اجتماعی

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از وقوع طوفان مرگبار در آمریکا گرفته تا آغاز به کار هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش یومیر، حوادث گوناگون، یافته‌ها و اخبار مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله موضوعاتی هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

همچنین رویدادهای دیگری چون وقوع سیل و طوفان‌های مرگبار در هند و بنگلادش یا کاهش جهانی «امید به زندگی» پس از همه‌گیری کرونا از جمله اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

آغاز فعالیت اولین تراموای بدون راننده در مسکو

اولین تراموای بدون راننده فعالیت آزمایشی خود را در مسکو، پایتخت روسیه آغاز کرد.

این تراموا در مرحله آزمایشی قرار دارد و هنوز مسافری را جابه‌جا نمی‌کند. با این حال، یک راننده در کنترل‌های مرتبط با حرکت تراموا حضور دارد.

مقامات متروی مسکو می گویند در حال حاضر سیستم بدون راننده به طور خودکار هر گونه خطای انسانی را از جانب راننده تصحیح می کند.

فنلاند در ۲۰۲۳ کمترین نرخ تولد را ثبت کرد

آژانس آمار فنلاند اعلام کرد نرخ تولد در این کشور در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) به پایین‌ترین سطح از زمان شروع ثبت رکوردها در ۲۵۰ سال پیش کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشرشده، در مجموع ۴۳ هزار و ۳۸۳ نوزاد سال گذشته در فنلاند به دنیا آمدند که نشان دهنده نرخ باروری ۱.۲۶ فرزند برای هر زن است.

کارشناسان می‌گویند نرخ زاد و ولد در فنلاند طی سال های اخیر به طور مداوم کاهش یافته است و نرخ تولد بیش از سه فرزند برای هر زن به امری نادر تبدیل شده است.

همچنین میانگین سنی زنانی که برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ مادر شدند به ۳۰.۳ سال و مردانی که برای اولین بار پدر شدند به ۳۲.۲ سال رسیده است.

کاهش جهانی «امید به زندگی» پس از همه‌گیری کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد کووید-۱۹ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۲ سال نرخ امید به زندگی را در سراسر جهان کاهش داد و یک دهه پیشرفت در این زمینه را از بین برد.

آژانس بهداشت سازمان ملل در این زمینه گفت: همه‌گیری کووید-۱۹ روند افزایش مداوم امید به زندگی را معکوس کرد.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، امید به زندگی در جهان ۱.۸ سال کاهش یافت و به ۷۱.۴ سال رسید که همانند آمارهای سال ۲۰۱۲ میلادی است.

موج گرما در پاکستان هزاران نفر را راهی بیمارستان‌ کرد

افزایش دمای هوا در پاکستان اتفاقی غیرمعمول نیست، ولی در چند روز اخیر بر اثر موج گرما و با رسیدن دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد، هزاران نفر به دلیل ابتلا به گرمازدگی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.

مقامات پاکستان با اعلام این که دمای هوا به دلیل تغییرات اقلیمی تا هشت درجه سانتیگراد بالاتر از حد معمول برای این فصل از سال بوده، دستور تعطیلی موقت مدارس را دادند.

در این شرایط آب و هوایی اداره هواشناسی پاکستان به مردم توصیه کرده است از قرار گرفتن غیرضروری در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنند و استفاده از مایعات را فراموش نکنند.

طوفان و گردباد ویرانگر در آمریکا

منابع خبری اعلام کردند مجموع تلفات طوفان و گردباد روزهای اخیر در چند ایالت آمریکا تاکنون به ۲۳ تن رسیده است.

در حوادث مرتبط با طوفان و گردباد شدید در چند ایالت آمریکا از جمله «تگزاس»، «آرکانزاس»، «کنتاکی» و … تاکنون دستکم ۲۳ تن جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین چهار کودک در میان کشته شدگان هستند.

روز یکشنبه گذشته این ایالات شرایط سختی را تجربه کردند.

آغاز به کار هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو

هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو سوئیس آغاز به کار کرد.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت (WHA) در ژنو، سوئیس در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۴ سخنرانی کرد.

هفتاد و هفتمین مجمع جهانی بهداشت که شش روزه است با موضوع «همه برای سلامتی، سلامتی برای همه» روز دوشنبه آغاز به کار کرد.

تلفات طوفان در هند به ۳۲ نفر رسید

طوفان موسوم به «رمال» در هند منجر به بارندگی‌های شدید و رانش زمین شده و تاکنون ۳۲ کشته برجای گذاشته است.

این طوفان ایالت «بنگال غربی» و چند ایالت دیگر این کشور را تحت تاثیر قرار داده و تاکنون تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

به گفته مقامات ایالتی، شمار قربانیان در ایالت بنگال غربی در شرق هند در پی وقوع طوفان رمال به هفت نفر افزایش یافته است.

طوفان رمال یکشنبه شب بخش‌هایی از هند و همچنین بنگلادش را تحت تاثیر قرار داده، منجر به جاری شدن سیل به ویژه در نواحی ساحلی شده و خساراتی را نیز به زیرساخت‌ها وارد کرده است.

رانش زمین در «پاپوآ گینه نو»؛ بیش از ۲۰۰۰ نفر مدفون شدند

مرکز ملی بلایای طبیعی پاپوآ گینه نو اعلام کرد شمار افرادی که بر اثر حادثه رانش‌زمین گسترده در این کشور مدفون شده‌اند تاکنون به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیده و این درحالیست که پیش از این، این تعداد ۶۷۰ تن گزارش شده بود.

در همین حال، دولت این کشور رسماً تقاضای کمک‌های بین المللی برای دسترسی به مناطق حادثه دیده را داشته است زیرا دسترسی به این مناطق به دلیل بسته شدن جاده‌ها با مشکل روبرو شده است.

حادثه رانش زمین روز جمعه در شمال این کشور رخ داده است. تعدادی که اکنون اعلام شده بر اساس تخمین مقامات محلی از این حادثه است که طی روزهای اخیر در حال افزایش بوده است.

درخواست نخست‌وزیر دانمارک برای وضع محدودیت سنی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در اروپا

«مته فردریکسن»، نخست‌وزیر دانمارک روز یکشنبه از اتحادیه اروپا درخواست کرد که سن مجاز برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ۱۵ سال اعلام کند.

«فردریکسن» گفت: امروزه شما اگر تنها ۱۳ سال داشته باشید می‌توانید در بیشتر شبکه‌های اجتماعی حساب شخصی باز کنید. وقتی ۱۳ ساله‌ هستید یعنی هنوز کودک محسوب می‌شوید و ما می‌بینیم که خطرات بزرگی در شبکه‌های اجتماعی در کمین کودکان است.

او همچنین افزود که اعمال این محدودیت سنی باید با ابزارهای موثر تایید سن در شبکه‌ای اجتماعی همراه باشد، زیرا غول‌های فناوری مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرند.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا