عمومی

پاسخ‌های علمی به شایعات عوارض واکسن

کارشناسان بیماری های عفونی می گویند که اطلاعات غلط نباید منجر به تعلل و ترس از واکسیناسیون افراد شود. برای جلوگیری از همه گیری باید واکسن تزریق شود. آنها علائم خفیفی مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد را تا 3 روز یا گاهی اوقات بعد از عادی شدن واکسن گزارش می دهند و معمولاً با مسکن برطرف می شود.

به گزارش یومیر ، این روزنامه شهروند وی نوشت: “فرایند واکسیناسیون کرونا سریعتر از قبل در حال حرکت است و این باعث شده است که افراد بیشتری عوارض جانبی محلی ناشی از واکسن را تجربه کنند.” اگرچه هیچ گزارش مستندی از عوارض جانبی خطرناک یا مرگ واکسن وجود ندارد ، برخی از افراد از درد و مشکلات پس از تزریق شکایت می کنند. عوارضی که باعث شده برخی در مورد واکسیناسیون شک کنند.

به گفته محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، عوارض جانبی واکسن در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است. در این مطالعه ، 15 نفر از 16 زن معمولاً علائمی مانند سرماخوردگی معمولی را پس از واکسیناسیون نشان دادند. مطالعات نشان می دهد که هورمون های جنسی مانند استروژن و تستوسترون در ایجاد این عارضه در زنان نقش دارند. در اوایل این مطالعه ، محققان گروه راهنمای مطالعات واکسیناسیون کووید -19 ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود حداقل یک واکنش موضعی یا سیستمیک را در اولین روز پس از تزریق به داخل گزارش دادند. واکسن Astraznica ، Sinofarm ، Sputnik و Barakat 90 به ترتیب. 6، ، 49.9، ، 83.9 and و 39.5 was بود. در بررسی 186 بیمار بستری در کووید -19 پس از واکسیناسیون ، تنها یک مورد ترومبوآمبولی ریه پس از تجویز واکسن سینوفارم گزارش شد. همچنین واکنشهای موضعی و سیستمیک به واکسن در روزهای اول پس از تزریق واکسن استرازنیکا بیشتر از انواع دیگر واکسنها و پس از آن واکسنهای اسپوتنیکوف ، سینوفارم و برکت است. این واکنش ها تا پایان هفته اول پس از واکسیناسیون کاهش می یابد.

گزارش عوارض جانبی نادر سینوفارم

شایعاتی در مورد عواقب تزریق واکسن وجود دارد که حاوی روایت نادرست و غیرممکن از یک رویداد است. یکی از آنها بهجت حسنی نژاد 78 ساله است که 17 روز پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوفرم دچار سکته مغزی و حمله قلبی شد. اگرچه او و فرزندانش معتقدند علت سکته مغزی واکسن بوده است ، اما پزشکان بیمارستان اصرار داشتند که مشکل وی ریشه عصبی دارد و ربطی به واکسن ندارد و اعضای خانواده دیگر تمایلی به واکسیناسیون ندارند.

علی مدرسی 71 ساله نیز سه روز پس از دریافت دوز دوم سینوفرم دچار سکته مغزی شد. با این حال ، دکتر به او گفت که این می تواند نتیجه تزریق باشد ، اما مطمئناً این یک عارضه نادر است و برای همه پیش نمی آید. علت بیماریهای زمینه ای است.

اکنون ، مینو مهرز ، متخصص بیماری های عفونی معتقد است که این واکسن به دلیل آگاهی مردم از اطلاعات غلط منتشر شده در فضای مجازی است که آنها را دچار سردرگمی کرده است. وی به همشهری می گوید: طبیعی است که افراد واکسن میلیونی داشته باشند. واکسنی که در ایران استفاده می شود اغلب سینوفرم است که یک ویروس کشته شده است. بنابراین ، عوارض جانبی خاصی ندارد. »

این متخصص بیماریهای عفونی به نکته دیگری اشاره می کند. همچنین در مورد افراد قبل از تزریق واکسن به بیماری های خاموش مبتلا می شوند: “گاهی اوقات ، با تزریق واکسن ، بیماری های افراد جدی تر می شود.” بنابراین این اختلال ممکن است به دلیل بیماری باشد ، نه عوارض جانبی واکسن. ‘

عوارض جانبی واکسن تنها به سینوفارم محدود نمی شود. به گزارش مهرز ، آسترازنیکا همچنین در موارد بسیار نادر ، به ویژه در افراد زیر 50 سال ، با لخته شدن خون ارتباط دارد. با این حال ، او تأکید می کند که این عارضه به دلیل مصرف زیاد این واکسن قابل توجه نیست.

هانیه یکی از اعضای کادر پزشکی است که 30 ماه پیش واکسن Astraznica را دریافت کرده است. او به همشهری می گوید که دوز اول این واکسن روی اعصاب چشم او تأثیر گذاشت ، اما در دوز دوم چنین عارضه ای را تجربه نکرد. به گفته وی ، بسیاری از همکارانش که واکسن مشابهی دریافت کرده اند نیز تب و لرز شدید و بی حالی و خستگی شدید را تجربه کرده اند. اگرچه همه این عوارض جانبی پس از چند روز از بین می روند ، اما پرستار می گوید دیدن افرادی که دارای این عوارض جانبی هستند اغلب با ترس آنها از واکسیناسیون همراه است.

علائم سرماخوردگی پس از تزریق طبیعی است

کارشناسان می گویند علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، خستگی ، درد محل تزریق ، تب و لرز ، سردرد یا بدن درد تا 3 روز یا گاهی اوقات بعد از واکسن طبیعی است و معمولاً با مسکن ها از بین می رود. بنابراین مردم نگران نباشند. “برخی از عوارض جانبی مانند لخته شدن خون و درد و تورم در ناحیه ساق پا نیز با مشورت پزشک قابل درمان است:” اگر فردی پس از دریافت واکسن علائم شدیدی پیدا کرد ؛ “این بدان معناست که به Covid-19 آلوده است و این موارد هیچ ارتباطی با واکسن ندارند.” او معتقد است که هنوز همه واکسن های ویروس دلتا کاملاً مثر نیستند. حتی اثر Pfizer روی ویروس دلتا از 95٪ به 60٪ افزایش یافته است.

اگرچه ورود برخی از واکسن ها مانند Pfizer و Maderna به ایران ممنوع است ، اما این واکسن ها به ویژه Pfizer چندین ماه است که به صورت غیرقانونی به ایران تزریق می شود. وزارت بهداشت تأکید می کند که اینها قاچاق بوده و تأیید نشده اند و اکنون مهرز می گوید افرادی که به دنبال تزریق برخی واکسن های خارجی مانند Pfizer و حتی خرید آن از بازار سیاه باید از مسئله زنجیره سرد در واکسن ها بسیار مهم باشد و در صورت عدم درمان می تواند منجر به لخته شدن خون شود.

Astraznica ، عامل لخته شدن خون در زنان زیر 40 سال

از بین همه واکسن ها ، واکسن Astraznica دارای بیشترین تعداد واکنش های جانبی است. مصطفی نوری زاده ، عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه و دانشیار دانشگاه بیوتکنولوژی ایران در گفتگو با همشهری گفت: باعث ایجاد لخته خون می شود که خطرناک است ، اما موارد چنین عوارضی نادر است.

او نتیجه گرفت که برای جلوگیری و کنترل این مشکل در کشورهای اروپایی ، به این نتیجه رسیدند که این عارضه بیشتر در افراد زیر 60 سال و به ویژه در زنان زیر 40 سال شایع است. خطر لخته شدن خون در اثر تزریق این واکسن نیز پس از اولین دوز بیشتر است. به همین دلیل ، هر فردی در هر سنی که مشکل پلاکت داشته باشد ، نباید واکسن Astraznica را دریافت کند. وی تأکید می کند که عوارض جانبی این واکسن ، مانند سایر واکسن ها ، تا 5 روز طبیعی است و به عنوان سرماخوردگی است: “اگر فردی علائمی مانند تاری دید ، درد قفسه سینه شدید یا سردرد میگرنی بین پنج تا بیست داشته باشد. هشت روز پس از تزریق واکسن “او باید به پزشک مراجعه کند و تعداد پلاکت هایش را در اسرع وقت بررسی کند.”

نوری زاده اشاره می کند و تأکید می کند که اثربخشی واکسن به اندازه عوارض جانبی آن نیست. یعنی اگر واکسن عوارض جانبی نداشته باشد ، نباید تصور کرد که کار نمی کند. “هر فرد مبتلا به عفونت ناشی از واکسن نوعی ایمنی را در حافظه سلولی خود ذخیره می کند و در مواجهه بعدی با همان عفونت ، بدن را در برابر آن محافظت می کند و در برابر ویروس ایمنی نشان می دهد.”

یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی ترکیه می گوید بهتر است افراد نیم ساعت پس از تزریق واکسن در محل حضور داشته باشند ، بنابراین در صورت حساسیت با مداخله پزشک می توان آن را برطرف کرد. افرادی که به داروهایی مانند پنی سیلین حساسیت دارند می توانند با خیال راحت واکسینه شوند. واکسن های غیر فعال مانند برکت ، فخرا و نورا ، بهارات و سینوفارم عوارض جانبی کمتری دارند ، اما واکسن های اسپوتنیکوف و آسترازنیکا عوارض جانبی بیشتری دارند. این به این دلیل است که قسمتی از پروتئین یا تاج ویروس در بدن ما تولید می شود و بدن ما به آن واکنش نشان می دهد ، که ممکن است در برخی افراد عوارضی را تجربه کند که طبیعی است.

کمیته ملی کرونا به مردم گزارش نمی دهد

محمدرضا هاشمیان ، متخصص مراقبت های ویژه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا می گوید: “مطالعات نشان می دهد که عوارض جانبی واکسن تنها تا 45 روز پس از تزریق ادامه دارد. البته هیچ واکسنی ، یکبار واکسن آنفولانزا ، 100 درصد ایمن و کاملاً عاری از عوارض جانبی نیست. “در حال حاضر نمی توان نظر قطعی در مورد عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا ارائه داد.”

به گفته هاشمیان ، واکسن می تواند برای مدت معینی در بدن بماند و سپس توسط سیستم ایمنی بدن ما از بین برود. بنابراین ، نباید از عوارض درازمدتی که ممکن است در آینده به دنبال داشته باشید بترسید: تاکنون هیچ عارضه جانبی در مورد واکسن های کرونا و نحوه عملکرد جهش های ویروسی در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. البته یک ماه پیش کمیته ای در مورد عوارض جانبی واکسن تشکیل شد ، اما هنوز اطلاعاتی در مورد عوارض واکسن ارائه نکرده است. “

وی تأکید می کند که یکی از مشکلات اصلی کشور این است که هنوز گزارش نهایی کمیته علمی کرونا منتشر نشده است: “این بزرگترین اشتباه این کمیته است که نتوانسته در این زمینه تحقیقات انجام دهد.” اگرچه وظیفه دارد به ابهامات و سوالات مردم پاسخ دهد ؛ “بنابراین ، آمار دقیقی از عوارض جانبی واکسن کرونا در کشور وجود ندارد.”

مردم از اطلاعات غیرعلمی مطلع نیستند

این متخصص مراقبت های ویژه معتقد است که بسیاری از مردم به دلیل اطلاعات نادرست منتشر شده در فضای مجازی از عوارض جانبی واکسن می ترسند. “مردم نباید به اطلاعات غیرعلمی تکیه کرده و بر اساس آنها عمل کنند. گزارش شده است که نباید بعد از تزریق واکسن از ویتامین ها استفاده کرد یا ممکن است در آینده خطرات زیادی برای کسانی که واکسن دریافت کرده اند وجود داشته باشد. برخی نشریات الکترونیکی یا کاغذی زرد رنگ و سایتهای مختلف غیر علمی نیز در ترویج چنین داده هایی بسیار مثر هستند. علاوه بر این ، مورد خاصی از واکسن های مورد استفاده در ایران گزارش نشده است. “این اطلاعات غلط است که فقط نگرانی مردم را افزایش می دهد.”

او می گوید: “افرادی که به طور کلی به بسیاری از داروها حساسیت دارند می توانند قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.” “کسانی که در اولین دوز دچار حساسیت شدید می شوند ، نباید دوز دوم همان واکسن را دریافت کنند.”

واکسیناسیون به این معنی نیست که شما آلوده نمی شوید

متخصصان بیماری های عفونی تأکید می کنند که اطلاعات دقیقی در مورد عوارض جانبی واکسن ها وجود ندارد ، اما همه معتقدند که عوارض تزریق واکسن کمتر از بیماری کرون است. یکی از این متخصصان شروین شکوهی ، رئیس بخش عفونت در بیمارستان لقمان است. وی گفت: “فقدان اطلاعات نباید باعث شود مردم در واکسیناسیون دچار تردید شوند.” واکسن باید برای کمک به توقف همه گیری داده شود. حتی واکسن Astraznica که گفته می شود باعث لخته شدن خون می شود ، در افراد بالای 50 سال قابل استفاده است. “

به گفته وی ، عوارض جانبی هر واکسنی به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی رخ می دهد که عجیب نیست: “تزریق واکسن از بیماری جلوگیری نمی کند. در مهمانی ها شرکت کنید. ما در حال حاضر ویروس دلتا داریم ، اما واکسن ها ساخته می شوند برای ویروسی که شبیه دلتا نیست ؛ “بنابراین هدف واکسن کاهش مرگ و درگیری های جدی است.”

به گفته یک متخصص بیماری های عفونی ، هر واکسن کرونا فقط می تواند از درصد خاصی از عفونت Covid-19 جلوگیری کند. این درصد نیز زیاد نیست. بنابراین تعجب آور نیست اگر فردی با وجود واکسیناسیون به این بیماری مبتلا شود. در کشورهای دیگر ، با وجود اینکه تعداد زیادی از افراد واکسینه شده اند ، هنوز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. »

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا