فرهنگ و هنر

«نظریه‌ی روان‌کاوی» فروید منتشر شد

جلد 1: نظریه روانکاوی “هفت پایان نامه از زیگموند فروید” ترجمه حسین پاینده.

یومیر می گوید: “روانکاوی یکی از تأثیرگذارترین نظریه ها در زمینه های میان رشته ای (بین علوم انسانی و علوم پزشکی) است که ردپای آن را می توان در بسیاری از رشته ها به وضوح مشاهده کرد”. قضاوت در فلسفه ، ادبیات ، هنر ، نقد ادبی ، آموزش ، علوم سیاسی ، ارتباطات ، جامعه شناسی ، تاریخ و … در نگاه اول ، روانکاوی به نظر می رسد راهی ویژه برای هدایت به منبع نامرئی رنج روانی و پایان دادن به درد عاطفی و روانی درد ، اما از وسعت و تنوع بی نظیر کار فروید مشخص است که این نظریه علاوه بر کاربردهای بالینی و درمانی روانکاوی ، ابزاری نیز برای درک ادبیات و هنر و کاوش و تبیین مسائل فرهنگی در جوامع بشری است.

با توجه به تحریفات مختلف پیرامون دوره های بینایی و اندیشه های این متفکر دوره ، هیچ منبعی نمی تواند جایگزین آثار خود برای درک نظرات فروید شود. این کتاب مجموعه ای است از هفت اثر زیگموند فروید درباره توضیح نظریه روانکاوی. انتخاب و ترجمه این آثار به منظور آشنایی مستقیم خواننده با بنیان این نظریه از زبان اصلی آن انجام می شود. فروید در این آثار مبانی نظری روانکاوی ، سیر تاریخی شکل گیری آن و همچنین مفاهیم و اصطلاحات اساسی این نظریه را توصیف می کند. همچنین مترجم سعی کرده است تا با افزودن زیرنویس های توضیحی ، درک اصطلاحات تخصصی را تا حد ممکن برای خواننده فارسی زبان تسهیل کند.

به گفته حسین پاینده ، جلد دوم با عنوان “کاربرد روانکاوی در نقد ادبی” که شامل آثار فروید در زمینه ادبیات و هنر است ، به زودی توسط انتشارات فوق منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا