فرهنگ و هنر

شاعری که معتقد بود برخی اشتباهی الان به دنیا آمده‌اند

ابوالقاسم حسینجانی شاعر «کربلا منتظر ماست، بیا برویم» که امروز (پنجشنبه 28 آبان ماه) چشم از جهان فروبست، گفت: بسیاری از مردم مربوط به چهارصد تا پانصد سال پیش هستند، اما اکنون در یک روز به دنیا آمده اند. اشتباه آنها چیزهایی می گویند که مربوط به امروز نیست.

به گزارش یومیر، ابوالقاسم حسینجانی شاعر، نویسنده و مترجم در 21 شهریور 1328 در بندرانزلی به دنیا آمد و امروز پنجشنبه (28 آبان) در سن 73 سالگی در رشت درگذشت.

علیرضا قزوه شاعر به یومیر گفت: زمان برگزاری مراسم تشییع این شاعر هنوز مشخص نشده است.

به مناسبت درگذشت این شاعر بخش‌هایی از مصاحبه‌های وی که در یومیر منتشر شده است، بازنشر می‌شود:

این شاعر در گفت وگو با یومیر با عنوان «عاشورا را به «قمه» و «قیمه» خلاصه نکنیم، درباره عاشورا و شعر آیینی گفت: عاشورا یک واقعه بسیار متفاوت و منحصر به فرد در جهان است؛ عاشورا یک رویداد جهانی و انسانی است. نهضت و جاودانه به انسان و دنیا و زمان مربوط است.امام حسین(ع) به ما می فرمایند تا زمانی که مردم تسلیم باشند و نتوانند درست فکر کنند، درست عمل کنند و دین صحیح داشته باشند، هیچ چیز درست نیست، حتی انجام حج!

حسینجانی با اشاره به ناتمام ماندن حج امام حسین(ع) و عزیمت ایشان به کربلا، یادآور شد: وقتی قطار دین از ریل خارج می شود، حتی واجبات و مستحبات هم نمی تواند انسان را به مقصد برساند، لذا عاشورا می خواهد جلوی تحریف را بگیرد. “و به تعریف برسیم.

وی زمینه و روش حرکت را دین دانست و تصریح کرد: عاشورا نشان داد که اگر مردم باید سیاه زندگی کنند، حتی با مرگ سرخ، باید از زندگی سیاه جلوگیری کنیم و بنابراین «شهادت» همان مرگ سرخ است که برای آن استفاده می شود. درمان زندگی سیاه برای مردم جهان و زمان آن فرا رسیده است. انسانی که در راه راست است و فقیر و فقیر و گمشده نیست و می اندیشد باید همیشه رشد کند و شکوفا شود، لذا عاشورا رشد و شکوفایی انسان را در دنیا و زمان ممکن می سازد.

حسینجانی «کربلا در انتظار ماست، بیا و برو» را بانگ دانست و خاطرنشان کرد: «راه و اسب آماده است، بیا و برو» یعنی دلیلی برای رفتن به کربلا به عنوان مقصد هستی وجود دارد و آن جمع شدن و دست دادن لازم است و رفاقت است و نمی توانیم به تنهایی کربلا شویم.

وی با بیان اینکه کربلا زمین نیست، زمین است، خاطرنشان کرد: خداوند در مورد خلقت آدم به فرشتگان فرمود: «من نمی دانم آنچه شما می دانید». بنابراین اگر قرار است الگوی آفرینش باشیم باید به دنیا یاد بدهیم که چگونه حرکت کند و عاشورا نوعی تولید الگو است. . امروز خواهیم دید که در کجای جغرافیای کربلا قرار داریم و در تاریخ عاشورا کجاییم.

برخی از شعارها تبدیل به تجارت شده اند

حسینجانی رسالت شعر را نهایت شعور و رسالت عاشورا را نهایت شعور و رهایی دانست و تصریح کرد: تمام حرکات انسان اگر اصالت داشته باشد نوعی شعر است و همه شعوربخش و رهایی بخش و رهایی بخش. نهضت ها با عاشورا همسو است، بنابراین شعر آیینی باید عاشورا را تبیین کند، نه اینکه تحریف جای تعریف را بگیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه به جای تعریف عاشورا، عاشورا را تحریف می کنیم، اظهار داشت: امروز عاشورا همان دردی را دارد که برای آن آفریده شد زیرا عاشورا می خواست جلوی بدعت ها و تحریف ها را بگیرد اما برای بدعت و تحریف برملا شده است.

حسینجانی غم و اندوه در اشعار عاشورایی را مایه آرامش دانست و افزود: برخی نوحه ها تجارت شده و برخی نان شهرت خود را می خورند.

دهه محرم فرصتی برای سکوت است

وی عاشورا و دهه محرم را فرصتی برای سکوت دانست و تصریح کرد: اباعبدالله(ع) در روز عاشورا حرف های اساسی و بدیع می زد، اما یزدی ها هلهله می کردند تا صدای امام به گوش نرسد. از مردم امروز هم ما خیلی سر و صدا می کنیم و آرامش نداریم، پس عاشورا به دو قسمت عاشورای حسینی و عاشورای یزیدی تقسیم می شود.

این شاعر عاشورای حسینی را صلح، منطق، ایمان، رشادت، عشق، ولایت مداری و وفا دانست و گفت: عاشورای یزیدی حب دنیا، پول دوستی، خریدن رای و حذف طرف مقابل از میدان است. ظالمانه ترین روش ها تا هر روزش عاشورا باشد.

وی بزرگداشت امام حسین(ع) را تحلیل دانست نه اجرا و اظهار داشت: نباید عاشورا را به «قمه» و «قیمه» خلاصه کنیم!

وی با بیان اینکه اگر تاریخ را ندانیم محکوم به تکرار آن هستیم، گفت: باید تاریخ را بشناسیم تا دیگر حسین کشته نشود. در واقع باید شور حسینی به شعور حسینی تبدیل شود زیرا شور در زندگی روزمره ایجاد می شود و اگر می خواهیم ریشه دوانده و رشد کنیم باید بدانیم که حسین عزت را با ذلت، مرگ را با زندگی و حقیقت را با دروغ و ظلم مساوی می داند. . … آن را در برابر عدالت قرار دهید.

لزوم گفتمان سازی درباره «هیهات منا الذهله»

حسینجانی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی درباره «اهل ننگ» خاطرنشان کرد: همایش ها، نشست ها و میزگردهای دانشجویی در روز عاشورا باید به دور از شلوغی و شلوغی باشد تا گفتمان حسینی بر جامعه مسلط شود چرا که اگر سرکوب کنیم. نور، تاریکی دگرگون می شود و اگر آگاهی سرکوب شده محقق شود، جهل جای آن را می گیرد.

وی درباره شعر مقاومت و بیداری اسلامی نیز گفت: انسان قابل تغییر است و هیچکس نمی تواند جلوی شعور انسان را بگیرد. هرچه مردم بیشتر به جلو حرکت کنند، بیدارتر و آگاه تر می شوند و میل به آزادی و قدرت های قدرتمند نمی تواند رشد انسان را متوقف کند. زیرا خداوند این امر را در نهاد مردان قرار داده است. انسان موجودی آزاد و آزاد است که به نظر من به معنای آزادی در زمینه سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی و آزادی در بعد معنوی، فکری و ذهنی است، یعنی انسان می تواند آزاد باشد. اما او نباید آزاد باشد و از آزادی به صورت منفی استفاده کند. اما انسان آزاد از آزادی خود برای چیزهای مثبت نیز استفاده می کند. یعنی علاوه بر توسعه خود، جامعه و مردم را نیز آزاد می کند; یعنی آزادی و شعر هم در این زمینه کمک زیادی می کند. حرکت های اقتصادی و جهادی نیز نوعی پایداری محسوب می شود. اینکه بتوانیم روی پای خود بایستیم و خودمان را حفظ کنیم نوعی دیدگاه پایدار است.

وی درباره نحوه پرهیز از سیاست زدگی در اشعار بیداری اسلامی تصریح کرد: به جای شعر سطحی باید کارهایی انجام دهیم که مخاطب، شاعر و نویسنده ما را باور کند. به عنوان مثال، من یک صحبت در مورد مهم نیست. پرواز. این همان ادبیات مقاومت است. مانند انقلابی که در مصر، یمن و… اتفاق افتاد، بیداری اسلامی مانند فرار است. هر کجا که هستیم؛ مهم این است که به کجا می رویم. جهت گیری مهم است. با جهت گیری به مقصد می رسیم

حسینجانی همچنین درباره نقش فرهنگ، جهاد، ایثار و شهادت در ادبیات مقاومت توضیح داد و گفت: به نظر من جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ بلکه جهاد نظامی است. جهاد فکری و فرهنگی در واقع پایه ای بهتر از جهاد نظامی است. شاید مجبور شویم بجنگیم. اما جنگ برای ما مهم ترین چیز نیست. انسان برای زندگی در صلح و آرامش آفریده شده است. اما اگر کسانی هستند که می‌خواهند این صلح و آشتی را به خطر بیندازند، باید کسانی باشند که با جاه‌طلبی‌های خود در مقابل خودباوران بایستند، این به نام جهاد است و فداکاری یعنی دوری از خودخواهی و خود محوری. نباید سرکوب شود. مثلاً شهدا به مرحله ای می رسند که می توانند با مرگ خود کنار بیایند و برای نجات جان دیگران جان خود را از دست بدهند.

شاعرانی که به اشتباه به دنیا آمده اند

ابوالقاسم حسینجانی درباره وجود ادبیات زیرزمینی نیز گفت: باید صادقانه و شفاف عمل کنیم، اما اگر فردی بخواهد از دیگری بگذرد، خودبه خود جریان طغیان می کند. اگر بخواهیم فضا را تنگ کنیم و آنچه را که مربوط به جهان و زمان است رعایت نکنیم و وجود آن جزء الفبای زندگی است، متعلق به این زمان محسوب نمی شویم. بنابراین شما نمی توانید آنها را متوقف کنید. ما قوانینی را پیشنهاد می کنیم که چندان روشن نیست و پاسخگوی نیاز مردم، دنیا و زمان نیست. این قانون به خودی خود قاچاق را از بین می برد. بنابراین این چیزها اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: امروز هیچکس زندگی خصوصی ندارد. یعنی دنیا آنقدر کوچک شده که کف دست تو شده است. من بر معاصر بودن تاکید می کنم. ما نمی توانیم زمان و جهان را نشناسیم، با دنیا معاصر نباشیم و زندگی کنیم. در واقع بسیاری از آنها متعلق به چهارصد تا پانصد سال پیش هستند، اما به اشتباه اکنون متولد شده اند. چیزهایی می گویند که امروز به درد نمی خورد. بسیاری از مردم از چیزهای فکری، فرهنگی و کتابی به عنوان کالا استفاده می کنند و به ذهن دیگران قاچاق می کنند. از این رو خود را به صورت خودکار بازاریابی می کنند و زمانی که ما جهات درست را نمی بینیم، راه را برای کاربران، قاچاقچیان، دلالان و سودجویان باز می کنیم.

این شاعر با بیان اینکه مطالبی را که در وبلاگ و اینترنت می خوانیم منفی نمی داند، گفت: پیشنهادی که به مدیران فرهنگی داده ام این است که اتاق فکری برای بررسی و رسیدگی به این نوع کارها تشکیل شود چرا که این استعدادها باید کشف شود من ادبیات منتشر شده در اینترنت را به عنوان یک چالش یا تهدید نمی بینم. در حالی که ممکن است این مورد باشد، اما بیشتر یک احتمال است. اینترنت توسعه همه جانبه فضای مجازی است و از نظر انسانیت و توسعه امری کاملاً مثبت است. در نهایت باید بتوانیم با اینها کنار بیاییم و بفهمیم که چیزی قابل مدیریت است که یک مشکل را به یک سؤال و یک سؤال را به یک مشکل تبدیل می کند و آن مشکل را حل می کند. اگر نتوانیم مشکل را درک کنیم، بدبختانه با آن برخورد می کنیم، اما اگر سوالی داشته باشیم، رویکردمان مشکل ساز می شود و به جزء راه حل می رسیم. اینها را باید یکی یکی توضیح داد و به آنها پرداخت.

«محراب، چشمه صلح»، «جغرافیای اسرار»، «حسین، آدامز زنده می‌کند»، «رهایی انسان و جهان در اندیشه راهبردی پیامبر(ص)»، «بهار را سیم خاردار نمی‌توان گرفت. “، بوی بهبود اوضاع دنیا را حس می کنم” و “اگر شهادت نبود” از کتاب های حسینجانی است.

وی در مقطعی از زندگی خود به فعالیت های سیاسی پرداخت که از جمله آنها می توان به نمایندگی مردم انزلی در دوره اول شورای اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا