استان ها

شایسته گزینی یا بومی گزینی؟ 

صلاحیت یا بومی سازی؟

انتخاب آیت الله رئیسی و روی کار آمدن دولت سیزدهم در حالی صورت گرفت که ناآرامی های مدیریتی در کنار سیاست های بعضاً نادرست دولت سابق، اعتماد عمومی را از بین برده و امید اصلاح طلبان را در جامعه کمرنگ کرده بود.

به گزارش خبرگزاری یومیر از استان البرز در چنین شرایطی انتخاب سران برای پرکردن سنگرها برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته امری سخت و حساس است و هرگونه اشتباه در آرایش مدیران تصمیم گیری و اجرایی می تواند عامل انحراف باشد. سیاست ها و شعارهایی که مردم به امید تغییر در پیش گرفته اند.

از این رو انتخاب استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در نهایت حساس بود و شرایط استان ها از همه لحاظ محاسبه شده بود و خوشبختانه هدف گذاری شد. دولت در ایجاد آرامش نسبی سیاسی و اجتماعی با انتصاب استانداران مجرب و متعهد در نقاط مختلف کشور موفق بوده است.

استان البرز به عنوان یکی از استان هایی که به دلیل شرایط فضای سیاسی، اجتماعی و تنوع زیستی و قومیتی از حساسیت خاصی برخوردار است، جایگاه ویژه ای در مطالعات دولت و در میان گزینه های مختلف پیشنهادی برای تصدی پست استانداری دارد. فردی به امانت سپرده شد که علاوه بر مولفه هایی چون تخصص، تجربه و انطباق کامل با سیاست های دولت، دارای ویژگی مهمی به نام اجماع مداری در سایه رهبری جهادی است که دستاوردهای رهبری ایشان در ماه های اخیر موید آن است.

اگرچه انتخاب رهبران جدید مدتی به طول انجامید، اما بررسی انتصابات نماینده عالی در البرز نشان می دهد که اصل شایستگی فدای تسریع در انتصاب رهبران و بومی سازی موازی نمی شود، اصول اساسی مانند اشراف مدیریتی، همسویی سیاست دولت، حرفه ای گری و… مد نظر قرار گرفته و در سایه این اقدام مدیریتی، بستری برای خدمت به مردم ایجاد شده است.

برای شنیدن و دریافت انتقاد نخبه و عموم مردم تصمیم گیرنده نماینده عالی دولت بوده اند که شاید مهمترین آن موضوع آگاهی از ظرفیت های استان باشد. خوشبختانه این امر در انتصابات اخیر منعکس شد و از استعدادهای مدیریتی استفاده شد.

اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، پایبندی به شایسته سالاری است که مسلماً هیچ منافاتی با بومی سازی ندارد و انتخاب مدیران محلی لزوماً به معنای شایسته سالاری نیست و سیاست های دولت سیزدهم مستلزم رهبری در کنار مدیران محلی است. باید از ویژگی های دولت در جهت تسهیل دستیابی به اهداف دولت عدالت و عزت که خدمت بی وقفه و مؤثر به مردم است، استفاده کرد.

در چنین شرایطی از نخبگان، صاحب نظران و فعالان سیاسی و اجتماعی انتظار می رود با پرهیز از تعصب و عدم اصرار بر شرط مطلق انتخاب رهبران محلی، شرایط را برای خدمت به مستحقان فراهم کنند و دست در دست دولت سیزدهم امید و نشاط را به مردم بازگردانند. جامعه، در سایه خدمت و گره گشایی از مشکلات و چالش های مردم را قبول کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا