اجتماعی

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های محلی شدید/ در حاشیه و بستر رودخانه‌ها اتراق نکنید

سازمان هواشناسی کشور به دنبال بارش‌های محلی شدید در برخی استان‌ها از رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت از امروز تا روز یکشنبه (۲۰ خردادماه) خبر داد و در همین راستا نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و… توصیه کرده است.

به گزارش یومیر، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی‌رنگ از بارش‌های محلی شدید تا روز یکشنبه (۲۰ خردادماه) در استان‌های مختلف خبر داده و آورده است: امروز (۱۸ خردادماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب و ارتفاعات کرمان، روز شنبه (۱۹ خردادماه) در شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی و روز یک‌شنبه (۲۰ خردادماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

از این رو، احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

در همین راستا، سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع توصیه کرده است.

به گزارش یومیر در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه با صدور هشدار هواشناسی سطح زردرنگ و با اشاره به فعالیت سامانه بارشی که از امروز (۱۸ خردادماه) آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) ادامه دارد، آورده است: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ، امروز در ارتفاعات شمالی هرمزگان، شرق فارس، جنوب یزد، جنوب مرکزی، ارتفاعات مازندران، ارتفاعات استان‌های همدان، کردستان، البرز و تهران، غرب اصفهان و جنوب آذربایجان شرقی، روز شنبه (۱۹ خردادماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان و مرکزی، روز یکشنبه (۲۰ خردادماه) در آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات استان‌های مرکزی و همدان، روز دوشنبه (۲۱ خردادماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، همدان، شمال لرستان، گیلان، قزوین، ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران و روز سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، غرب مازندران، غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو، احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد نسبتا شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد. در همین راستا، این سازمان نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع توصیه کرده است.

به گزارش یومیر، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا