بین الملل

آیا پهپادهای «گری‌ایگل» وارد نبرد با ارتش روسیه می‌شوند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین یومیر، قانونگذاران آمریکایی دولت جو بایدن را تحت فشار قرار می دهند تا پهپادهای پیشرفته «عقاب خاکستری» با قابلیت حمل موشک های هلفایر را به ارتش اوکراین علیه روسیه منتقل کند.

به گزارش تارنمای «دفنس نیوز»، 16 سناتور جمهوری خواه و دموکرات سنا که بسیاری از آنها اعضای کمیته نیروهای مسلح هستند، روز سه شنبه نامه ای به لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و «گزارش های مطبوعاتی» که پنتاگون ترجیح می دهد ارسال کردند. آنها اعتراض کردند که این پهپادها را به اوکراین نفرستند.

در بخشی از این نامه آمده است که این پهپادها در کوتاه مدت توانایی ارتش اوکراین را افزایش خواهند داد. مهمتر از همه، این پهپادها می توانند کشتی های جنگی روسیه را در دریای سیاه پیدا کنند و به آنها حمله کنند.

پهپاد گری ایگل می تواند تا چهار موشک هلفایر را حمل کند و سقف پرواز آن 29000 فوت است.

این در حالی است که در دفاع و هوایی ارتش روسیه در نبرد با اوکراین برتری قابل توجهی دارد و با وجود مجهز بودن اوکراین به سامانه های دفاعی ناتو، جت های روسی در حریم هوایی منطقه خودنمایی می کنند.

بر اساس این گزارش، مقامات پنتاگون حداقل از ماه آوریل در حال بررسی درخواست اوکراین برای این پهپاد بوده اند اما به دلیل نگرانی از ایمنی این فناوری هیچ اقدامی از سوی آمریکا صورت نگرفته است.

وال استریت ژورنال اخیرا گزارش داد که وزارت دفاع تصمیم گرفته است پهپادهای گری ایگل را به دلیل نگرانی در مورد توانایی آنها برای حمله به خاک روسیه و تشدید تنش با ناتو به اوکراین ارسال نکند. پنتاگون معتقد است که هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما باید ببینیم که این موضوع چگونه بر ما و به ویژه ارتش تاثیر می گذارد. هیچ چیز از روی میز خارج نیست.”

ایالات متحده هنوز پهپادهای Grey Eagle خود را صادر نکرده است.

روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین اعلام کرده است که تعدادی جت جدید و ارتقا یافته «سوخو-30 اس ام» به وزارت دفاع این کشور تحویل داده شده است.

دولت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که خطوط هوایی یونایتد تعدادی جنگنده جدید سوخو-30 اس ام و یاک-130 را به وزارت دفاع روسیه تحویل داده است. این شرکت وابسته به خطوط هوایی یونایتد، جت های جنگنده جدید سوخو-30 اس ام و هواپیماهای آموزشی رزمی یاک-130 را تولید و به وزارت دفاع روسیه تحویل داده است.

روسیه اعلام کرده است که جنگنده های سوخو-30 ارتقا یافته و به نیروی هوایی و نیروی دریایی روسیه خدمت خواهند کرد. سیستم اویونیک و مخابراتی این جنگنده ارتقا یافته و در نتیجه قابلیت های رزمی سوخو-30 از جمله برد کشف اهداف هوایی افزایش یافته است. جنگنده های جدید قادرند با سلاح های هوشمند جدید به اهداف هوایی، زمینی و دریایی از صدها کیلومتر دورتر حمله کنند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا