اجتماعی

۳ سناریو سازمان ملل از آینده جمعیتی ایران/کاهش جمعیت کشور به ۷۲ میلیون نفر تا سال ۱۴۷۹

رئیس کمیته بررسی و نظارت بر سیاست های جمعیت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر نرخ باروری زیر سطح جبران خسارت ایجاد شود ، رشد جمعیت به مرور زمان به صفر می رسد و شروع به کاهش می کند. پیش بینی می شود که باروری در حال حاضر زیر سطح جایگزینی باشد در جمعیت بین 1415 تا 1420 به صفر برسد و سپس منفی باشد.

محمدجواد محمودی در گفت وگو با یومیر ، وی با ارائه وضعیت به مردم ایران و بیان اینکه در محاسبه رشد جمعیت ، میزان زاد و ولد از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، گفت: از سال 1380 تا 1394 در کشور افزایش تولد مشاهده شده است اما پس از سال 1394 به دلیل با کاهش ظرفیت داخلی جمعیت ، تعداد ولادت ها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده است ، به طوری که تعداد ولادت ها در کشور در سال 1399 (یک میلیون و 114 هزار تولد) در مقایسه با سال 1394 (یک میلیون و 570 هزار تولد) کاهش یافت بیش از 29 درصد (کاهش بیش از 450 هزار تولد) با روندی همراه بوده است که در دهه های اخیر بی سابقه بوده است.

کاهش تعداد تولدها به کمترین میزان در 99 مورد

وی با اشاره به اینکه تعداد ولادت در سال 1399 نسبت به سال 1398 نیز کاهش تعداد ولادت حدود 82 هزار نفر را نشان می دهد ، گفت: میزان تولد از حدود 20 در هر. هزار نفر در سال 1394 با کاهش قابل توجه به 13.3 در هر. هزاران نفر در سال 1399 به پایین ترین سطح خود در 50 سال گذشته رسیده اند.

رئیس کمیته بررسی و نظارت بر سیاست های جمعیتی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است به دلیل کاهش تعداد ولادت ها در سه ماهه اول سال جاری ، پیش بینی می شود رشد جمعیت کاهش یابد.

محمودی با بیان اینکه رشد طبیعی جمعیت با رشد جمعیت متفاوت است ، تاکید کرد: در رشد جمعیت نرخ مهاجرت نیز محاسبه می شود اما در رشد طبیعی جمعیت میزان زاد و ولد و مرگ و میر محاسبه می شود. در سال 1398 رشد طبیعی جمعیت حدود 95/0 درصد بوده است اما در سال 99 این میزان به 73/0 درصد رسیده است.

رشد طبیعی جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است

به گفته رئیس کمیته بررسی و نظارت بر سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس برآوردها بر اساس نتایج سرشماری ، جمعیت ایران در پایان سال 1399 به حدود 84 نفر رسید. میلیون نفر؛ بر اساس نتایج سرشماری ، رشد جمعیت از 3.2 درصد در سال 1986 به 1.29 درصد در سال 2011 و 1.24 درصد در سال 2016 افزایش یافته است. برآوردها نشان می دهد که رشد طبیعی جمعیت در حال حاضر به زیر 1 درصد (0.73 درصد) رسیده است ، در حالی که انتظار می رود شاهد افزایش بیشتر باشیم. کاهش رشد جمعیت در سالهای آینده ؛ عیب این امر این است که وقتی رشد جمعیت کاهش می یابد ، درصد جمعیت سالمند افزایش می یابد و تعداد افرادی که در معرض کار قرار می گیرند کاهش می یابد.

محمودی در ادامه وضعیت رشد جمعیت آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و گفت: صرف نظر از شرایط اقتصادی و شیوع کرونا ، آنچه در آینده رشد جمعیت را تعیین می کند به ساختار سنی جمعیت و متولدین دهه 60 و بعد باز می گردد: ، این افراد سن ازدواج می کنند و ازدواج می کنند و بچه دار می شوند. وقتی ازدواج به طور طبیعی کاهش می یابد ، باروری نیز کاهش می یابد.

نگاهی به میزان باروری از 65 تا 99

وی با بیان اینکه پیش بینی رشد جمعیت آینده بستگی به میزان باروری دارد ، گفت: میزان باروری در سال 1365 به ازای هر نفر 6.5 کودک بود. زن ، اما در سرشماری سال 1390 این تعداد 1.75 کودک بود و در سال 2016 به 2.01 کودک رسید. با توجه به روند سالهای گذشته ، برآورد می شود که میزان باروری در سال 1399 به ازای هر کودک 1.65 نفر است. زن

پیش بینی سازمان ملل برای مردم ایران تا سال 1479

در این زمینه ، رئیس کمیته بررسی و نظارت بر سیاست های جمعیتی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتایج پیش بینی های سازمان ملل متحد در سال 2017 اشاره کرد و گفت: میزان باروری ایران به سطح بالا نمی رود. جانشینی و جمعیت پیش بینی شده (هزار نفر) بر اساس سه سناریوی سازمان ملل که در سال 2017 تجدید نظر شده است ، در هر سه سناریو کاهش می یابد.

بر اساس نتایج پیش بینی های سازمان ملل متحد در سال 2017 ، محمودی اعلام کرد که در سناریوی محدود محدود در سال 1409 ، رشد جمعیت ایران به حدود صفر می رسد و طبق سناریوی متوسط ​​مرزی در سال 1429 ، رشد جمعیت ایران منفی خواهد بود.

به گفته وی ، تغییرات جمعیت ایران بر اساس سناریوهای سازمان ملل متحد (تجدید نظر شده در سال 2017) نیز نشان می دهد که اگر روند فعلی کاهش باروری ادامه یابد ، طبق سناریوی پایین ، جمعیت ایران در سال 1430 در حدود 82 میلیون نفر در سال خواهد بود. 1439 به حدود 77.6 میلیون و تا 1479 به حدود 42 میلیون کاهش می یابد. اگر سناریوی متوسط ​​نیز محقق شود ، جمعیت ایران در سال 1430 به حدود 93 میلیون نفر و سپس در سال 1479 به حدود 72 میلیون نفر خواهد رسید.

محمودی در پاسخ به این پرسش که برای افزایش جمعیت و جبران روند کاهشی رشد جمعیت در سال های اخیر به چه سیاست هایی نیاز داریم؟ یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی 1390 تحت برنامه مهندسی و فرهنگی کشور ، در سومین و چهارمین استراتژی کلان تحت عنوان سیاست های خانواده و جمعیت ، اقدامات ملی و راهبردی برای افزایش باروری و حمایت خانواده را در زمینه بر اساس آن سیاست عمومی جمعیت مجمع تشخیصی تنظیم و ابلاغ شد. این سیاست ها دارای 14 بند است.

وی یادآور شد: اولین بخش از سیاست کلی مجمع تشخیص ، ارتقای پویایی ، بلوغ و جوانان در جمعیت را با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جایگزینی پوشش می دهد. بندهای دیگر آن مربوط به سالمندی ، رفع موانع ازدواج ، تسهیل و ارتقای تشکیل خانواده ، تربیت نسلی شایسته و کارآمد و حتی انتصاب یک نهاد مسئول برای پیگیری مسائل جمعیتی است.

رئیس کمیته بررسی و نظارت بر سیاست های جمعیتی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به سیاست های افزایش زاد و ولد در مجلس ، افزود: با توجه به انگیزه های اقتصادی و اخلاقی تعیین شده در این طرح ، انتظار می رود که در صورت تأیید آن توسط شورای نگهبان ، حداقل ابزار را برای تشویق و کمک به مردم در اختیار داشته باشیم.

محمودی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از مواد 53 و 56 برنامه جمعیت جوانان و خانواده در خصوص حذف غربالگری و سقط جنین پزشکی ، گفت: مواردی که قبلاً مطرح شده بود فقط در این طرح اصلاح و تصویب شده بود ، فقط در این مورد پیشنهاد شد تغییر روشهای غربالگری

وی با اشاره به تفسیر سه ماده در ماده 53 طرح مذکور ، یادآور شد: آنچه متخصصان مختلف از ابتدا درخواست کرده اند و اکنون در این طرح ممنوع است: “مجازات پزشک به دلیل اجبار برای غربالگری است”. در واقع ، غربالگری ممنوع است و به متخصص یا والدین انتخابی شما هدایت می شود. این همان سیاستی است که وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام کرده است.

وی همچنین درباره علت سخت شدن غربالگری توضیح داد: وزارت بهداشت اعتراف می کند که غربالگری و سقط جنین پزشکی در گذشته رها شده بود. وزارت بهداشت تصدیق می کند که در هنگام غربالگری بسیاری از موارد مثبت کاذب و منفی کاذب وجود داشته است ، یعنی بیشتر از آنچه لازم بوده انجام شده است ، بنابراین اگر تغییرات اخیر در طرح جوانسازی جمعیت را بررسی کنیم ، می بینیم که تنها مشکل سازماندهی است. غربالگری مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا