اقتصادی

مربیان فنی و حرفه‌ای بخوانند

معاون وزیر کار به تشریح جزئیات طرح ساماندهی آموزش مربیان فنی و حرفه ای پرداخت و از عزم جدی این سازمان برای ایجاد نهضت مهارتی خبر داد و گزارشی از اجرای طرح مهارت آموزی در محل کار مناسب ارائه کرد.

به گزارش یومیر، غلامحسین حسینی نیا در نشستی خبری از عزم جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ایجاد نهضت مهارتی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد نهضت مهارت آموزی یکی از اولویت های این سازمان است، بنابراین هم مشاغل آینده و مشاغل آینده.” زیرا با پیشرفت سریع امروزی و فناوری در حال وقوع، نیاز به گسترش و ارتقای آموزش های مهارتی بیش از پیش احساس می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم پروژه های مختلفی را آغاز کرده ایم که یکی از محورهای اصلی کار و محورهای اصلی فعالیت، بحث فرهنگیانی است که با دانش روز و مهارت های گسترده و … آماده ارائه آموزش به جمعیتی چند میلیونی است.» حرفه ای داشته باشد.
حسینی نیا در مراسم رونمایی از سامانه سام (سازمان تربیت معلم سازمان آموزش فنی و حرفه ای) به سخنرانی پرداخت و ادامه داد: مهارت و اعتبار گواهینامه های مهارتی سازمان، طرح ساماندهی معلمان را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با صدور کد شناسایی معلمان.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: وظیفه این سامانه شناسایی و تربیت مربی ماهر صد هزار نفری است و در حال حاضر 5 هزار مربی پرسنلی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای داریم که با همه کار می کنند. قدرت و تلاش آنها.”
به گفته وی، در حال حاضر حدود 6 هزار استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد در حالی که تعداد این استانداردها در دنیا 9 هزار و 500 مورد است و سازمان جهانی کار تخمین می زند که با در نظر گرفتن مشاغل آتی، تعداد استانداردها به 17 هزار برسد.
حسینی نیا از رونمایی 213 استاندارد شایستگی در استان فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود 6 هزار استاندارد شایستگی، به زودی 3 هزار استاندارد دیگر به این مجموعه اضافه می شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 هزار مربی در بخش خصوصی به صورت قراردادی یا درون سازمانی با ما همکاری می کنند، گفت: مربیان دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، اسلامی دانشگاه آزاد و … با ما همکاری می کنند می توانند در سامانه ثبت نام کنند و برای کسانی که مدرس سازمان هستند مراحل مصاحبه و آزمون حذف می شود بحث آموزش و ترویج نوآوری و به روز رسانی را دنبال کنید.
وی معلمان را مهم ترین ارکان آموزش، پشتیبانی و اجرای آموزش های مهارتی دانست که در تقویت مخاطبان و تبیین جزئیات طرح نقش اساسی دارند، افزود: و شرکت های مالی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای. کشور با گستره وسیعی از الزامات جدید مواجه است که تامین آنها مستلزم تدوین برنامه های آموزشی و ارائه مولفه های کلیدی برای ارائه خدمات آموزشی است که مهمترین آنها تربیت مربیان واجد شرایط است.
حسینی نیا افزود: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای ضمن شناسایی و شناسایی تمامی مربیان، استادکاران و علاقمندان به حرفه مربیگری، آموزش مربیان مهارتی را یکسان می کند. به گونه ای که هر مربی با توجه به شایستگی ها و شایستگی های حرفه ای، حرفه ای و فردی و اجتماعی خود می تواند در یکی از سطوح مربی پایه، مربی سطح سه، مربی ارشد و مربی معلم قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر کار، سطح بندی براساس سند حرفه ای مصوب سازمان است که طبقه بندی استانداردهای آموزشی سازمان بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی است.
وی تصریح کرد: پس از سطح بندی به هر مربی یک کد شناسایی یا شناسه اختصاص می یابد که به صورت الکترونیکی یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و تحقیقات فنی و حرفه ای برای شناسایی سطح بندی، استفاده از خدمات و مزایای مربیان استفاده می شود. در چهار سطح تعیین شده صادر شده است.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دارندگان این کد می توانند با رعایت قوانین و مقررات و با صدور کد شناسایی در کلیه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان اعم از دولتی و غیردولتی استخدام شوند. مربیان پایگاه داده ویژگی های فردی و شایستگی های حرفه ای مربیان ایجاد می شود تا مربیان و شرکت ها، صنایع و صنایع بتوانند از این اطلاعات برای عملکرد مناسب در دوره های آموزشی مهارتی استفاده کنند.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: این طرح شامل کلیه مربیان دارای وضعیت استخدامی رسمی، قراردادی، تدریسی، مشمول قانون کار، قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه های مستقل، کارشناسی ارشد، کارشناسان و کارشناسان صنایع و کلاس ها می باشد. کد شناسایی مربی
وی تصریح کرد: اجرای طرح مذکور برای ایجاد رویه های یکسان در شناسایی، سطح بندی و انتخاب معلمان مراکز دولتی و مدارس آزاد، ساماندهی معلمان بر اساس شایستگی های تخصصی و حرفه ای با ایجاد بانک اطلاعاتی از معلمان پاسخگو به نیازهای جدید در شرکت ها با معرفی. ظرفیت های مختلف مربیگری، استقرار و توسعه نظام شایستگی های معلمان، افزایش انگیزه برای شرکت در دوره های آموزشی و ارتقای سطح علمی و مهارتی معلمان و برگزاری دوره های آموزشی در مرکز آموزش مربیگری در راستای مسیر رشد حرفه ای مربیان خواهد بود. .
وی افزود: ثبت نام مربیان از طریق سامانه سام (سازمان مربیان فنی و حرفه ای) به نشانی https://itcsam.ir/home/branch/1 که توسط مرکز تربیت مربی و آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است انجام می شود. پژوهش. .

رئیس سازمان فناوری و حرفه ای نیز از ادامه اجرای طرح مهارت آموزی در محل کار مناسب در سال جاری خبر داد و در عین حال گزارشی از اجرای این طرح در سال گذشته ارائه کرد.

وی گفت: از سال 1396 تا 1400 بیش از 250 هزار نفر از پیشنهادهای آموزشی در چارچوب برنامه آموزشی در محیط کار واقعی بهره مند شده اند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از نظر ماموریت، ساختار و اهداف بیشترین همسویی را با آئین نامه. از طرح و مسئولیت اصلی. این پروژه را در سالهای اخیر به اتمام رسانده است. سایر ارگان ها مانند وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نیز در اجرای این طرح همکاری کردند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اهداف اصلی این طرح را شناخت فضای کسب و کار، کسب تجربه، آمادگی و ایجاد اعتماد به نفس کارآموز برای ورود به بازار اشتغال و کار، حفظ مشاغل سنتی و اصیل عنوان کرد. کمک به شرکت های فعال در شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و ماهر، استفاده از ظرفیت و ظرفیت آموزش عملی بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های جذب و استخدام نیروی کار غیر ماهر.
به گفته حسینی نیا، تعداد کارآموزان در محل کار مناسب در سال گذشته 61 هزار و 200 کارآموز به تعداد 29 هزار و 446 نفر بوده که 90 درصد آنان زن و 91 درصد مرد بوده اند، همچنین بر اساس هرم 43 درصد شرکت کنندگان در گروه جوانان جویای کار هستند. از 21 تا 30 سال و دارای مدرک دیپلم بودند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد: بر اساس ردپایی که از مهارت فارغ التحصیلان در این طرح ایجاد شد، بیش از 80 درصد مهارت دانش آموختگان جذب بازار کار شد.

علی حسین شهریور – معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای – نیز از حضور تیم دانش آموزان ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات از 11 تا 15 مهرماه برگزار می شود. ، 1401 در شانگهای چین برگزار شد.

وی از افزایش 30 درصدی رشته های این دوره خبر داد و گفت: در این دوره شاهد افزایش 30 درصدی رشته های مسابقات ملی مهارت نسبت به دوره قبل هستیم. در مرحله بعد، رایانه، نانوایی های فله، ساخت و ساز خشک و گچ کاری و نگهداری و تعمیر هواپیما برای اولین بار در مسابقات ملی مهارت برگزار می شود.

به گزارش شهریور، تیم های ایرانی در 10 دوره مسابقات جهانی مهارت شرکت کرده اند و 149 نفر اعزام شده اند.

وی از آغاز ثبت نام بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و گفت: این مسابقه در 43 رشته و 6 گروه تخصصی با همکاری و مشارکت نهادهای آموزشی، همکاران دولتی و خصوصی برگزار می شود.

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش صلاحیت سازمان فنی و حرفه ای و آموزش، مرحله شهری این دوره از مسابقات در هفته اول مردادماه و هفته مهارت، مرحله استانی در هفته آخر شهریورماه و مرحله کشوری توسط 6 استان به صورت نیمه برگزار شد. در دوم دسامبر 1401 برگزار می شود.

به گزارش یومیر، ثبت نام در این مسابقات از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 16 تیرماه از طریق سایت اینترنتی www.worldskills.ir ادامه دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا