عمومی

مخوف‌ترین عملیات نیروی هوایی علیه ارتش بعثی

عملیات کمان 99 دقیقاً یک روز پس از اولین حمله رژیم بعث عراق به ایران در 22 اکتبر انجام شد.

به گزارش یومیر ، “دفاع پرس” در ادامه نوشت: در این عملیات ، 200 جنگنده ایرانی در پاسخ به حمله عراق به پایگاه های هوایی اهواز ، تهران ، همدان ، سنندج ، تبریز ، بوشهر ، کرمانشاه و اسلام آباد ، تاسیسات هوایی و زیرساخت ها در پاسخ به حمله عراق نوشتند. مخازن سوخت و انبار مهمات با هدف رادارهای هواپیماهای جنگی ، برج های نظارتی و سیستم های فرماندهی ، مراکز مخابراتی و آنتن ها در کرکوک ، موصل ، الرشید ، حبانیه ، نصیریه ، شعیبیه ، کوت و مثنی هدف قرار گرفت.

این عملیات یکی از مهمترین و مخوف ترین عملیات نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

سرهنگ خلبان محمد اسماعیل شریفان ، مدیر تحقیقات موسسه تحقیقات دکترین در دانشگاه و موسسه عالی دفاع ملی و تحقیقات استراتژیک ، در مورد این عملیات گفت: و شب. “آنها این کار را نکردند زیرا شهرها و مناطق عملیاتی روز بمباران شدند و شب

وی ادامه می دهد: نیروی هوایی سنگ بنای همه عملیات ها و بخش عمده ای از قدرت نظامی است. در روزهایی که جهان آرا به همراه نیروهای مردمی و نیروی دریایی ارتش در خرمشهر ، نبرد خونه به خونه را پیش می برد و شهید اقارب پرست اجازه نمی دهد لشکرهای زرهی وارد خرمشهر شوند و همت و زین الدین مقاومت می کردند ، بمباران مداوم خلبانان جنگنده ارتش رهبری می شد. عراق از دزفول عقب می ماند. و سد ما به دهان هاردان اصابت کرد. در واقع ما از دشمن اجازه پیشروی گرفتیم.

شریفان تصریح می کند: “تعظیم 99 ، به عنوان یک عمل سریع ، یک مشت محکم و یک خط معلولیت در اعتبار صدام.” عملیات اصلی علیه نیروی هوایی دشمن بود که دست دشمن را از اهداف سطحی قطع کرد. در این ماموریت از قوی ترین ابزارها استفاده شد و ما شهدای زیادی را در نیروی هوایی تقدیم کردیم و ثابت کردیم که نیروی هوایی قادر است. هربار که از ورودی پایه وارد می شویم ، بوی شهدا را حس می کنیم.

سرتیپ جواد محمدیان ، یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش ، همچنین در مورد عملیات تعظیم 99 گزارش می دهد: ماموریت های تعریف شده نیروی هوایی که آنها به ما آموزش دادند پنج مورد بود. یکی از آنها حمله به نقاط حساس دشمن و عمق استراتژیک آن بود. وقتی عراق حمله کرد ، ما در خدمت شهید بقایی بودیم و درگیر غائله کردستان بودیم. منطقه کمی متشنج بود و ما فکر می کردیم ممکن است به عراق حمله کند. با شهید اقبالی و اکبری گشت زنی کردیم و از پرواز در برگشتیم. ساعت 12:30 ساعت 1.30 بعد از ظهر بود که صدای بمباران عراق به گوش رسید و دیدیم تعدادی سوخوی عراقی از بالای سر ما عبور می کند.

محمدیان تصریح می کند: نیروی هوایی همیشه برای هر پایگاه برنامه های عملیاتی داشته است و در صورت حمله ، ما می دانیم چه کار کنیم. برنامه ها و اهداف عملیاتی پایگاه تبریز از قبل تعیین شده بود. ابتدا گفته شد که چهار هواپیما به پایگاه موصل می روند و فردا یک عملیات شناسایی انجام شد.

خلبان نیروی هوایی ارتش تصریح می کند: در روز عملیات کمان 99 ، حدود 40 هواپیما از پایگاه تبریز به عملیات رفتند و 30 فروند هواپیما عملیات پوشش هوایی را در منطقه انجام دادند. به خلبانان هواپیماهای عرشه گفته شد که ماموریت شما چیزی کمتر از بمباران هواپیماهای دیگر نیست ، زیرا اگر دشمن به پایگاه هوایی ما اصابت کند ، جایی برای پرواز وجود ندارد. عراق پایگاه هوایی را یک به یک هدف قرار داد ، اما تنها یک هواپیما از بین رفت و تبریز واقعاً برای عراق عاملی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا