عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلامی از حضرت علی (ع)، زمان یکی از معیارهای شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80)، زیرا در پرتو آن می توان با جامعه زیست و با جامعه بود. و بالاتر از آن، برنامه ریزی در امور اجتماعی، به ویژه برای کسانی که در آن هستند، امکان داشتن موقعیت مؤثر وجود دارد. این سوال در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که در آن هستیم، هر عاقلی را وادار به شناخت واقعیات می کند و بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت می کند و اساسا مدیریت جز این الزامی ندارد.
انسان نه باید تغییر را انکار کند و نه از آن بترسد و نه نادیده گرفتن آن منطقی و عاقلانه است. راه حل معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. همچنین در حوزه پژوهش، این مقوله علاوه بر دو نکته قبلی – مشکل شناسی و تسهیل فرآیند – از اهمیت بالایی برخوردار است، مگر اینکه دغدغه های شخصی و غیر مأموریتی رعایت شود.
بدون شک آنچه در پژوهشکده های اسلامی – مانند پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی که نویسنده از اعضای آن است – به عنوان محصول پژوهشی/ خروجی ارائه می شود، باید مطابق با روحیه و سلیقه مخاطب و بیشتر باشد. . مهمتر از همه، خواسته های زمان. توضیح این است که:
یکی جریان اطلاعات جامع از هر سو، امکان دسترسی آسان به پرس و جوها، جستجوی آسان نیازمندی ها به زبانی ساده و قابل فهم برای همگان و همچنین دسترسی رایگان به موارد ضروری، باعث می شود افراد از مراجعه به متون طولانی، با ادبیات صرف نظر کنند. سنتی، با رویکرد غیر به روز آمیخته با نمایی از بالا، مانع می شود.
ب- مهم ترین نیاز زمان رسیدن به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. جریان سریع تغییرات باعث شده است که همه افراد در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را صرف هزینه های غیرضروری نکنند. یافتن ظروف یکبار مصرف برای غذاهای آماده یا فست فود روحیه همه افراد را نشان می دهد و نمی توان چنین فردی را توصیه کرد. به اقدامات سنتی در مطالعه و تحقیق و یا ادامه با اصرار بر روش های قدیمی.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و انواع ارائه محصول فکر کرد و در هر صورت با روش سنتی فاصله زیادی دارد. آنچه در ابتدا به ذهن می رسد این است که فضای مجازی باید در اولویت اول ارائه نتایج باشد. نکته دوم این است که محصولات باید در قالب نوشته های کوتاه حداکثر 1500 کلمه ارائه شود و در صورت لزوم به عنوان یک مقاله کوچک در نظر گرفته شود. سه مورد دیگر به صورت کلیپ های کوتاه ظاهر می شوند. چهارم، انعکاس تحقیق با استفاده از قالب های هنری و در نهایت انتشار گروهی از مطالب در قالب یک جمله یا پاراگراف واحد.
واضح است که این گونه انواع، مخاطب را با محقق در کنار هم قرار داده و به پرسش های تحقیق نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست دارید، لطفا به گسترش آن کمک کنید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا