عمومی

پنج راهکار علمی افزایش کیفیت و طول عمر

بر اساس مطالعات انجام شده، برخی اقدامات می تواند روند پیری بیولوژیکی بدن را به تاخیر بیندازد.

به گزارش یومیر، این روزنامه جام جم وی نوشت: آرزوی داشتن زندگی طولانی و سالم از قرن ها پیش با بشریت همراه بوده است. برای درک بهتر فرآیند پیری و فرآیندهایی که در نهایت بدن ما را به سمت پیری و مشکلات ناشی از افزایش سن سوق می دهد. البته چالش اصلی این است که بتوانیم این دانش را به توصیه ها و درمان هایی تبدیل کنیم که بتوانیم به معنای واقعی از آنها استفاده کنیم. برای تجربه یک زندگی طولانی و با کیفیت بر اساس یافته های تحقیقات جدید، برخی از راه حل های علمی ممکن است تا حدودی روند پیری و تخریب زیستی مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازند یا حداقل کند کنند. به تحقق رویای طول عمر و سلامتی.

تغذیه و سبک زندگی

شواهد زیادی مبنی بر فواید انجام کارهای خسته کننده، مانند درست غذا خوردن وجود دارد. مطالعه ای بر روی گروه های بزرگی از مردم عادی نشان می دهد که کاهش وزن، عدم استعمال دخانیات، اجتناب از الکل و خوردن حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز می تواند طول عمر شما را بین 7 تا 14 سال در مقایسه با فردی که سیگار می کشد و اضافه وزن دارد، افزایش دهد. افزایش سالانه.

کاهش کالری دریافتی به حدود یک سوم یا به اصطلاح رژیم غذایی در موش ها و میمون ها سلامت آنها را بهبود بخشیده و طول عمر آنها را افزایش داده است. البته به شرطی که از غذاهای مناسب استفاده کنند. مشاهده این موضوع برای ما انسان ها بسیار سخت است، به خصوص در افرادی که دائماً در معرض وسوسه های غذایی هستند. تصور می شود که روزه گرفتن دو روز در هفته یا اعمال محدودیت زمانی برای غذا خوردن (مثلاً فقط هشت ساعت غذا خوردن در روز) خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن در افراد میانسال را کاهش می دهد.

فعالیت بدنی

تاثیرات منفی رژیم غذایی نامناسب مسلماً ناچیز نیست، اما علاوه بر رژیم غذایی، فعالیت بدنی مناسب نیز نقش ثابت شده ای در حفظ سلامتی دارد. در سطح جهانی، بی تحرکی تقریباً بر 10 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری عروق کرونا ویروس قلب، دیابت نوع 2 و سرطان‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. اگر فردا همه مردم جهان به اندازه کافی ورزش کنند، امید به زندگی انسان احتمالا یک سال افزایش می یابد.

اما چقدر ورزش برای بهبود سلامتی بهینه است؟ انجام ورزش های شدید برای سلامتی مضر است، نه تنها به دلیل پارگی عضلات یا شکستگی رباط، بلکه به این دلیل که سیستم ایمنی را سرکوب می کند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی فوقانی را افزایش می دهد. بیش از 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید برای اکثر افراد کافی است. این میزان فعالیت بدنی نه تنها شما را قوی تر و سالم تر می کند، بلکه نشان داده شده است که التهاب مضر بدن را کاهش می دهد و حتی خلق و خو را بهبود می بخشد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

متأسفانه، مهم نیست که چقدر تناسب اندام داشته باشید و خوب غذا بخورید، با بالا رفتن سن، سیستم ایمنی بدن شما کارایی کمتری خواهد داشت. واکنش ضعیف به واکسیناسیون و ناتوانی در مبارزه با عفونت از پیامدهای «پیری سیستم ایمنی» است. همه چیز در اوایل بزرگسالی شروع می شود، زمانی که تیموس – یک اندام قوسی شکل در گردن شما – شروع به پیر شدن می کند و سیستم ایمنی بدن به پایین می رود.

شنیدن اینکه عضوی در حال پیر شدن است مطمئناً خبر خوبی نیست، اما زمانی بدتر می شود که بدانید تیموس جایی است که سلول های ایمنی خاصی به نام سلول های T یاد می گیرند که با عفونت ها مبارزه کنند. بسته شدن چنین باشگاه بزرگی با سلول های T به این معنی است که آنها در حال یادگیری تشخیص عفونت های جدید یا مبارزه موثر با سرطان در افراد مسن نیستند.

می‌توانید با اطمینان از داشتن ویتامین‌های مهم به‌اندازه کافی، به‌خصوص A و D، این روند را کاهش دهید. تحقیقات گسترده اما امیدوارکننده سیگنال‌هایی را شناسایی می‌کند که بدن برای کمک به ساخت سلول‌های ایمنی بیشتر ارسال می‌کند، یکی از معروف‌ترین آنها تولید مولکولی به نام اینترلوکین است. 7 (IL-7). ممکن است به زودی بتوانیم داروهایی تولید کنیم که حاوی این مولکول باشد و به طور بالقوه سیستم ایمنی را در سالمندان تقویت کند. روش دیگر استفاده از مکمل اسپرمیدین برای تحریک سلول‌های ایمنی برای حذف مواد زائد داخلی خود است، مانند پروتئین‌های آسیب‌دیده که می‌توانند سیستم ایمنی پیرتر را تقویت کنند. این روش در حال حاضر در افراد مسن به عنوان راهی برای دریافت پاسخ بهتر به واکسن کووید در حال آزمایش است.

جوان سازی سلول ها

پیری زیستی یک وضعیت سمی است که سلول‌ها با افزایش سن وارد آن می‌شوند، کل بدن را از بین می‌برند و التهاب و بیماری مزمن با درجه پایین شروع می‌شود. در سال 2009، محققان نشان دادند که موش‌های میانسال در صورت دریافت مقادیر کمی از داروی راپامایسین، که پروتئین کلیدی به نام mTOR را مهار می‌کند و به تنظیم پاسخ سلولی به مواد مغذی، استرس، هورمون‌ها و آسیب کمک می‌کند، طولانی‌تر و سالم‌تر خواهند ماند.

در آزمایشگاه، داروهایی مانند راپامایسین (یا مهارکننده‌های mTOR) باعث می‌شوند سلول‌های پیرتر شبیه سلول‌های جوان‌تر به نظر برسند و رفتار کنند. اگرچه هنوز برای تجویز این داروها برای استفاده عمومی خیلی زود است، اخیراً یک کارآزمایی بالینی جدید برای بررسی تأثیر راپامایسین با دوز پایین در کند کردن روند پیری در افراد راه اندازی شده است.

راپامایسین در جزیره ایستر شیلی یافت شده است و اغلب از آن به عنوان “اکسیر جوانی” یاد می شود. این مولکول حتی می تواند حافظه موش های مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد.

اما همه داروها مزایا و معایبی دارند. از آنجایی که مصرف بیش از حد راپامایسین باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود، بسیاری از پزشکان با تجویز آن برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن مخالف هستند. با این حال، دوز دارو مهم است. داروهای جدیدتر مانند RTB101 مانند راپامایسین از سیستم ایمنی در سالمندان حمایت می کند و حتی ممکن است شدت بیماری عروق کرونا ویروس قلب را در این افراد کاهش دهد.

پاکسازی سلول های قدیمی

خلاص شدن از شر سلول های قدیمی راه دیگری برای به تاخیر انداختن پیری است. تعداد فزاینده ای از مطالعات آزمایشگاهی با تمرکز بر اثرات داروها برای از بین بردن سلول های پیر (به اصطلاح senolytics) در موش ها، بهبود کلی در سلامتی را نشان می دهد. از آنجایی که موش ها در اثر این بیماری نمی میرند، در نهایت عمر طولانی تری دارند.

از بین بردن سلول های پیر در انسان نیز موثر است. در یک کارآزمایی بالینی کوچک، افراد مبتلا به فیبروز ریوی شدید، عملکرد کلی بهتری را پس از درمان با داروهای سنولیتیک گزارش کردند. از جمله اینکه چقدر و با چه سرعتی می توانند پیش بروند. اما این تنها نوک کوه یخ است. دیابت و چاقی و همچنین عفونت با برخی باکتری ها و ویروس ها می تواند منجر به تشکیل چندین سلول قدیمی شود.

سلول‌های قدیمی‌تر نیز ریه‌ها را مستعد ابتلا به عفونت کووید می‌کنند و کووید باعث پیری سلول‌های بیشتری می‌شود. مهمتر از آن، خلاص شدن از شر سلول های پیر در موش های مسن به آنها کمک می کند تا از عفونت کووید نجات پیدا کنند.

پیری و عفونت یک جاده دو طرفه است. افراد مسن بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند زیرا سیستم ایمنی آنها ضعیف است. از سوی دیگر، عفونت از طریق فرآیند پیری سلولی باعث پیری سریع‌تر می‌شود. از آنجایی که پیری و پیری بیولوژیکی به طور جدایی ناپذیری با بیماری های مزمن و عفونی در سالمندان مرتبط است، درمان پیری احتمالاً سلامت کلی را بهبود می بخشد.

شکی نیست که برخی از این درمان های جدید قبلاً نتایج مثبتی در مرحله آزمایش بالینی داشته اند، بسیار هیجان انگیز است و می تواند ما را امیدوار کند که این روش های ضد پیری به زودی در دسترس ما قرار می گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا