عمومی

علت گرانی عجیب حبوبات چیست؟

در بازار عدس مافیا بازی است، ما به قول خودمان می گوییم عدس مثل قمار است.» قیمت یک چیز صبح و قیمت بعد از ظهر است.» این شایعات ادعای یکی از فروشندگان حبوبات در بازار مصلی مشهد درباره علت گرانی حبوبات.

به گزارش یومیر، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: بازدیدهای میدانی ما از این بازار حاکی از افزایش قیمت حبوبات طی یک ماه گذشته بود، در حالی که مسئولان اذعان دارند این افزایش قیمت با تورم سالانه مطابقت دارد، از سوی دیگر. هیچ قانون قیمت تایید شده ای برای محصولات غلات وجود ندارد.

کمبود آب؛ دلیل گرانی حبوبات ایرانی

وقتی به بازار مصلی می روم از قیمت عدس، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز می پرسم. یکی از فروشندگان می گوید: عدس ایرانی به دلیل بالا بودن قیمتش به بازار افتاده و به 45 هزار تومان رسیده است، حدود یک ماه و نیم پیش لوبیا چیتی 38 هزار تومان بود اما الان با اینکه کیلویی 43 هزار تومان است. از 10 روز قبل 2000 تا 3000 تومان گران شده است “لوبیا قرمز شیرازی 33000 تومان در حالی که 10 روز پیش 28000 تومان بود.”

وی گفت: لوبیا ایرانی به دلیل کمبود آب کشت نمی شود و قیمت آن افزایش یافته است.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: یکی از مراکز کاشت عدسی، بجنورد و اردبیل است. وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل کم بارندگی در بجنورد که تقریباً 90 درصد آنها انگشت خود را وارد نمی کردند و اردبیل کمتر از برداشت آنها بود، به همین دلیل لنزهای ما بیشتر از آسیای میانه و کانادا وارد می شود.

افزایش نرخ ارز

فروشنده دیگری درباره قیمت های یک ماه گذشته می گوید: قیمت لوبیا چیتی 38 هزار تومان بود، اما الان حداقل 44 هزار تومان است، عدس حدود 39 هزار تومان است اما الان 43 هزار تومان است. لوبیا قرمز 29 هزار تومان است. تومان اما در حال حاضر بین 33 تا 34 هزار تومان به فروش می رسد.

وی ادامه می دهد: امسال بازار گرمای اسفند هر سال را ندارد و مردم خرید چندانی نمی کنند، قیمت ارز روی اجناس به ویژه کالاهای خارجی تاثیرگذار است.با افزایش قیمت دلار، قیمت حبوبات نیز افزایش می یابد. “

فروشنده دیگری می گوید: «قبلا 4200 تومان برای حبوبات می دادند، اما الان بریده اند.

فروشنده دیگری درباره قیمت ها می گوید: قیمت لوبیا چیتی برای خرید ما 38 هزار و 500 تومان است و اخیراً 41 هزار و 500 تومان شده است، لوبیا قرمز را 27 هزار تومان می خریدیم اما اخیراً 28 هزار و 500 تومان می خریدیم. تومان.”

وی گفت: یکی از دلایل گرانی صادرات کالا به افغانستان و پاکستان است. گاهی آنقدر صادر می شود که کمر فروشنده شکسته می شود. اگه دقت کنید دو سال پیش لنز کیلویی 3000 تومن بود الان تقریبا 40000 تومن شده یعنی قیمتش بیش از 10 برابر شده. الان اجناس به قدری گران شده که همه حبوبات 40 هزار تومان گران شده است. البته قیمتی که مصرف کننده می خواهد به آن برسد به 50 تا 60 هزار تومان می رسد».

مافیا در بازار لنز

یکی از فروشنده های جوان درباره دلیل افزایش قیمت ها می گوید: در بازار لنز مافیایی وجود دارد. در اصطلاح خودمان می گوییم که لنز مانند قمار است. صبح قیمت یک چیز است و بعد از ظهر قیمت یک چیز دیگر. بازار لنز مافیایی است چون وارداتی است. به عنوان مثال عده ای با واردکنندگان در تماس هستند و از افزایش قیمت لنز 5000 تومان مطلع می شوند. کیلو در یک هفته برای 10 روز دیگر. سپس طرفی که همیشه 20 تن می‌خرد، یک‌باره 100 تن لنز می‌خرد».

فروشنده دیگری می افزاید: چون روند مشخصی برای کشاورز وجود ندارد، باران را نگه می دارد و تاجران قیمت را بالا می برند، بارهای ایرانی همیشه قیمت بیشتری نسبت به بار خارجی دارند. 40 هزار تومان، لوبیا قرمز 28 هزار تومان و الان 31 هزار تومان و عدس قبلا 32 هزار تومان و اکنون بیش از 40 هزار تومان است. “

فروشنده دیگری می گوید: «کالاها با مدیریت گران می شوند، اما مدیریت نمی شوند. گاهی اوقات حبوبات یکباره 50 درصد گران می شوند. صبح که از خواب بیدار می شوید، می بینید که ظرف یک هفته اقلام از مرکز گرفته شده و هیچکس پاسخگو نیست.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: یک ماه است که قیمت دلار به اصطلاح به دلیل افزایش ارز افزایش پیدا نکرده است. هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکس هر کاری می خواهد انجام می دهد.»

یکی دیگر از تامین کنندگان گفت: “اگرچه داده های کشاورزان مانند دستمزد کارگران افزایش یافته است، هیچ نظارتی وجود ندارد.”

بازرسان جهاد کشاورزی واجد شرایط نیستند

یکی از فروشندگان درباره قیمت ها می گوید: قیمت لوبیا چیتی یک ماه پیش 39 هزار تومان بود اما الان 44 هزار تومان است. لوبیا قرمز 27 هزار تومان و الان 33 هزار تومان است.

او گفت: «تجار جرأت ورود ندارند. تجار تهران می گویند همیشه 100 تن در روز خواهد بود، اما اکنون به 20 تا 30 تن رسیده است. همیشه صد واردکننده بوده، اما الان دو شرکت تخصصی وارد می کنند. می گویند تا دیروز در دست صنعت و معدن بود اما الان در دست جهاد کشاورزی است. ما تا زمانی که اینها توجیه نشود، رابطه جنسی نمی آوریم. چون چیزهایی از ما می خواهند که آموزنده نیست».

ثبت مالیات بر کارتخوان ها

یکی دیگر از تامین کنندگان می گوید: “مالیاتی که آنها می خواهند از کارتخوان ها بگیرند در نهایت به ضرر مصرف کننده خواهد بود.” از همان هفته اول، برخی از همکاران ما به دلیل مالیات بدون اطلاع قبلی، کارتخوان خود را قطع کردند. آنها می گویند مالیات باید ثبت شود. در نتیجه ما باید سود خود را افزایش دهیم و قیمت ها را افزایش دهیم تا هزینه مالیات را پوشش دهیم.»

محصولات غلات دارای مقررات قیمت مصوب نیستند

ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آنچه ما نظارت می کنیم بر اساس قوانین و مقرراتی است که فروشندگان باید رعایت کنند و نظارت ما بر اساس درصد سود است. این درصد سود برای خرده فروشان غلات 12 درصد و برای خرده فروشان غلات کامل 3 درصد است. بنابراین شما می توانید قیمت های بالایی را در بازار مشاهده کنید که با نظارت ما قابل حل نیست زیرا نظارت ما بعد از خرید واحدهای عمده فروشی و بانکداران است. از تولیدکنندگان خرید می کنند که تولیدکنندگان به دلایل مختلف می توانند قیمت محصول را افزایش دهند زیرا محصولات باغی و زراعی آنها کد قیمت مصوب ندارد. بنابراین در صورت دریافت پیام از سوی مردم مبنی بر گرانی فروش، با ارسال پیامک به شماره 3000765555 یا 124 بازرسی انجام می دهیم.

هماهنگی تنظیم بازار برای حبوبات

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مصوبی برای محصولات باغی و کشاورزی وجود ندارد، گفت: این سیاست کلان کشور است؟

شعربافیان می افزاید: قبلاً چندین واحد را به عنوان عرضه مستقیم هماهنگ کرده ایم و کالاهای خود را با ضریب سود کمتر عرضه می کنند، در واقع این مشکل با تحویل مستقیم کالا در فروشگاه ها حل می شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی توجیهی ندارد و آموزش های لازم را به تجار نمی دهد، گفت: به نظر من چنین استدلالی درست نیست. چون واردکنندگان مسیر خود را می دانند، باید برای واردات سفارش دهند. تا حالا اگر از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز می داد، الان جهاد کشاورزی می دهد. اکنون تفاوت بزرگی وجود ندارد که نیاز به آموزش داشته باشد. به نظر من این استدلال درست نیست و اصلاً از آن استقبال نمی کنم. به دلیل این قانون هیچ وقفه یا تغییری در سیستم ایجاد نشده است.»

ما در کشور کمبود نماز نداریم

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: احتکار معضل خاصی است که باید کالای کمیاب در کشور باشد. ما در کشور کمبود غلات نداریم. مشکل مافیایی هم نیست. افزایش قیمت نیز متناسب با تورمی است که هر سال در کشور وجود دارد. بنابراین ما نمی‌توانیم این افزایش قیمت را به جایی برسانیم که مافیا وجود داشته باشد.»

وی درباره قیمت برخی حبوبات می افزاید: قیمت لوبیا چیتی ایرانی و درجه یک بین 44 تا 48 هزار تومان، عدس ایرانی یا کانادایی بین 43 تا 47 هزار تومان و لوبیا قرمز درجه یک ایرانی بین 32 و 32 هزار تومان است. 36 هزار تومان.»

واکنش عجیب روابط عمومی جهاد کشاورزی

برای تکمیل این گزارش سعی کردیم با جنتی، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مصاحبه کنیم که پاسخگو نبود. لذا از روابط عمومی این سازمان خواستیم هماهنگی های لازم را انجام دهند. میتونم باهات تماس بگیرم آنها زن، فرزند و خانواده دارند. اگر بخواهم در این تعطیلات تماس بگیرم، باید برای آن بروم. شما باید روز قبل و بعد از آن مصاحبه داشته باشید. “پخش زنده نیست، گزارش است” و ارتباط قطع می شود ….

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا