اجتماعی

تدوین نقشه راه دوره فنی حرفه‌ای و مهارتی طی ۳ ماه آینده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: طی سه ماه آینده نقشه راه و طراحی جدید دوره فنی ، حرفه ای و مهارتی بر اساس اسناد بالادستی با رویکرد محلی و بر اساس آموزش عمومی تدوین می شود.

به گزارش یومیر حسن ملکی در جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای و مهارت و آموزش گفت: “در ابتدا به شرح کلی جغرافیای فعالیت های خود می پردازم تا وضعیت موضوعاتی مانند فرهنگ کار و تلاش در این جغرافیا را تعیین کنم.” در ضمن ، بسیار مهم است.

وی افزود: اینها موارد مهمی است که باید در زمینه های فنی ، فنی و حرفه ای و مهارت های لازم مورد بررسی و یافتن و تمرکز قرار دهیم. بخش دوم این است که در فضای جدیدی که آغاز شده است و من به عنوان شخص مسئول این مأموریت در سازمان حضور داشته ام ، باید گام های کوچکی برداریم تا با دیدی روشن حرکت کنیم.

ملکی با تأکید بر اینکه شرط موفقیت در برنامه درسی برای رشته های نظری ، فنی ، حرفه ای و حرفه ای از ابتدا شروع می شود ، یادآور شد: باید ریشه و پایه را به خوبی بشناسیم ، خوب تجزیه و تحلیل کنیم و به نتیجه حاصل از تحلیل برسیم. اولین قدم برای تدوین ریشه ها است و تا زمانی که از اصول اولیه مطمئن نباشیم ، قدم بعدی برنمی داریم. ما با آقای پیمانی بستیم بهمنی و دوستانش که ما باید پا را در موقعیتی محکم قرار دهیم تا در شاخه های حرفه ای و حرفه ای اختلاف ایجاد کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با استناد به جایگاه مهارت ها و آموزش فنی ، حرفه ای و ارتباط آن با مبانی اقتصادی کشور و اسناد آموزنده ، فلسفی و همچنین مصوبات شورای عالی فنی ، حرفه ای و مهارت ، گفت: در اسناد فوق به آن اشاره کنید ، اول اینکه تمایز ما با بخشهای دیگر تمایز فلسفی است.

ملکی اضافه کرد: “رئیس انقلاب (مدالزالله العالی) در نامگذاری سالهای اخیر بر مسائل اقتصادی تأکید کرد و بر این اساس باید تحلیل درستی از مبانی اجتماعی نیز داشته باشیم.” با این حال این سؤال پیش می آید که آیا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، که ادعا می کند فنی ، حرفه ای و ماهر است ، ممکن است اقدامی برای تحول خود انجام ندهد. شما ، مسئولان این بخش ، باید بگویید ، مسائل فنی ، حرفه ای و واجد شرایط ما چه ارتباطی با شرایط اقتصادی کشور دارد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه با بیان انتقاد شخصی از صنعت خود ، اظهار داشت: این شاخه بسیار مهم است اما تا حدی شخصیت وجودی خود را از دست داده و به حرفه فنی دوم شباهت دارد.

ملکی با تأکید بر استفاده از پژوهش و متاآنالیز در برنامه ریزی های آینده ، خاطرنشان کرد: معتقدم رویکرد ما برای توسعه شاخه های فنی ، حرفه ای و مؤثر باید یک رویکرد مبتنی بر آموزش عمومی باشد. سوال این است که این رویکرد به چه معنی است؟ یعنی در آموزش و پرورش باید افراد را برای مهارت های شغلی و حرفه ای آماده کنیم زیرا اساساً با سازمان فنی حرفه ای تفاوت داریم. آموزش اول و مهمترین آموزش است و مابقی تحت این چتر است. از همان ابتدا باید مهارت های اساسی فنی ، حرفه ای و ماهر را در کتاب های درسی معرفی کنیم.

وی گفت: “بیایید کارآفرینی را به عنوان یک استراتژی دنبال کنیم” ، وی گفت: طبق گفته روابط عمومی سازمان تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی. برنامه ما تهیه نقشه راه و طراحی جدید برای یک دوره فنی ، تجاری و مهارتی در این تابستان است. طراحی دوره ما باید تکمیل شود و ساختار شعب و رشته های آن بر اساس نیازهای محلی و اسناد بالادستی مبتنی بر آموزش عمومی تعیین شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا