عمومی

ضرورت اصلاح رویه‌ها در ارائه آمار‌های قضایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر،

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در دومین بخش از جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به جلساتی که در روزهای اخیر توسط معاون اول آسیب شناسی قوه قضائیه برگزار شد و حل مشکلات قوه قضائیه به اولین جلسه شورای عالی قضایی برگزار شد. معاونان قوه قضائیه و معاونان راهبردی و آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تاکید کردند که باید تلاش شود هر چه سریعتر مشکلات و ابهامات موجود در آمارهای قانونی رفع شود و توجه داشته باشند که در آمارها ایرادات و ابهاماتی وجود دارد. در مورد تعداد دعاوی و ارجاعات که باعث صدمات و اختلالات بسیاری شده است. برنامه ریزی ها و تاخیرهایی در حرکت به جلو وجود دارد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به یکی از آسیب های ناشی از ابهامات و مشکلات در آمار دعاوی گفت: آمار ثبت می شود و در نتیجه به اشتباه اعلام می شود 15 میلیون پرونده قضایی وجود دارد که اینطور نیست و در در واقع این حجم کار وجود دارد، اما به هر حال این آمارهای نادرست اثرات منفی و آفت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به ضرورت و اهمیت آمارگیری برای برنامه ریزی و پیشبرد امور، تصریح کرد: لزوم تدوین و تدوین آمار مربوط به پرونده ها و سایر امور مربوط به قوه قضائیه انکارناپذیر است. اما باید فرآیندی ایجاد شود که هر گونه آماری را حذف کند. جلوگیری شود.
رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به موضوع بهبود وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان، بر لزوم حفظ حرمت متهمان و محکومان تاکید کرد و به مراجع ذیربط نسبت به عدم اعمال محدودیت در موارد غیرضروری هشدار داد و گفت: وی خشن نیست. و هیچ خطری از جانب وی برای امنیت مردم وجود ندارد استفاده از برده داری یکی از اصول زندانبانی در جمهوری اسلامی ایران است.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در این نشست بر آسیب شناسی، بررسی و رفع مشکلات سامانه نوبت دهی الکترونیکی تاکید کرد.
کاظم غریب آبادی، معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سیاست حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ترکیبی از اقدامات تهاجمی و تعاملی خواهد بود. نقض حقوق بشر در کشورهای مورد ادعا و همچنین نقض حقوق مردم ایران برنامه ریزی لازم خواهد بود.
وی افزود: در حوزه تعاملی، پاسخگویی به ادعاها و اتهامات علیه حقوق بشر، تبیین نتایج حقوق بشر، همکاری و تعامل با سازوکارهای بین المللی حقوق بشر و شناسایی و رفع نواقص در حوزه های مرتبط با برخورداری از حقوق بشر در دستور کار برنامه ریزی و اجرا شده.
محمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضائیه نیز از تهیه گزارش عملکرد قوه قضائیه در خصوص اجرای سیاست های برنامه ششم توسعه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کدام ماموریت ها ایراد داشت؟

دکمه بازگشت به بالا