عمومی

دولت سیزدهم و چگونگی اصلاح نظام توزیع کالا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

“افسانه شفیعی” ، کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با تیتر امشب درباره کاستی های سیستم توزیع در بازار صحبت کرد و افزود: دولت در عمل با چرخاندن قیمت کالاها به نتیجه مطلوب نرسیده است.

شفیعی در تخصص و آسیب شناسی خود با مباحث اقتصادی توزیع کالا در کشور در مورد شوک اقتصادی گفت: امروز علاوه بر افزایش تورم ، با تکه تکه شدن و قیمت های نابرابر کالاها روبرو هستیم.

وی گفت: دولت با نداشتن شفافیت در اطلاعات موجود در زنجیره توزیع و تعدادی واسطه غیر ضروری ، هزینه دسترسی تولیدكنندگان به بازار را افزایش می دهد.

“صمد عزیزنژاد” یکی دیگر از کارشناسان مسائل اقتصادی نیز عدم شفافیت رئیس مغازه اصلی در توزیع کالا را از جمله چالش های سیستم توزیع در کشور عنوان کرد و افزود: هیچ اختلالی در شبکه سیستم توزیع

عزیزنژاد در بحث سیستم توزیع کالا به ویژگی تولید و توزیع کالا اشاره کرد و گفت: انبار برای توزیع کالا باید تعادل در حجم تقاضا و تولید کالا ایجاد کند و عرضه و تقاضا را متعادل کند.

وی گفت: مسئولان باید کمبود کالا از واردات و عرضه زیاد کالا را با صادرات مقایسه کنند.

وی در سازوکار تولید و توزیع کالاها افزود: بازاری که در اختیار بخش خصوصی است ، با دستورات چکش قابل کنترل نیست. در بخش خصوصی ، دولت استفاده چندانی از بازار و بخش خصوصی نمی کند.

صمد عزیزنژاد با جمع بندی قدرت دولت در اداره اتاق اصناف و لغو مجوزها یا امتیاز دادن ، گفت: انجمن های مختلف بازار در اختیار اتاق اصناف است و تعامل موثر با آنها می تواند رابطه ای دقیق و شفاف ایجاد کند. اگر دولت هم تولید کننده باشد و هم توزیع کننده ، شفافیت از بین می رود.

عزیزنژاد گفت: هیچ آمار تلفیقی از عرضه و تقاضا برای کالاها در کشور وجود ندارد. هیچ سیستم تجارت جامعی در کشور وجود ندارد. در سطح ملی ، نیاز و میزان مصرف کشور باید مشخص باشد. علاوه بر این ، حجم تولید باید از طریق ذخیره سازی شفاف تعیین شود ، تا بتوانیم بقیه نیازهای کشور را به صورت وارداتی وارد کنیم.

وی افزود: به دلیل عدم برنامه ریزی ، کالاهای بیشتری از میزان نیاز جامعه وارد می شد و در نهایت کمر کشاورز و تولید کننده می شکند. سیستم های شفاف زیادی در کشور وجود دارد اما از این سیستم ها استفاده نمی شود.

عزیزنژاد گفت: پیش نویس سند جامع سیستم توزیع کالا نوشته شده است اما باید ببینیم آیا اراده سیاسی برای اجرای آن وجود دارد یا خیر. مقررات قانونی برای آن در نظر گرفته شده است ، اما با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم ، این قانون کنار گذاشته شده است.

یک اقتصاددان و محقق گفت: در سفرهای غذایی خانوار باید ثبات وجود داشته باشد. ساختار سیستم توزیع ما تضاد منافع است. کسانی که نیاز به ایجاد ثبات در سیستم توزیع دارند خود گیرنده هستند. منافع حزب بیشتر از منافع مردم است. مسئولان نباید دست خود را در جیب مردم بگذارند. سیاست تنظیم سیستم توزیع کالا نباید منافع فردی را در نظر بگیرد و بازار و مردم را تنها بگذارد.

دکمه بازگشت به بالا