بین الملل

پرداخت‌های شاپرکی رو به افزایش است

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی:

هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه 5 تراکنش بانکی انجام می دهد و تقریباً 400 میلیون تراکنش بانکی در روز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در همایش ملی تحول دیجیتالی بانکداری و بیمه ای اظهار کرد: هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه 5 تراکنش بانکی انجام می دهد. و روزانه 400 میلیون تراکنش بانکی داریم. مقادیر کوچک و بزرگ با ابزارها و خدمات مختلف بین حساب ها جابه جا می شود. در یک سال حدود 50 هزار تراکنش در سامانه های بین بانکی جابه جا می شود که اگر سامانه های درون بانکی را هم اضافه کنیم این تعداد افزایش می یابد. از این میزان 12 تا 13 هزار همات مربوط به شبکه شتاب است و بیشتر آن که حدود 16 هزار همات است به شبکه ساتنا منتقل می شود.

محرمیان در ادامه سخنان خود گفت: این معاملات هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ رو به افزایش است. شرایط تحت عنوان کاهش معاملات در شاپرک ذکر شده است، اگر به آمار و ارقام نگاه کنیم، از نظر مبلغی، در 6 ماهه اول سال 1400 حدود 3 هزار و 100 تراکنش داشته ایم و در 6 ماهه اول سال 1401، همین مقدار به 4 هزار رسیده است. حجم معاملات البته در سال های مختلف متفاوت است اما همین تعداد حدود 26 درصد افزایش نشان می دهد. از نظر اعداد نیز از 39 میلیارد تراکنش در 6 ماهه اول سال 1400 به 45 میلیارد تراکنش در 6 ماهه اول سال 1401 رسیده ایم.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه این حرکت از دهه هفتاد آغاز شد، گفت: مشتریان به تدریج از مشتری شعب به مشتری بانک تبدیل شدند و فضای الکترونیکی در بانک ها ایجاد شد. در دهه 80 به سمت ارتباط بانک ها با یکدیگر رفتیم که از شبکه شتاب شروع شد و سپس ساتنا و پایا آمدند. در دهه 90 تقریباً سیستم ارتباطات بانکی کشور شکل گرفت. در دهه 90 هجری با تکمیل سیستم ها، ارتباطات فیزیکی به مرور زمان کاهش یافت، پول از جیب برداشته شد و ابزارهای پرداخت اینترنتی و POS گسترش یافت. در دهه 90 یا همان دهه تجارت الکترونیک به بلوغ خوبی در این زمینه رسیدیم که من آن را دهه مبادلات می نامم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: دهه 1400 تا 1410 که در حال حاضر در آن قرار داریم، دهه مراقبت است. ما به درستی به سمت الکترونیکی شدن معاملات حرکت می کنیم. در بسیاری از مناطق، حضور فیزیکی بسیار کاهش می یابد. در خدمات بانکی حدود 95 درصد خدمات به صورت حضوری ارائه شده است که با رفع موانع در سال گذشته این رقم به 98 درصد رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: افرادی که در حوزه فین تک فعالیت می کنند باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیرند. چند نکته وجود دارد که باید به کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند توصیه کنیم. فعالان فین تک باید از هر گونه پول آفرینی جلوگیری کنند و به سمت آن حرکت نکنند. بسیاری از کارهایی که انجام می شود بر اساس خلق پول است. همانطور که می دانیم خلق پول نقدینگی و تورم را افزایش می دهد. بنابراین هر فناوری که پول ایجاد کند به هیچ وجه پذیرفته نمی شود. فعالان این عرصه باید این موضوع را خط قرمز بدانند.

محرمیان با تاکید بر اینکه رد پول در فعالیت های فین تک نباید گم شود، گفت: این بحثی است که در بحث مبارزه با پولشویی مطرح شده است. پولی که وارد و خارج از کسب و کار می شود باید به راحتی ردیابی شود. عدم امکان ردیابی پول در برخی از فناوری های فین تک گاهی توسط افراد برای پولشویی در مقیاس بزرگ مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: موضوع دیگری که در این زمینه مطرح می شود، سپرده ها است. رسوب برخی از فعالیت ها در فین تک باعث ایجاد وقفه چند ساله در فعالیت آنها شد. برخی از افرادی که در فین تک کار می کنند شروع به سپرده گذاری کردند و این سپرده ریسک هایی را ایجاد کرد که نشان داد و باید مدیریت شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا