فرهنگ و هنر

سال ۹۷ چند خبر اعتیاد منتشر شد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که در سال 1997 حدود 9،300 خبرنامه در اعتیاد تولید شده است.

به گزارش یومیر ، سیدعباس صالحی در یک کنفرانس ویدئویی تخصصی با معاونان ، دبیران عمومی و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: موضوع اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی در ایران و جهان جایگاه ویژه خود را دارد و ما با دیدگاههای مختلف می توان مهم و موضوعات اساسی در جامعه؛ از یک طرف ، در جامعه ما مسئله میزان جمعیت موضوعی است. مسئله دیگر تعداد عوارض ناشی از این آسیب است؛ برخی از این صدمات جسمی و برخی دیگر روانی هستند و اعتیاد هم آسیب جسمی است و هم یک آسیب روحی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که در بحث اعتیاد مهم است ، میزان شیوع است. اعتیاد را می توان یک بیماری همه گیر دانست. ویژگی دیگر فاصله زمانی است.

در بخش دیگری از این جلسه تخصصی ، صالحی گفت: سه دسته از عوامل در زمینه اعتیاد مهم هستند: بخش اول عوامل روانشناختی و انگیزشی هستند. افرادی که در حوزه و حوزه تئوریک کار می کردند از عوامل انگیزشی و روانشناختی مانند کنجکاوی ، ماجراجویی ، فرار از اضطراب و اضطراب و غیره آگاه بودند.

وی در بخش دیگری گفت: پیش بینی باید به این موضوع توجه داشته باشد که چگونه می توانیم از تأثیر عوامل انگیزشی و روانی جلوگیری کنیم.

صالحی در ادامه به مقوله عوامل معرفت شناختی و ذهنی اشاره کرد و افزود: شماری از سوء برداشت های غلط منجر به اختلافات در مرحله اعتیاد می شود ، اظهارات مختلفی در این تصورات غلط وجود دارد ، از جمله اینکه وقتی می خواهم برخی از مواد را ترک نکنم اعتیاد را پایان می دهم. اعتیاد آور است که استفاده از برخی داروها اعتیاد آور نیست ، زیرا داروها می توانند جنبه درمانی روانی و جسمی داشته باشند. ما مجموعه ای از پیشنهادات ذهنی غلط را داریم که در صورت پیشگیری باید اصلاح شود. دسته سوم خانواده و دوستان هستند.

وی ادامه داد: سومین نکته ای که به رابطه بین حوزه فرهنگ و این آسیب های اجتماعی برمی گردد این است که اگر می خواهیم جریان پیشگیری را ترویج کنیم باید از چهار زمینه استفاده کنیم که اولین حوزه در حوزه هنر است. حوزه هنری با موضوعات مختلف مشخص می شود. جاذبه مهمترین ویژگی هنر است.

در بخش دیگری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: “هم در هنرهای نمایشی و هم در هنرهای تجسمی ، سینما ، مستند ، فیلم کوتاه و هنر ، اتفاقات مختلفی رخ داده است که برخی از آنها مستقیماً درگیر آن هستیم و برخی از آنها غیر مستقیم است.” ما در این دو سال شاهد نمایشگاه های مختلفی در زمینه هنرهای تجسمی بودیم.

وی با بیان اینکه حوزه هنری با استفاده از درخواست تجدید نظر و بطور غیرمستقیم دارای فضاهای مختلفی است ، افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار در همه زمینه ها انجام شده است.

صالحی با اشاره به حوزه رسانه و فضای مجازی اظهار داشت: در زمینه رسانه و فضای مجازی که کار رسانه ای را انجام می دهیم ، ارتباطات از طریق تکرار و تنوع صورت می گیرد. مشخصه رسانه این است که به طور مستقیم کار می کند و ثبات را از طریق تکرار و تنوع پیام ها ایجاد می کند. ما در این زمینه دامنه قابل توجهی داریم.

وی ادامه داد: در زمینه مجازی در دو سال گذشته 2500 پیام مستقیم و غیرمستقیم تولید شده است.

صالحی همچنین اعلام کرد که در سال 1997 حدود 9،300 مورد خبری در اعتیاد تولید شده است.

وی با اشاره به موضوع آموزش و پژوهش گفت: این رشته با هنر و رسانه متفاوت است اما کار خود را انجام می دهد.

وی اظهار داشت: ما در مجموعه های مختلف ملی و استانی در این زمینه فرصت های چشمگیری داریم. در این دو سال ، كتابخانه های عمومی ما با همان دیدگاه درگیر بحث در مورد آسیب های اجتماعی شده اند و كتابخانه ها را به پایگاه هایی برای آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی تبدیل كرده اند و 10 همایش و نشست در سال 1997 در استان ها برگزار شد.

صالحی همچنین گفت: چهارمین جنبه ای که در جلوگیری از اعتیاد مؤثر است زمینه دین است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا