عمومی

«فقط ۱۵ میلیون ایرانی راحت برنج می‌خرند»

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار خرده فروشی به 40 هزار تومان رسیده در حالی که برنج خارجی به 30 هزار تومان رسیده است.

به گزارش یومیر ، روزنامه “همشهری” در ادامه نوشت: یک سوم تقاضای سالانه در بازار برنج ایران از طریق واردات تأمین می شود. وارداتی که از ابتدای سال گذشته به دلیل تحریم ها و مشکلات عرضه ارز مشکلات زیادی داشته و تا پایان سال 1999 حجم آن به کمتر از نصف نیاز بازار مصرف داخلی رسیده است. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، علی رغم وخیم شدن شرایط بیماری کرونا و تبادل کالا و مسافر با هند ، واردات برنج از این کشور متوقف نشده است اما مشکلات کلی واردات همچنان ادامه دارد که بازار را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در مصاحبه ای با مسیح کشاورز ، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، شرایط بازار برنج را بررسی کردیم.

از این مرحله به بعد ، ما گفتگو با هند را آغاز خواهیم کرد. با توجه به گرانی ها و مشکلات موجود در تجارت طی سال گذشته ، آیا هنوز برنج از هند خریداری می شود؟

مطمئناً ما از هند برنج می خریم اما حجم خریدها بسیار کاهش یافته و قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست. البته ، واردات برنج هندی توجیه اقتصادی ندارد. زیرا قیمت تمام شده برنج هندی در بازار بسیار به برنج ایرانی نزدیک است و بسیاری از مصرف کنندگان برنج هندی با قیمت های فعلی دیگر توانایی پرداخت آن را ندارند. در این شرایط ، برخی از بازرگانان فقط برای حفظ مارک خود در بازار برنج را از هند وارد می کنند.

در سال 1999 در سال 1999 چه مقدار برنج وارد شده است؟

در سال گذشته ، بالغ بر 870،000 تن برنج به کشور وارد شده است ، در حالی که اگر دولت 200،000 تن برای ذخایر احتمالی وارد می کرد ، وارد کنندگان خصوصی 600،000 تن وارد می کردند. در حالی که در سال 1998 واردات برنج یک میلیون و 650 هزار تن بوده است. این مقایسه نشان می دهد که سال گذشته 50٪ تقاضای سالانه کشور برای برنج وارد شده است.

دلیل کاهش آمار واردات برنج چیست؟

تقاضا برای واردات به دلیل مشکلات پرداخت در نرخ ارز و تقویت دلار به شدت کاهش یافته است.

تحلیل شما از تأثیرات کاهش واردات چیست؟

نکته مهم این است که وقتی مقامات این ارقام را جمع می کنند و کاهش واردات و کاهش تقاضای بازار را مقایسه می کنند ، به این نتیجه می رسند که مصرف کننده برنج وارداتی باید گران شود به مصرف برنج ایرانی روی می آورد. گرچه به نظر من این نتیجه گیری درست نیست؛ شخصی که تا سال گذشته توانسته بود برنج ایرانی بخرد ، هنوز آن را دارد اما شخصی که برنج وارداتی 8000 تومانی را بلعید ، بدیهی است قدرت پرداخت بیشتر برای خرید برنج ایرانی را ندارد. چون اگر او می توانست برای هر کیلو برنج 26 تا 30 هزار تومان پرداخت کند ، شما از همان ابتدا برنج ایرانی می خریدید. برای چنین شخصی امروزه ، هم برنج ایرانی و هم برنج خارجی از دسترس خارج شده اند. در نتیجه ، برنج از جدول این فرد خارج می شود و نکته مهم این است که جایگزینی برای برنج وجود ندارد.

راه حل چیست؟

ما راهکاری برای واردات برنج با عملکرد بالا ارائه داده ایم ، اما متأسفانه هنوز مورد توجه قرار نگرفته و هنوز کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

با کاهش مصرف برنج در بازار سایر کالاهای جایگزین چه اتفاقی می افتد؟

برنج بعد از گندم دومین کالای استراتژیک کشور است و با گرانی برنج ، خانوارها به نان روی می آورند. اگر نان گران شود ، بخش بزرگی از جامعه خطر سو mal تغذیه را دارد. از طرف دیگر ، گرانی برنج خارجی نیز ممکن است بازار برنج ایران را مختل کند. با افزایش بیشتر قیمت برنج ایرانی ، این محصول نیز از جدول طبقه متوسط ​​خارج می شود.

چرا واردات برنج از تایلند در دستور کار نیست؟

انواع برنج وارداتی ، چه لوکس و چه پر بازده ، مطابق با سلیقه مصرف کنندگان ایرانی از هند و پاکستان وارد می شود. البته اخیراً برنج از تایلند وارد شده است ، اما از آنجا که در تجارت با تایلند انتقال پول مشکل جدی دارد و بازرگانان هزینه های زیادی را برای مبادله ارز تحمیل می کنند ، بیشتر واردکنندگان برنج به تایلند نمی روند.

آیا در مبادله با هند و پاکستان مشکلی وجود دارد؟

در تجارت با این دو کشور نیز مشکلات مشابهی وجود دارد ، اما به دلیل سابقه طولانی در این زمینه ، این مشکلات ایجاد شده و مبادلات با قیمت کمتری انجام می شود.

انجمن واردکنندگان اخیراً پیشنهاد تغییر در کشور مبدا برای واردات برنج را داده است. این پیشنهاد از کجا آمده است؟

سال گذشته انجمن واردکنندگان برنج برای کاهش قیمتهای بازار پیشنهاد واردات برنج با عملکرد بالا از آمریکای جنوبی را داده بود و این پیشنهاد باید توسط دولت بررسی شود. همچنین جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو ، استاندارد و وزارت جهاد در این زمینه در وزارت صنعت برگزار شد. در این جلسه ، کلیات طرح توافق شد ، اما برای بررسی جزئیات باید جلسات متعددی برگزار می شد که این اتفاق نیفتاد. از طرف دیگر ، به دلیل کاهش تقاضای بازار برای واردات از آمریکای جنوبی ، هیچ یک از اعضای انجمن تقاضا نکردند. عدم پیگیری دولت و عدم تقاضای واردات مانع پیگیری این موضوع شد.

شاید ایده کلی جلوگیری از واردات برنج باشد؟

در صورت حذف واردات ، وزارت جهاد باید در نظر بگیرد که چگونه می تواند هزینه تولید برنج داخلی را کاهش دهد تا قیمت های بازار کاهش یابد و برنج به جدول برگردد.

به نظر شما دلیل رفع موانع واردات چیست؟

این کشور با مشکلات جدی ارزی روبرو است. بهترین راه برای کاهش هزینه های واردات پایین آوردن نرخ ارز است. وقتی شرایط به گونه ای باشد که کاهش نرخ ارز امکان پذیر نباشد ، این مسئله به طور خودکار در اولویت قرار می گیرد و اصلاً مورد توجه قرار نمی گیرد.

آیا نمی توان برنج تولید داخل را جایگزین واردات کرد؟

در شرایطی که قیمت برنج خارجی به 28 تا 30 هزار تومان رسیده است ، بخش کشاورزی باید سعی کند بازار برنج خارجی را از هر طریق ممکن تصاحب کند ، اما برای رسیدن به این هدف ، قیمت برنج ایرانی باید به اعداد کمتر از قیمت برنج خارجی. اما به نظر می رسد وزارت جهاد در این راستا گامی بر نداشته است.

ممکن است شایعه ای وجود داشته باشد که نگرانی شما درباره توقف واردات برنج فقط اتحادیه ها است. پاسخ شما چیست؟

در واقع ، نگرانی ما فقط اتحادیه نیست. از آنجا که برنج ، چه ایرانی و چه خارجی ، از سفره فقرا حذف شده است ، وضعیت فعلی ادامه دارد که طبقه متوسط ​​دیگر نمی تواند به اندازه قبل برنج تولید کند. طبق آمار و برآوردها ، تا 70 میلیون نفر در جمعیت ایران در دهک های با درآمد متوسط ​​و پایین طبقه بندی می شوند. افزایش قیمت برنج تا 15 میلیون نفر را تأمین کرده است که می توانند برای خوردن این محصول مغذی به دهان خود برسند. وقتی قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت ، مرغ و تخم مرغ نیز رو به زوال است ، کاهش مصرف برنج خبر خوبی نیست. تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی و سقوط تولید در سال جاری می تواند وضعیت را بدتر کرده و با افزایش بیشتر قیمت ها ، برنج را از آب های زیرزمینی تسریع کند. مسئولان تجارت و کشاورزی باید توجه داشته باشند که وقتی کالایی را از اولویت اول به اولویت دو تغییر می دهیم ، این محصول نباید از جدول حذف شود بلکه باید مدیریت شود تا به امنیت غذایی ایرانیان آسیب نرساند. اینها حرفه هایی است که ما و مردم عادی انجام می دهیم ، اما متأسفانه تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می شود ، خواه تنظیم بازار باشد یا در سطح وزرا ، کارشناسی نیستند. وزیر صنعت ، معدن و تجارت به عنوان حافظ واردات ، قرار بود کمیته ای را تشکیل دهد و راهکاری برای کاهش هزینه برنج وارداتی اتخاذ کند. جهادکشاورزی نیز نباید دیگر در افزایش قیمت برنج ایرانی تلاش کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا