت بهداشت باعث عقب ماندگی ایران در این صنعت شده است.

محمود نجفی عرب در مصاحبه با یومیر اظهار داشت: “ایران طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در صنعت داروسازی داشته است و حتی می توان گفت هر دارویی که در دنیا مجاز باشد و در ایران نیز تجویز شود ، مطالعات آن شروع می شود بر روی آن تولید شده و امکان تولید آن وجود دارد.

به گفته وی ، در چنین شرایطی بسیار مهم است که دست تولیدکنندگان باز بماند و اطمینان حاصل شود که آنها می توانند در بازارهای داخلی و صادراتی فعالیت کنند که متأسفانه عملکرد وزارت بهداشت را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه لیست داروهای کشور طی دو سال گذشته توسط وزارت بهداشت بسته شده و گشوده نمی شود ، گفت: در شرایطی که کشور به سرعت به برخی از داروها نیاز دارد و بنابراین به این داروها پیوست لیست واردات ، اما وزارت بهداشت به تولیدکنندگان داخلی فرصتی برای ورود به این زمینه نمی دهد ، در حالی که بسیاری از این داروها ظرفیت کافی برای تولید در داخل را دارند.

نجفی عرب ادامه داد: دلیل اصلی مخالفت این است که داروهای جدید هزینه بیمه و بیماران را افزایش می دهد. در عین حال ، ایران پیشرفت چشمگیری در تولید دارو داشته است و اگر قرار باشد استفاده از این قابلیت ها نادیده گرفته شود ، یک عقب گرد شدید در پزشکی متوقف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یک مشکل جدی دیگر در پزشکی مربوط به سیاست های تجاری است ، گفت: از طرف دیگر مجوز صادرات دارو هنوز توسط وزارت بهداشت صادر می شود. با انتقال آن به سازمان توسعه تجارت ، می توان كار را تسریع كرد و تنها در صورت ممنوعیت صادرات دارو ، وزارت بهداشت می تواند با آن مخالفت كند. از سوی دیگر ، در محدوده 4200 تومانی ، علی رغم اینکه بارها و بارها بخش خصوصی گفته است که باید از تخصیص آن جلوگیری شود ، اما همچنان اصرار بر ادامه پرداخت آن وجود دارد که این امر فقط زمینه فعالیت فعالان این حوزه را دشوارتر می کند. رشته.

به گزارش یومیر ، علی رغم اینکه دولت در سال های اخیر تعداد کالاهای دریافت کننده ارز را به 4200 تومان کاهش داده است ، این دارو همچنان در لیست این کالاها است. فعالان بخش خصوصی می گویند با توجه به اینکه این واحد پولی فقط شامل مواد اولیه خام و دارو است ، شرایط برای تولیدکنندگان دارو دشوارتر شده و هزینه های آنها بیش از واردکنندگان است. بخش خصوصی معتقد است که با حذف این ارز ، حمایت بیمار می تواند با تخصیص اعتبار به شرکت های بیمه جبران شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا