اقتصادی

پیش بینی فروش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده

سخنگوی دفتر مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه مجلس، پیش بینی می شود صادرات نفت در سال آینده به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با قیمت ۷۰ دلار برسد.

به گزارش یومیر، سید نظام موسوی ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه جلسه علنی مجلس با اشاره به مصوبات مجلس در لایحه بودجه 1401 کل کشور، اظهار کرد: امروز مجلس موضوعات مربوط به درآمدهای نفتی را تصویب کرد که در آن حجم نفت به تصویب رسید. صادرات در سال 1401 به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز به قیمت 70 دلار بود.

موسوی با بیان اینکه این مصوبه در کمیسیون تلفیق نهایی شده است، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای اصلاح آن در مجلس مطرح شد، اما این پیشنهادات به رای نیامد تا مجلس به همان مصوبه کمیسیون تلفیق عمل کند. با این حال، وزارت نفت اعلام کرده است که ظرفیت کافی برای رسیدن به تولید 1.4 میلیون بشکه نفت تا سال آینده وجود دارد.

رئیس هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مجلس همچنین تصویب کرد که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال آینده 40 درصد باشد. دولت تاکنون نتوانسته از مدیر ارشد اجرایی مجوز برای استقراض منابع از صندوق توسعه ملی و کاهش سهم مشارکت بگیرد، بنابراین تمام ۴۰ درصد سهم فروش نفت به صندوق توسعه واریز می شود.

وی ادامه داد: به گفته رئیس مجلس به دلیل عدم موافقت با استقراض دولت از منابع صندوق توسعه ملی، دولت باید برنامه خود را برای جبران کاهش درآمدهای نفتی به صورت کتبی اعلام کند که مجوز را از دیوان عالی کشور وام گرفته اند. رهبری که هنوز نیست البته تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش فروش نفت و رسیدن به یک میلیون و 400 هزار بشکه در سال آینده به عنوان بخشی از پیش بینی های انجام شده برای جبران این کسری به صورت شفاهی تصویب شده است، اما این موارد باید کتبا به مجلس ابلاغ شود. .

موسوی در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات مجلس در خصوص اختصاص سهم مناطق آسیب پذیر و نفت خیز از مبدأ به فروش نفت بود که بر این اساس برای سال آینده 16 هزار میلیارد تومان به مناطق آسیب پذیر اختصاص و بر اساس شاخص های محرومیت توزیع می شود. همچنین مقرر شد کلیه مقررات نظارتی بودجه سال 1400 در سال آینده اعمال شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا