عمومی

ماجرای دماوند از زبان مدیرکل محیط زیست مازندران

سازمان اوقاف ، دفن یک پلاک از کوه دماوند را تکذیب کرده است و می گوید: این سند مربوط به چندین دهکده روستا است ، اما پیگیری های “شهروند” نشان می دهد که بخشی از میراث طبیعی ملی دماوند در این موقوفه گنجانده شده است. .

به گزارش یومیر ، “شهروند” در ادامه نوشت: “تکذیب ها و اظهارات هنوز نتوانسته اند منتقدان را قانع کنند و مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل همچنین گفت: اگرچه این منطقه یک کشور است ، اما تابع ماده 1 ملی سازی قانون جنگل است. و باید به دولت برگردانده شود. ” در همین زمان ، معاون سازمان محیط زیست اعلام کرده است که نامه ای را به مدیر حقوقی ارسال می کند.

واکنش ها درباره موقوفات دماوند ادامه دارد و گروه های مختلف خواستار شفافیت در مورد وضعیت ایران به عنوان بالاترین اجلاس هستند. محمدحسن طالبیان ، معاون وزیر میراث فرهنگی ، در اولین پاسخ وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، اعلام کرد که پیگیری موضوع موقوفات دماوند در دستور کار وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی است: “طرح دادرسی آغاز شده است ، و مذاکرات لازم در حال انجام است. این کار با سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین جنگلها ، مراتع و سازمان مدیریت آبخیزداری انجام می شود. “آنچه مشخص است این است که ثبت میراث طبیعی دماوند تحت حمایت است و هرگونه برخورد با منطقه ثبت شده در طبیعت ممنوع است. “”

طالبان همچنین ثبت جهانی دماوند را یکی از برنامه های مهمی می دانند که اقدامات اصلی وی در دستور کار قرار دارد. موضوع وقف یکی از سه پلاک ثبت شده در کوه دماوند از دو روز گذشته بحث برانگیز بوده است. با این حال ، انتشار اسناد و عکس از مناطق موقوفه دیروز نشان داد که برخلاف ادعای نماینده اوقاف مبنی بر “صفحات 68 ، 67 و 69 در بند 7 ثبت لاریجان در اجلاس دماوند رخ نداد” ، این صفحات گسترش یافت دماوند-بالای شیب.

مختل شدن بخشی از کار ملی در موقوفه

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ، مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست استان مازندران ، گزارش می دهد که طبق برنامه های غیررسمی برای موقوفات دماوند ، بخشی از این مراسم تشییع جنازه بر اثر آثار ملی طبیعی تأثیر می گذارد.

وی می گوید: “بخشی از این مراسم تشییع جنازه به دلیل آثار ملی طبیعی در دماوند است ، اما اعتماد بیشتر به اجرای دقیق برنامه ها نیاز دارد. “اگر احساس می کردیم که پلاک شماره هدیه از مناطقی که تحت کنترل آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک قرار گرفته اند ، بسیار دور است ، ما آنقدر جدی آنرا تعقیب نمی کردیم ، اما تحقیقات ما نشان می دهد که این تداخل وجود دارد.”

ابراهیمی در مورد نکته ای که نماینده موقوفه مطرح کرده است توضیح می دهد که منطقه مورد نظر به افرادی اختصاص داده شده که در سال 1341 در این منطقه سکونت داشته اند و اسناد آن وجود دارد: “علی رغم استثنائات ، بهره برداری ها و وقف ها و شرایطی که قانوناً تعیین شده است. بین آنها ، “اگر اوقاف در منطقه ای که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و در منابع ملی اداره می شود ، اتفاق می افتد ، به این معنی است که چیزی پیش آمد.”

اداره محیط زیست مازندران در این باره با اداره منابع طبیعی مکاتبه کرده و منتظر پاسخ رسمی است و دیروز این پرونده به سازمان حفاظت از محیط زیست رسید. دیروز عیسی کلانتری رهبر سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به رهبر حقوقی موضوع موقوفه دماوند را پیگیری کرد. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مازندران نیز می گوید: “ما قبلاً اسناد را از منابع طبیعی درخواست کرده ایم و باید دریابیم که چگونه است.” . اگر به نظر برسد که روند صحیح نبوده و مشکلی پیش آمده است ، ما قطعاً اقدام قانونی خواهیم کرد. “البته این پیگیری مستلزم آن است که از نزدیک به نقشه نگاه کنیم و بدانیم که هدیه در میراث ملی چقدر دخالت می کند.”

انگیزه این هدیه چیست؟

با وجود رد شدن از طرف سازمان اوقاف ، عکس های منتشر شده دیروز از صفحه شماره اوقاف دماوند نشان می دهد که تقسیم پلاک کوهستان دماوند از بالا به دامنه امتداد دارد و گرچه نماینده اوقاف گفت که دلیل این مراسم تشییع جنازه جلوگیری از توقیف است ، اما در آنجا هیچ آدرس در صفحه شماره هدیه. این در مورد شغل ، کشاورزی و مسکن نیست. همانطور که الهام فریدونی ، کارشناس ارشد نقشه برداری و برنامه ریزی اراضی ، به اسکان گفت ، پلاک های 68 ، 67 و 69 در بند 7 ثبت لاریجان در نزدیکی قله دماوند (طبق گفته سازمان اوقاف) ، براساس محدودیت ثبت شده تحت آگهی 1234-22 / 3/1348 (جایی که مرز شمالی پلاکها ، قله دماوند اعلام شده است) و همچنین طبق برنامه اجرای مقررات ملی شدن ، از قله دماوند به دامنه تمدید شده است.

طبق بررسی های این کارشناس ، صفحات 68 ، 269 و 67 ، معروف به ملر آلیا رنج ، محدوده دامنه مالار پایین و روستای مالار با مساحت 2486 هکتار ، برای اجرای مقررات ملی سازی در تاریخ 10/21/48 و در تاریخ 4/15/49 و 16/8/49 ، ماده 56 کمیسیون اطمینان قانونی پیدا می کند که با وجود صدور گواهینامه های 13 و 39 برای اخذ سند در این پلاک ها ، اداره ثبت لاریجان از صدور این سند به منظور تأیید این پلاک ها خودداری کرد. سرانجام در سال 2006 اعلام شد و سرانجام سند همراه با این پلاکها. صادر شده به نام وقایع. اما هیچ اثری از اشغال در دو صفحه 68 و 69 دیده نمی شود ، یعنی مناطق فوقانی و تحتانی مالار که از قله دماوند تا دامنه ها و دهکده مالار امتداد دارد.

فریدونی گفت: یکی از انگیزه های صدور پلاک بهره برداری از معدن آتشفشان آتشفشان در ملار بود که در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده بود اما توسط دستگاه قضا بسته شد. از سوی دیگر ، وی دماوند را تنها سرزمین مورد اختلاف هدیه در مازندران نمی دانست: “فقط در شرق مازندران ، 124 پلاک شماره مورد مناقشه برای جنگلها ، مراتع و سازمان مدیریت آبخیزداری و سازمان اوقاف وجود دارد که بسیاری از آنها توسط هدایا مستند شده است.” تعداد زیادی از تکه های جنگلی بین آنها. “

وقف کشورهای ملی ، پشت نقاب قانون

رضا افلاطونی ، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل می گوید: پرونده دماوند هنوز وارد بحث حقوقی نشده است ، اما اگر تحقیقات کارشناسی تغییر نکند ، پرونده توسط دستگاه قضایی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. وی توضیح می دهد: “سوابق ، پرونده ها ، مکاتبات و اسناد موجود در سازمان جنگل ها ملیت کوهستان دماوند را نشان می دهد. این اسناد بیان می کنند که دماوند از 4 صفحه بدست می آید و نوع تقسیم صفحات به گونه ای است که از بالا تا شیب گسترش می یابد. در تمام این پلاک ها ، قوانین ملی سازی را مطابق با کارهای هوایی و عکس ها و نحوه اجرای قوانین و سوابق قابل اجرا اجرا کردیم و برای همه این پلاک ها کارت شناسایی منابع طبیعی صادر کردیم. ما اسناد املاک را برای اکثر این پلاک ها تهیه کرده ایم ، اما برخی از این پلاک ها دارای سند ملک نیستند. این واقعیت که ما هنوز این عنوان را دریافت نکردیم دلیل بر ملیت آنها نیست و ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا حقوقی بوده باشد اما در نهایت گواهی صادر کرده ایم و طبق تصمیم مجمع عمومی دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور ، گواهینامه منابع طبیعی مالکیت محسوب می شود. “می شه انجامش داد.”

به گفته افلاطون ، در عین حال ثبت نام مجوز فضای مجوز وجود ندارد ، با هدیه یا صدور سند برای آن در سازمان جنگل اختلاف نظر داشته باشید ، اگرچه ممکن است این سندی خارج از سیستم سازمانی باشد و هنوز در دسترس نباشد. وی ادامه می دهد: “اگر این یک شماره ملی است و به طور صحیح مستند شده است ، باید به کشورهای ملی برگردانده شود.” این اختلاف با توافق و تفاهم حل می شود ، اما اگر مقاومت وجود داشته باشد و آنها دلایل ما را نپذیرند ، پرونده به دستگاه قضایی ارجاع می شود. “

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل تأکید می کند که نمی توان اراضی ملی اختصاص داد: زیرا املاک خصوصی برای آنها در نظر گرفته نمی شود. در یک قاعده دادرسی قضایی آمده است که وقف ، دقیقاً مانند ماده the قانون مدنی ، باید مالک باشد. اگر کسی اشتباه کرده است ، باید اصلاح شود. از آنجا که ما هنوز نمونه هایی داریم که بسیاری از افراد در پشت نقاب قانون خود پنهان می شوند و با سوء استفاده از قوانین ، بخش هایی از سرزمین های ملی و دولتی را مورد حمله و اشغال قرار می دهند. “اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد ، ما قوه قضاییه را پیگیری خواهیم کرد.”

وقف مشکوک

هادی کیادلیری ، دبیر اداره ملی کنوانسیون تنوع زیستی ، گفت که این داستان چنان عجیب و غریب است که نمی توان آن را درک یا تجزیه و تحلیل کرد: “چنین نتیجه گیری مشکوک به نظر می رسد و بعید است که در پشت آن از منابع استفاده نشده باشد. اینکه اوقاف می گوید ما در گذشته سند داشتیم ، بدعت است و جای سوال دارد. مشکلات منابع طبیعی ما غیر طبیعی و عجیب شده است. “اگر این اتفاق بیفتد ، غارت زیاد خواهد بود.”

در حالی که اوقاف اسناد را مربوط به سال اول می داند ، کیادلیری این پرونده را به قانون ملی شدن جنگل ها و چمنزارها در همان سال متصل می کند. این قانون در تاریخ 27 دسامبر امسال تصویب شد و براساس آن ، مساحت و اربابان کلیه جنگل ها ، مراتع ، جنگل های طبیعی و جنگل های کشور در نظر گرفته شده املاک عمومی و متعلق به دولت بود حتی اگر قبل از آن تاریخ توسط اشخاصی اشغال شده بود. سند مالکیت: “مبهم تر است که بگوییم اسناد این کشورها متعلق به” سال “است ؛ زیرا ما در مورد همان سالی صحبت می کنیم که منابع ملی شد. در آن زمان ، منابع در دست خوانندگان و معیارها و خصوصیات و با ملی شدن بودند. همه اسناد باطل شده اند. با اسناد روز نمی توان هزینه های خود را پس گرفت. “در این صورت ، همه خوانندگان می توانند ادعا كنند كه جنگل و كوه ها زمانی متعلق به آنها بوده است.”

به گفته رهبر انجمن جنگلداری ایران ، اگر این موقوفه متوقف نشود ، تخریب فرهنگی زیادی به وجود خواهد آمد زیرا “مردم معتقدند که موقوفات و مؤسسات مشابه ، خواسته ها و نیازهای خود را برآورده کرده اند.”

دکمه بازگشت به بالا